Wednesday 27 May 2020

motivasi

Aku tenggok ramai jutawan jutawan kat malaysia tak ada sorang jadi jutawan kerana ikut kelas motivasi . Aku tengok yang ikut kelas motivasi bayar mahal mahal , aku tengok tak ada apa apa pun sama je. Yang aku dapat lihat pakar motivasi tu yang semakin kaya. Aku tengok orang cina yang status jutawan hartawan orang kaya kaya semuanya tak pernah pun ikut kursus motivasi , tapi perniagaan dia melambung naik. Nak kata dia viral kat fb pun tak, kekadang dia buat kain gentang kat depan kedai je pun . Tu pun bukan main maju, tak ada pun dia guna pakar motivasi. Jadi kejayaan tu bukan kerana pakar motivasi la, yang sebenarnya atas diri kita berani hadapi cabaran atau tak, pandai guna akal atau tak, pandai ambil perluang atau tak, itu yang sebenarnya. Orang perabih duit beribu ribu kerana nak pergi kelas motivasi ada duit, tapi nak buat kebajikan atas jalan agama berkira, tu yang menyebabkan rezeki jadi sempit. Cina sebut derma atas agama atau kebajikan mereka tak berkira, sebab tu illah janji orang bukan islam buat kebaikan illah balas segala kebaikan itu atas dunia. Kita illah nak bagi dari dunia sampai akhirat berkira. So sesuailah kalau rezeki tak berkembang dan habis macam tu je untuk kelas motivasi

No comments:

Post a Comment