Sunday 6 July 2014

isis

Krisis Iraq: pemimpin Isis Abu Bakr al-Baghdadi digambarkan untuk kali pertama selepas mengisytiharkan dirinya sebagai ketua khalifah Islam

Al-Baghdadi dilihat solat utama di masjid di Mosul
Mobil murah DEARDEN Sabtu Julai 5, 2014






351
PRINT A A A
Pemimpin Negara Islam Iraq dan Levant (Isis) telah membuat penampilan awam rasmi pertamanya, pesanan umat Islam untuk taat kepadanya selepas mengisytiharkan dirinya ketua pemerintahan khalifah Islam.

Iklan oleh Google

Adakah Yesus Benar-benar Tuhan?
Cari Keterangan Dari Ulama Mengenai Tuntutan Yesus sebagai Tuhan
y-jesus.com
Kad Kredit HSBC
Berdiri Peluang Untuk Menang Satu Tablet Baru online 'Hari ini! T & C Memohon
www.hsbc.com.my / CREDITCARD
Universiti Perak?
Dapatkan Info Penuh Pada Perak Kolej Dan Kursus Available. Lawati Kami Sekarang
stdirectoryedu.com / Universiti + Perak
Abu Bakr al-Baghdadi dilihat solat utama di Masjid Haram di Mosul dalam video, dipercayai telah diambil pada hari Jumaat.

Pemimpin sukar difahami sebelum ini telah digambarkan di dalam beberapa gambar-gambar dan dianggap telah menyembunyikan diri.

Menurut AFP, katanya kepada jemaah masjid: "Saya wali (pemimpin) yang mengetuai anda, walaupun saya bukan yang terbaik di antara kamu, jadi jika anda melihat bahawa saya betul, membantu saya.

"Jika anda melihat bahawa saya salah, menasihati saya dan meletakkan saya di landasan yang betul, dan taatlah kepadaku selagi aku taat kepada Allah di dalam kamu."

Masjid ini penuh dengan orang-orang semua peringkat umur - ada dalam pakaian tradisional, beberapa baju bola sepak memakai dan bahagian bawah hangat.

Mosul, salah satu daripada bandar-bandar terbesar Iraq, telah berada di bawah kawalan Isis sejak Jun dan kumpulan pengganas kini mengawal kawasan yang lebih besar daripada Great Britain, neutral Iraq dan Syria.

Isis mahu dikenali hanya sebagai "Negara Islam" dan mendakwa Baghdadi sebagai pengganti yang sah hanya kepada Nabi Muhammad.

Beliau menjadi ketua al-Qaeda di Iraq pada 2010 selepas pemimpin bekas terbunuh dalam serangan oleh tentera AS dan Iraq dan dipercayai menjadi berpendidikan tinggi, dengan ijazah dalam bidang Pengajian Islam.

Tentera Iraq telah gagal untuk melambatkan kemaraan Isis dari Iraq utara, mendorong Perdana Menteri, Nouri al-Maliki, untuk menggoncang pasukan keselamatan.

Ketua tentera darat tentera dan ketua polis persekutuan telah disingkirkan dari kedudukan mereka pada hari Sabtu tetapi tiada penggantian telah dinamakan.

Iraq krisis: Kebangkitan Isis
1 daripada 32
krisis Iraq
Seterusnya
Iraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq crisisIraq krisis crisisIraq crisisIraq crisisIraq
Tentera Iraq di bandar Mosul dan di banyak negara utara negara cair dalam menghadapi Isis, meninggalkan sukarelawan Syiah untuk cuba mempertahankan bandar-bandar mereka.

Perdana Menteri telah bersara beberapa tokoh tentera, dan berikrar untuk membawa berat badan yang penuh dengan undang-undang tentera, termasuk pelaksanaan lari, pada sesiapa yang didapati telah melarikan diri dari pertempuran.

Pelampau Isis telah memusnahkan sekurang-kurangnya 10 tempat-tempat suci purba dan masjid Syiah di wilayah mereka telah merampas di utara Iraq, imej mengikut disiarkan dalam talian dan saksi.

Angka kematian kempen berdarah kumpulan itu tidak boleh dikira tetapi kekejaman termasuk pembunuhan ringkasnya, beheadings, crucifixions dan pembunuhan beramai-ramai telah dilaporkan.

Pergerakan itu mempercayai ganas Sunni Islam dan menganggap Syiah bidaah, dan penghormatan kepada wali murtad.

Laporan tambahan oleh AP

No comments:

Post a Comment