INNI ANA DZATUL HAQQ INALLAH
INNI ANA SIFATUL HAQQ INALLAH
INNI ANA ASMAUL HAQQ INALLAH
INNI ANA AFAALUL HAQQ INALLAH
============================
Nafas masuk HU-Muhammad, Nafas tertahan HU-Ahmad, Nafas keluar HU-Ahad, Maka amalan inilah yang dinamakan Syuhudul Wahdah Fil Kasrah, Syuhudul Kasrah Fil Wahdah, dari Allah, dengan Allah, dan untuk Allah. Dari Allah menggerakkan Ruhaniah, dari ruhaniah menggerakkan Al-Hayat, dari Al-Hayat menggerakkan nafas, dan dari nafas menggerakkan jasad;
Nafas masuk HU-Muhammad, Nafas tertahan HU-Ahmad, Nafas keluar HU-Ahad, Maka amalan inilah yang dinamakan Syuhudul Wahdah Fil Kasrah, Syuhudul Kasrah Fil Wahdah, dari Allah, dengan Allah, dan untuk Allah. Dari Allah menggerakkan Ruhaniah, dari ruhaniah menggerakkan Al-Hayat, dari Al-Hayat menggerakkan nafas, dan dari nafas menggerakkan jasad;
Jadi pada hakikatnya Allah jua lah yang menggerakkan sekaliannya sebagaimana firmanNya: “Ya Muhammad, bukanlah engkau yang melontar ketika engkau melontar, akan tetapi Allah lah yang melontar ketika engkau melontar"
============================
Jadi pada pandangan zahirnya perbuatan hamba, tetapi pada pandangan mata hati adalah perbuatan Allah jua adanya, itulah yang dikatakan hubungan antara hamba dengan Allah dan Allah dengan hamba, adalah seumpama matahari dengan cahaya yang tidak bersekutu atau bersatu, dan tidak bercerai antara cahaya itu dengan zat matahari, cahaya itu bukan matahari dan bukan lain daripada matahari. Contoh yang lain pula ialah seperti api dengan asap, asap itu menunjukkan adanya api, dan asap itu bukan api dan tidak lain daripada api yang tidak bercerai dan tidak bersekutu;
Jadi pada pandangan zahirnya perbuatan hamba, tetapi pada pandangan mata hati adalah perbuatan Allah jua adanya, itulah yang dikatakan hubungan antara hamba dengan Allah dan Allah dengan hamba, adalah seumpama matahari dengan cahaya yang tidak bersekutu atau bersatu, dan tidak bercerai antara cahaya itu dengan zat matahari, cahaya itu bukan matahari dan bukan lain daripada matahari. Contoh yang lain pula ialah seperti api dengan asap, asap itu menunjukkan adanya api, dan asap itu bukan api dan tidak lain daripada api yang tidak bercerai dan tidak bersekutu;
Begitulah juga hamba dengan Allah, tidak bercerai dan tidak bersatu, maka ketika itu akal kita akan berkata: "Alangkah ajaibnya, bagaimana boleh berhimpun kedua-duanya (hamba dengan Allah) yang berlawanan padahal kedua-duanya tidak sah berhimpun antara satu sama lain." Sebagaimana diisyaratkan Nabi yang ertinya: "Tidak bercerai antara nafi dan isbat, dan barang siapa yang menceraikannya, nescaya ia kafir, dan barang siapa yang menyatukanNya, nescaya ia kufur"
No comments:
Post a Comment