Friday 29 May 2015

Tasawuf


ALLAH itu tidak tertakluk dengn amalanmu,ushamu serta kehendakmu,sbb musbb dan segala sesuatu yg ada,bahkan dirimu,makhluk dan segala sesuatu tu tertakluk di bawah penguasaan dan kehendakNYA...

(ALLAH lah yg menjadikan kamu dan segala apa yg kamu lakukan~Quran)

ALLAH itu tidak mengikut segala sesuatu selainNYA bahkan segala sesuatu tu mngikut kehndak percaturanNYA dan DIAlah yg mendahului ssgala sesuatu seblum terjadinya sesuatu ( tauhid )

solat,zikir,quran,ilmu,kefahaman kepda agama adalah anugerah ALLAH kepada kamu dengan rahmatNYA semata2,jgnlah kamu mendahului ALLAH dengn kehendakmu bahkan ALLAH telah berkehndak kepda kamu sebelum kamu berkehendak lagi. ( tauhid )

hakikat tauhid tu adalah dari mujahadah yg berpanjgan,zikir menyebut nama ALLAH yg berkekalan,dan berlaziman dengan amal ibadah yg disirami dengn keikhlasan.

tauhid adalah bertujuan utk kamu semakin hampir dengnNYA dan mngenaliNYA.,hanya org yg ikhlas di dalam perjalanannya shaja yg akan memperolehinya

keikhlasan tu adalah syarat wajib utk mencapai ALLAH,tetapi amat sukar diperolehi kerana selalu didahului kehendak nafsu,maka matikan lah ia nescaya akan berjumpa dengn keikhlasan.nafsu adalah musuh utama dan hijab utk mendapatkan ikhlas.


Keikhlasan yg hakiki itu dirasai setelah fana diri dan kekal dengan Allah.
[10:25PM, 29/05/2015] KALAM QADIM: Fana itu didapati setelah datang akuan Tuhan atasmu
[10:25PM, 29/05/2015] KALAM QADIM: Maka hilanglah akuanmu!


Bunuhlah keakuanmu dihadrat Allah, nescaya akan datang keakuan Allah!

Apabila datang keakuan Allah, maka hilanglah keakuanmu dan kekallah gerak-diammu dengan Allah!

Maka bersandinglah engkau bersama Allah diatas pelamin KeEsaan dihadrat Allah selama-lamanya!

No comments:

Post a Comment