Sunday 6 July 2014

isis

Abu Bakr al-Baghdadi diejek untuk jam tangan mewah
Pemimpin Negara Islam menggesa kekeliruan di kalangan pengikutnya selepas muncul dalam alamat awam pertama memakai jam tangan yang menyerupai Omega mahal atau Rolex


Oliver Duggan By Oliver Duggan12: 05:00 BST Julai 6, 2014
Kemunculan yang sangat-berahsia Abu Bakr al-Baghdadi dari bayang-bayang krisis mazhab Iraq meletakkan muka kepada ancaman khalifah Islam global.
Pemimpin Negara Islam bercakap secara terbuka buat kali pertama di Masjid Raya Mosul ini Jumaat, campur tangan di mana beliau menyeru umat Islam di dunia untuk "taat" beliau sebagai "pemimpin yang mengetuai kamu."
Tetapi diri diurapi sebagai Khalifah Ibrahim juga membawa sentuhan penjenamaan ke dalam konflik berdarah, dengan banyak yang telah melihat khutbah 20 minit mengulas jam tangan besar dan mahal beliau.
Yang terdapat dalam jubah hitam dan serban dalam usaha untuk membangkitkan kenangan Khalifah lalu untuk memerintah dari Baghdad, jihad yang berpecah dengan tradisi untuk sukan satu krom buruk sesuai menonton dengan muka yang gelap.

Related Articles
Di dalam kejiranan Baghdadi ini 6 Julai 2014
Pemimpin Negara Islam al-Baghdadi menangani umat Islam di Mosul 5 Julai 2014
Bagaimana seorang pemain bola sepak yang berbakat menjadi manusia dunia yang paling dikehendaki, Abu Bakr al-Baghdadi 5 Jul 2014
Pilihannya aksesori, yang dipercayai menjadi sama ada Rolex, Sekonda atau £ 3,500 Omega Seamaster, telah diketengahkan kerana gemuruh dengan kandungan ucapan kontroversi.
Beliau berkata di bawah arahan Negara Islam ini dunia Islam akan kembali ke "maruah, mungkin, hak dan kepimpinan".
"Saya wali (pemimpin) yang mengetuai anda, walaupun saya bukan yang terbaik di antara kamu, jadi jika anda melihat bahawa saya betul, membantu saya," katanya.
"Jika anda melihat bahawa saya salah, menasihati saya dan meletakkan saya di landasan yang betul, dan taatlah kepadaku selagi aku taat kepada Allah di dalam kamu."
Rakaman video penampilan Baghdadi ini, kebenaran yang mana dipertikaikan oleh kerajaan Iraq, telah diposkan di Youtube dan membangkitkan pencurahan comments keliru pada media sosial.


Menonton melahirkan an persamaan yang jelas kepada model yang direka oleh beberapa watchmakers terkenal, termasuk £ 3,490 Omega Seamaster Aqua Terra dan yang lebih murah Sekonda sekeping masa.



Pengguna Twitter lain menyerang pemimpin Negara Islam kerana cuba untuk membuang dirinya sebagai pengganti kepada sekumpulan pemerintah Islam yang memerintah empayar Abbasiyah lebih daripada 1,000 tahun yang lalu.


Bercakap pada solat Ramadan pada hari Jumaat, Baghdadi memuji jihadi "kemenangan" di Iraq yang katanya telah memulihkan khalifa selepas berabad-abad.
"Allah memberikan kemenangan saudara Mujahidin anda selepas tahun lama jihad dan kesabaran ... jadi mereka mengisytiharkan khalifa dan diletakkan khalifah yang bertanggungjawab," katanya.
"Ini adalah kewajipan ke atas umat Islam yang telah hilang selama berabad-abad."
Dalam ucapan beliau juga menggesa doktor, hakim, jurutera dan pakar-pakar dalam perundangan Islam untuk membantu membangunkan kedudukan khalifa.
Organisasinya, yang sehingga baru-baru dikenali sebagai Negara Islam di Iraq dan al-Sham (Isis), telah berkembang untuk menjadi organisasi pengganas yang paling ditakuti di dunia.
Tetapi penampilan direkodkan Baghdadi ini hanya melihat anak yang diketahui ketiga pemimpin. Terdapat dua gambar yang lain, seseorang dating dari penjara 2005-2009 di kem tahanan Amerika Syarikat di Iraq.

Pada hari Sabtu, kerajaan Iraq menafikan bahawa lelaki dalam video itu Baghdadi, melekat dengan tuntutannya bahawa beliau telah cedera dalam operasi ketenteraan.
Brigadier Jeneral Saad Maan, seorang jurucakap Kementerian Dalam Negeri, memberitahu Reuters bahawa rakaman itu "indisputably" tidak dia. "Kami telah menganalisis rakaman ... dan mendapati ia adalah sandiwara," kata beliau.

No comments:

Post a Comment