Saturday 24 December 2016

DIA TIDAK DI TEMPAT LAIN

DIA TIDAK DI TEMPAT LAIN
Salib dan umat Kristian, hujung ke hujung, sudah ku uji..
Ternyata yang Dia tidak di Salib..
Aku pergi ke kuil Hindu, ke pagoda kuno..
Tidak ada tanda apa pun di dalamnya..
Menuju ke pergunungan Herat aku melangkah..
dan ke Kandahar Aku memandang..
Dia tidak di dataran tinggi..
mahupun dataran rendah..
Dengan tegas, aku pergi ke puncak gunung Kaf (yang menakjubkan)..
Di sana cuma ada tempat tinggal (legenda) burung Anqa..
Aku pergi ke Ka’bah di Mekkah..
Ternyata Dia tidak ada di sana..
Aku menanyakannya kepada Avicenna (lbnu Sina) sang filosufi..
Dia ada di luar jangkauan Avicenna …
Akhirnya, Aku melihat ke dalam hatiku sendiri..
Di situlah, tempatnya, aku melihat diriNya..
Dia tidak di tempat lain~
Comments
Doni Aria Firdaus Dia lebih dekat daripada urat lehermu
LikeReply11 hr
Hakikat Insan Sesungguhnya Tuhan itu tidak perlu dicari.. Dia berserta kamu di mana sahaja kamu berada..
LikeReply247 mins
Hafeez Halim Al hadid..1-6...
LikeReply12 mins

No comments:

Post a Comment