Friday 27 November 2015

Tasawuf&tazkirah


Allah bersama orang yg pecah hati denganNya.

Cemburu Allah telah menyembunyikan engkau daripada makhluk.

Jaga-jaga wahai pencinta Allah! Allah tidak suka melihat dlam hatimu berjinak- jinak dengan sesuatu selain Dia.

Allah akan menguji kecintaanmu itu samada cintamu itu benar atau dusta.

Jikalau engkau berpaling daripada cintaNya, maka engkau akan ditarik dengan pengujianNya.

Mohonlah pertolongan daripada Allah.

Tiada siapa yg dapat menyelamatkan engkau daripada berpaling kepada selainNya.

Cukuplah Allah bagimu.

Dia-lah Penjamin dan penolongmu, tiada Penjamin dan Penolongmu selain Allah.

BUTA SELAIN ALLAH

WASSALAM

- KALAM QADIM


بسم الله الرحمن الرحيم
Maha Suci Allah Taala, Tuhan yang telah menutupi rahsia-rahsia sirr keistimewaan orang-orang arif (para waliNya) dengan mentampakkan sifat-sifat basyariahnya (sifat yang umum pada manusia). Dan terang nyata kebesaran RububiyahNya dengan memperlihatkan kepada manusia sifat-sifat kehambaan mereka.


~ Martabat Wusul ~

Martabat wusul (sampai  kepada  Allah)  adalah tiga perjalanan :
1. Islam
2. Iman
3. Ihsan

Adapun  seseorang  hamba  Allah,  jika  kekal  ia sibuk dengan  ibadah  sendirinya,  ia  berada  dalam  maqam ISLAM  atau maqam SYARI'AT.

Apabila amal itu berpindah kepada hati  dengan kebersihan dan sunyi daripada  kejahatan, berisi dengan kebajikan  sempurna ikhlas, maka orang itu ada  pada maqam IMAN atau maqam TAREKAT.

Apabila manusia itu sampai kepada  martabat Ibadat untuk Allah semata-mata, seakan-akan Allah melihatnya, maka ia berada dalam maqam IHSAN atau maqam HAKIKAT.

Oleh karena itu, diungkapkan orang  :
"Adapun  SYARI'AT  itu  ialah  bahwa  kamu menyembah  Allah.  TAREKAT itu  ialah bahwa kamu menuju kepada Allah,  dan HAKIKAT itu ialah bahawa kamu  bermusyahadah benar-benar  menyaksikan Allah yang  Maha Pencipta."

Berkata pula Tuan  Syeikh  Abdul  Qadir  Al-Jailani q.s.  :
"Tidak  lain tujuan ahli Tasawuf,  melainkan hanya untuk membersihkan  batinnya manusia dengan NUR TAUHID dan MA'RIFAT".



Adapun orang  sufi  yang  benar  dalam Tasawufnya membersihkan hatinya  daripada segala sesuatu selain Allah  dan cintanya kepada Allah.

Melaksanakan bersungguh-sungguh  dan  menjalankan perintah Allah yang dapat  mengangkat dirinya, mengosongkan  hatinya selain daripada Allah, dan menghiasinya dengan zikrullah Yang  Maha Kuasa dan Agung.

Sabda Nabi S.A.W  :
"Alamat  mencintai Allah ialah mencintai  zikrullah, sedang alamat kemarahan  Allah, adalah enggan kepada zikrullah".

Seorang hamba yang mencintai Allah,  tidak merasa memiliki sesuatu, ia  serahkan segala apa yang ada kepada  yang dicintainya iaitu Allah.

Kemudian begitu pula Tuan kita Syeikh  Abdul Qadir Al-Jailani q.s. menasihatkan  :  ''Adapun yang wajib atas manusia,  ialah mencari kehidupan hati untuk di  akhirat ;  di dunia ini dari ahli Talqin  sebelum  berakhir waktu  hidupnya,  kerana firman Allah Ta'ala ertinya  :  "Bertanyalah kamu kepada ahli zikir (bai'ah) jika kamu tidak mengetahuinya".

Mengambil bai'ah dari Tuan Syeikh Arif  Billah, adalah  perkara  yang  penting  dalam Tasawuf untuk mengusahakan  yakin.

Dalam sebuah Hadis Yang Mulia,  diriwayatkan : "Pelajarilah olehmu akan  pembawaan  yakin".

Ertinya : perbanyakkanlah duduk  bersama dengan ahli yakin. Bai'ah yang  terdapat sesudah wafat Nabi, ialah  meneruskan bai'ah yang dilaksanakan  oleh Nabi S.A.W sendiri. Dan ulama-ulama yang Arif Billah adalah
penerus Nabi kita dalam mengajarkan  kepada manusia adab-adab agama yang zahir dan yang batin.

Adapun adab batin, lebih sukar untuk kita karena untuk mengamankan adab yang  zahir. Dan juga oleh sebab ia  menghendaki peperangan 'khafi" (halus) antara seorang manusia dengan hawa  nafsu dan syaitannya dan godaan dunia  yang menipu dan penyakit-penyakit hati  seperti hasad, 'ujub, ria, munafiq dan lain-lain.

Barang siapa mengikuti Tarekat Tasawuf dengan tidak mengikuti imamnya yang  Arif Billah (Bai'ah), ia tersesat pada permulaan melangkah.

Na'uzubillahi Min Zalik, Wallahu a'lam.

Sumber : Miftahul Sudur karangan Sohibul Wafa Tajul Arifin.


