Tuesday 30 April 2019

fb


Ada kawan2 penganut Hindu tak dalam ni, nak tanya betul ke tak dalam buku ni?
Ahmad Iqram Mohamad Noor
Salahkah Zamri Vinoth Mengatakan Siva Lingam Itu Kemaluan Siva?
Beberapa hari lepas viral video di mana Bro Zamri menjawab salah faham Hindu yang mendakwa di dalam Kaabah terdapat Siva Lingam. Beliau mengatakan maksud Lingam yang disebut oleh kamus adalah kemaluan (phallus). Lalu maksud itu dianggap menghina agama Hindu dan laporan polis dibuat ke atasnya.
Sebenarnya saya menemui versi cerita berkenaan dakwaan ini di dalam Ensiklopedi Hindu di dalam bahagian perkataan 'Lingam' pada halaman 254. Buku ini ditulis oleh 5 sarjana Hindu iaitu:
Prof Dr I Made Titib
Prof Dr I Wayan Jendra
Drs I Ketut Wiana
Drs I Ketut Donder
Drs I Nyoman Ananda
Adakah sarjana Hindu yang menulis Ensiklopedi Hindu yang mengatakan hal yang sama ini boleh dipertikaikan 'kehinduanya' dan adakah mereka menghina agama mereka sendiri dengan membawa cerita ini?
Malah seorang Hindu bernama Swami Balendu menulis artikel bertajuk “Shiva Lingam - How the Worship of a Penis started in Hinduism” : http://www.jaisiyaram.com/…/18894-shiva-lingam-how-the-wors…
Adakah tindakan Swami Balendu menceritakan hal ini bermaksud menghina agamanya sendiri?
Mungkin hal ini menarik dibincangkan kerana ada sebahagian orang Hindu menganggap orang Islam menyembah Siva Lingam di Kaabah. Pada posting yang lepas saya ada mengulas dakwaan seorang Hindu yang mengatakan batu Hajarul Aswad di Kaabah itu adalah Siva Lingam:
https://www.facebook.com/1825017094438836/posts/2297862457154295/
P/s. Saya mohon agar tidak ada sebarang komen mencarut atau memaki hamun di sini. Jika tidak saya akan block serta merta.
Like
Comment
Comments
  • Gladio Sparta memang rasict la... Hanya tunggu nak cetus perang je... Tolong la... Kami tak kacau agama lain... Tapi sesetengah orang cuba nak petik api buat huru hara...
  • Mohd Hafiz Bin Addnan Dorg mana belajar menda ni semua..kitab pun dlm bhsa sanskrit..
    Kat indon byk la terjemahan sbb melayu sana rmai gak yg masih hindu


    Hindu msia ni main ikut tok sami je.tak belajat sgt pun pasal agama

No comments:

Post a Comment