Saturday 30 May 2015

Tasawuf


Syurga itu dikelilingi oleh kebencian nafsumu dan neraka itu dikelilingi oleh  kesukaan nafsumu!

Apakah kamu mengaku telah beriman sebelum kamu diuji, sepertimana orang-orang yg terdahulu diuji?

hati dan akal manusia pada zaman ni banyk menyebut dan memikirkan hal2 dunia dan selalu di bawa mghdpap kepadanya,sangat jarang dikalangn mereka yg mggunakan akal dan hati utk sntiasa menyebut ALLAH dan memikirkan tntg kebesaran dan kurniaanNYA dan selalu mghadp kepdaNYA sedgkan ALLAH tidak pernah melupakan mereka walaupun sedetik.tu la diri seorg manusia yg diciptakanNYA.


semakin banyk kamu mngerjakan amal,semakin hammpir kamu kepda ALLAH,semakin lazat di dalam ibadat,semakin hati mu suka mghadapap ALLAH daripda makhkuk,semakin kamu asyik dengn tuhan mu,maka tu adalah tanda solat mu benar,quran mu benar, zikir mu benar, kesemua amal soleh mu benar dan perjalananmu menuju kepda tuhanmu adalah benar...kata ulamak,setiap sesuatu ada tandanya,maka itulah antara tanda amal ibdah yg benar.

ikhlas tu akan membawa kamu mencapai tahap kehambaan yg paling tinggi.ikhlas adalah benih segala kebaikan,daripada benih tu lah akan tumbuh akar akidah yg kukuh,tauhid yg hakiki,dahan ibdah yg khusyuk dan asyik,bungn kecintaan kepda tuhan yg mekar dan buahan2 yg manis kepada kehidupan manusia...org yg tidak ada ikhlas,tidak ada benih kebaikan yg boleh diambil padanya

Wahai hambaKU! Cukuplah AKU(ALLAH) sebagai Wakilmu iaitu Pentadbirmu, Penjaminmu, Pemeliharamu dan Penjagamu.


Cukup bagi yang Engkau cukupkan, ya Allah!
Cukupkanlah aku, ya Allah!


Kadang-kadang maksiatmu itu dapat mendekatkan engkau kepada Allah dan kadang-kadang taatmu itu akan menjauhkan engkau daripada Allah!

Kembali kepada Allah dalam segala sesuatu kerana alam ini adalah jalan untuk engkau menuju kepada Allah!

Sembahlah(tauhid)Allah didalam setiap waktu dan hal-ehwalmu!


Setinggi-tinggi martabat manusia itu adalah makrifatullah.

Mereka telah merdeka daripada segala sesuatu selain Allah!

Janganlah engkau berganjak sedikit pun Ketauhidanmu kepada Allah dalam kedosaan dan kelalaianmu!

Wahai Pemilikku! Kembalikan akalku kepada ZatMu, aku tidak tidak menginginkan selainMu, kemesraan denganMu hakiki dan kemesraan selainMu binasa!

Jikalau engkau manjakan hawa-nafsumu terhadap alam ini, maka akan hilanglah kelazatan rohmu bersama Allah!

No comments:

Post a Comment