Tuesday 26 May 2020

fb

Israk dan Mikraj itu bukan dongeng. Yang dongeng adalah menafi sebab kebodohan diri sendiri.
Orang barat sekarang pun sedang mengkajinya, ianya disebut "astral projection" ataupun Out of Body Experience (OBE). Semua manusia pernah mengalaminya, cuma adakah kita sedar atau tidak. (Dr. Jill, 2011)
Pernah kah anda mengalami "Eh, ini macam pernah saya nampak dan terjadi?" dalam hidup kita? Itu salah satu israk mikraj dalam hidup kita ataupun dipanggil Deja Vu. Kita mengalaminya semasa dalam keadaan tidur, ataupun unconscious state. Tingkat kesedaran kita tinggi, kita boleh ceritakan sebelum perkara itu jadi. Kalau tingkat kesedaran rendah, perkara itu terjadi, baru kita boleh cerita "Eh ini pernah jadi ni".
Dalam sejarah, ada dua manusia pernah mengalaminya. Nabi Muhammad saw, dan Siddhartha Gautama. Perkara-perkara yang kita alami semasa OBE ini bergantung kepada tingkat kesedaran kita. Ianya berkait dengan singularity teori dan teori string-relativiti. Saya bukan ahli fizik. Jadi saya tak boleh cakap banyak-banyak pasal ini. Tapi dari apa yang saya faham, ianya ialah kesatuan semesta. Setiap apa yang kita nampak ini, pada hakikatnya Satu dan saling berinteraksi antara satu sama lain. Itu yang dipanggil atom/ kuantum. Kita boleh pergi ke higher dimensional kalau kita boleh manipulasi atom, ini seperti apa yang terjadi dalam movie Interstellar ketika Cooper balik ke masa lalu waktu anaknya masih kecil (scene bookshelf). Tapi kes Cooper ini terjadi ketika dia disedut blackhole, dia pergi ke dimensi lebih tinggi; 5 dimensi. Bahkan boleh lagi lebih tinggi dari situ. Itulah contoh higher dimensional yang boleh kita capai melalui astral projection (israk mikraj), kita boleh ke masa lalu dan masa depan, cuma kita tidak boleh physical contact dan physical occupation.
Begitulah yang dialami oleh Nabi Muhammad saw ketika berjumpa para nabi dan malaikat. Melihat syurga dan neraka. Perintah solat dan sebagainya.
Dalam surah al-isra ayat pertama ada sebut "asro" dalam bahasa Greek dipanggil "astro" yang bermaksud "star". Tapi dalam bahasa arab (kalau ikut terjemahan al quran), asro itu bermaksud perjalanan. "Star" ini kalau mengikut fahaman Greek ialah sesuatu yang berkait dengan extraterrestrial.
Zahrein Zakariah dan 10 yang lain
76 Komen
Suka
Komen
Kongsi
Komen
Lihat 9 lagi komen
  • Lepas baca kitab hikam aku boleh jalan atas air.
    1
    • Suka
    • Balas
    • 4m
    1 Balasan

No comments:

Post a Comment