Sunday 6 July 2014

isis

Pemimpin ISIS Abu Bakr al-Baghdadi memecah perlindungan dan memberitahu pengikut 'kita suka membunuh musuh-musuh kita'
5 Julai 2014 21:56 Oleh Ben Endley
Kata-kata ketua pengganas itu telah dicampur dengan kebencian kerana beliau menyeru umat Islam untuk bangkit dan membunuh orang-orang yang menentangnya

268 Saham
Kongsi
Tweet
+1
E-mel

Bos keganasan kejahatan Abu Bakr al-Baghdadi keluar daripada bayang-bayang buat kali pertama hari ini - dalam video dramatik di mana beliau memuliakan pembunuhan orang yang tidak berdosa.

Ini ketua perang yang militan jihadi berada di belakang beratus-ratus pembunuhan kejam di Syria dan Iraq menyampaikan khutbah penyejukan untuk fanatik.

Kata-kata kasar 15 minit itu telah difilemkan di masjid besar di bandar yang ditangkap Mosul, utara Iraq.

Dikelilingi oleh henchmen dan deretan Kalashnikovs, mata al-Baghdadi muncul bermaya.

Tetapi kata-kata beliau telah dicampur dengan kebencian kerana beliau menyeru umat Islam untuk bangkit dan membunuh orang-orang yang menentangnya.

"Allah suka kita untuk membunuh musuh-musuhnya dan membuat jihad," bellowed beliau.

Ia adalah kali pertama pemimpin terkenal berahsia dan sukar difahami ISIS, kini dilihat sebagai lebih kuat dan ditakuti walaupun daripada ketua-ketua al-Qaeda, telah menunjukkan mukanya kepada dunia umum.

Adalah dipercayai video itu dikeluarkan untuk menolak laporan bahawa al-Baghdadi telah cedera atau terbunuh dalam serangan udara satu.

Ucapan: Abu Bakr al-Baghdadi
Dan ia menunjukkan bahawa ISIS (Negara Islam di Iraq dan Syria), yang telah mengisytiharkan khalifah yang dipanggil Negara Islam, menjadi lebih yakin kerana ia cuba untuk memaksakan melalui Iraq dan Timur Tengah.

Mengamuk dahagakan darah sedang dibiayai oleh £ 256million merampas dari Bank Pusat Mosul.

Penampilan awam yg tak dpt dihindari Al-Baghdadi di bandar kedua Iraq berbeza dengan bekas ketua al-Qaeda Osama bin Laden, yang menyembunyikan lokasi apabila rakaman mesej.

Memakai serban hitam dan jubah, al-Baghdadi - yang mendakwa keturunan dari Nabi Muhammad - difilemkan perlahan-lahan mendaki tangga ke balkoni, di atas yang terbang bendera hitam daripada Negara Islam.

Teks pada video memanggilnya: "Khalifah Ibrahim, Emir yang setia dalam Negara Islam."

Al-Baghdadi digunakan aa ranting kecil untuk membersihkan gigi sebelum melancarkan ke dalam ucapan beliau - yang dibuat semasa solat Jumaat pertama Ramadan.

Abu Bakr al-BaghdadiPower: al-Baghdadi mempunyai peningkatan jumlah pengikut
Beliau menggesa umat Islam di dunia untuk menyertai perjuangan. Di bawah arahannya, dunia Islam akan kembali ke "maruah, mungkin, hak dan kepimpinan", yang "Khalifah Ibrahim" diri diurapi diumumkan.

Memuji Golongan Sunni yang telah disembelih ribuan saingan Syiah, pemotongan kepala beberapa, beliau memohon supaya perjuangan untuk terus dan seterusnya: "Allah telah memberikan saudara-saudara kamu kemenangan Mujahideen dan penaklukan selepas tahun kesabaran.

"Penubuhan khilafah adalah kewajipan. Agama tidak boleh berada di tempat kecuali syariah (undang-undang) ditubuhkan. Saya pemimpin anda, walaupun saya bukan yang terbaik di antara kamu, jadi jika anda melihat bahawa saya betul, menyokong saya , dan jika anda melihat bahawa saya salah, menasihati saya. "

Video ini dikeluarkan pada laman web yang dikenali untuk digunakan oleh ISIS. Sumber di Baghdad berkata adalah tulen.

Ia merebak dengan cepat di seluruh laman web jihadi selepas ia disiarkan dalam talian. Ramai militan mengambil kepada media sosial untuk memuji mesej al-Baghdadi dan mengeluarkan ancaman lagi. Satu, Abu Bakr al-Janab, menulis: "Dia memberikan ucapan yang paling jujur ​​dan janji-janji."

Peta Isis stateMap islam kawasan cadangan sebuah negara Islam, diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.
Pakar percaya ISIS telah melepasi al-Qaeda sebagai kumpulan Islam yang paling berbahaya di dunia dan kejayaannya telah terbukti menarik kepada Golongan ini asing, termasuk banyak dari Britain.

Seramai 500 rakyat Britain mungkin telah pergi ke Syria dan Iraq untuk menyertai barisan ISIS. Kerajaan takut ramai yang akan kembali ke UK selepas dilatih dalam keganasan.

Pengambilalihan kumpulan Mosul bulan lepas ternyata menggemparkan masyarakat antarabangsa.

Dan ia serta-merta dibuat ISIS kumpulan pengganas paling kaya di dunia.

Al-Baghdadi tidak dipercayai telah muncul di video sebelum dan terdapat hanya dua gambar yang diketahui, satu temu janji sepanjang beraksi di kem tahanan Amerika Syarikat di Iraq dari 2005 hingga 2009.

Pada dibebaskan ke dalam jagaan Iraq, beliau dilaporkan memberitahu pegawai AS: "Saya akan melihat anda di New York."

Lain-lain pemimpin Islam Sunni menolak pengakuan al-Baghdadi ini khalifa dan menuduhnya melanggar undang-undang Islam.



http://www.mirror.co.uk/news/world-news/isis-leader-abu-bakr-al-baghdadi-3817935 # ixzz36gVBSbLx
Ikut kami: @ DailyMirror di Twitter | DailyMirror di Facebook

No comments:

Post a Comment