🔱SIRI TASAWUF : ILMU LADUNI DARI ALLAH🔱
(SYEIKH MUHAMMAD AKASHA : PECINTA ULAMA)

Ilmu Yang Suci Kembali Kepada Yang Maha Suci (Al-Quddus)

⚪ Bismillah : Diriwayatkan bahawa seorang tabiin , Abdul Wahid bin Ziyad rah. Pernah bertanya kepada Imam Sufi Hasan Al Basri r.a, Tentang apa yang dimaksudkan dengan ilmu batin itu ..

🍃.. Lalu Hasan Al Basri menjawab bahawa beliau pernah bertanya kepada Huzaifah Al-Yamani r.a tentangnya juga. Huzayfah r.a berkata :

🍃.. "Bahawa dia pernah bertanya kepada malaikat Mikhail a.s tentang "ilmu batin" itu dan lalu Mikhail a.s menjawab, dia pernah bertanya dengan 'al-Qalam' yang menjawab bahawa dia pernah bertanya kepada Allah s.w.t tentang "ilmu batin" itu, lalu Allah s.w.t menjawab :

🍃..“Ilmu Batin Adalah Salah Satu Dari Rahsia-Ku! Aku Menyembunyikannya Daripada Makhluk-Ku (*yang awam) Dan Menitipkannya Hanya Kepada Hamba-Hamba PilihanKu. Ia Adalah Hasil Makrifat (*ilmu Cinta & Muraqabah) Dan Pengabdian Berkekalan KepadaKu”.

⚫⚪ Imam Junaid Al-Bahgdadi q.s pernah berkata :
🍃“Seandainya ilmu yang aku sampaikan berasal dari diriku sendiri, pastilah ilmu itu akan musnah dan habis begitu saja. Namun, ilmu yang aku berikan itu berasal dari kebenaran dan akan kembali kepada kebenaran.“

⚫⚪ Pada zaman sekarang memang banyak ilmu, tetapi tidak bermanafaat untuk akhirat. Itu sebabnya Rasulullah s.a.w mengajar kepada kita untuk berdoa dengan doa “Aku berlindung kepada-Mu dari ilmu yang tidak bermanafaat”.

⚫⚪ Sebaliknya ini bermakna kita disuruh mencari ilmu yang hakiki, yang dapat memberikan kebahagiaan kepada diri kita di dunia dan di akhirat iaitu ilmu batin = iaitu ilmu tasawuf yang merupakan mahkota segala ilmu.

🍃 "Tinggalkan ilmu yang tidak berguna dan melalaikan , tinggalkan ilmu yang membawa kepada hiburan dan kesenangan hawa nafsu , sebaliknya carilah ilmu hakikat agar anda mencapai makrifat" =

🍃 "Mengenal Allah s.w.t dengan sebenar-benar kenal, dapat bertemu denganNya (paling tidak dalam mimpi), berbual mesra denganNya, berada disampingNya pada waktu dan hari yang mustajab."

⚫⚪ Seorang tabiin Al-Katani rah. berkata :

🍃“ Ilmu tentang Allah s.w.t itu lebih baik daripada ilmu dan ibadah keranaNya”.

⚫⚪ Seterusnya Abu Abdullah al-Dainuri r.a menyatakan bahawa :

🍃 "Ilmu yang paling tinggi dalam tasawuf adalah ilmu tentang nama-nama dan sifat-sifat Allah “ , lalu siapakah pula yang dapat mengajarkannya kepada kita melainkan mereka yang pernah berjumpa dengan Allah s.w.t sendiri? Yang mengajari kita apa yang kita tidak tahu lalu dengan kasih sayangNya kita dapat beramal dengannya pula, lalu batin kita menjadi kuat dan lapang untuk Dia bertajalli dengan DiriNya sendiri kepada DiriNya sendiri."

⚫⚪ Arif Billah imam Sufi Abu Talib al-Makki q.s (dalam bab 2 kitab “ Ilm al-Qulub”) menukilkan bahawa :

🍃 "Ilmu mendudukan pemiliknya dipintu langit (frontier knowledge), akal (yang didampingi wahyu) mendudukan pemiliknya di Arsy dan makrifat mendudukan pemiliknya di sisi Tuhan. Cahaya makrifat bersambung terus dengan Tuhan tetapi tidak demikian halnya dengan cahaya ilmu. Ilmu boleh dimiliki orang kafir dan mukmin sedangkan makrifat hanya dimiliki orang mukmin."

🍃"Ilmu bersifat umum, makrifat bersifat khusus. Akhir ilmu iman adalah awal ilmu yaqin, akhir ilmu yaqin adalah awal ilmu ‘ainal yaqin dan akhir ilmu ‘ainal qakin adalah awal ilmu haqq al-yaqin (yakin yang tertinggi). Bagi haqq-al yaqin tidak ada akhirnya sebagaimana tidak ada akhirnya bagi Hari Akhirat."

⚫⚪ Imam Sufi Sahl bin Abdullah al-Tustari q.s dalam menafsirkan ayat 32 surah Fathir (35):

🍃 ...“lalu di antara mereka ada yang menganiaya diri sendiri, di antara mereka ada yang pertengahan dan di antara mereka ada pula yang lebih dahulu berbuat kebajikan .....”

🍃..“Yang lebih dahulu berbuat kebajikan” adalah orang alim , “yang pertengahan “ adalah orang yang sedang belajar dan “yang menganiaya diri sendiri” adalah orang yang bodoh dan tidak mahu mencari ilmu.

⚫⚪ Semoga Allah s.w.t sentiasa menganugerahkan kita ilmu yang bermanafaat dan yang datang dari ilham Rabbani. Dan semoga Allah s.w.t memperkenalkan diriNya kepada kita dan seterusnya mengajari kita secara langsung , Amiiin Ya Rabbal Alamin.

🔱'SIRI MENUJU JALAN-JALAN PARA WALI'🔱 (p.m.s)









No comments:

Post a Comment