Monday 30 November 2015

Tasawuf qalam&tazkirah


Berhadaplah hatimu kepada Allah.

Jangan engkau suka menyibukkan dirimu kepada sesuatu selain Allah.

Sediakanlah amalan zahir dan batinmu untuk menuju kepada negeri akhirat yg kekal abadi.

Sucikanlah hatimu daripada pergantungan kepada dunia dan akhirat.

Jangan engkau menyembah dunia dan jangan engkau menyembah akhirat.

Sembahlah Allah, tiada Tuhan selain Allah.


Lidah Dipotong Kerana Memuji Rasulullah Saw

Dahulu di masa lalu seorang penyair hebat dan sangat terkenal iaitu Syaikh Farazdaq dimana beliau selalu asyik memuji Rasulullah Saw., beliau mempunyai kebiasaan melakukan ibadah haji setiap tahunnya.

Suatu waktu ketika beliau melakukan ibadah haji kemudian datang berziarah ke makam Rasulullah Saw. dan membaca qasidah di makam baginda Saw. dan ketika itu ada seseorang yang mendengarkan qasidah pujian yang dilantunkannya.

Setelah selesai membaca qasidah, orang itu menemui Syaikh Farazdaq dan mengajak beliau untuk makan siang ke rumahnya. Beliau pun menerima ajakan orang tersebut dan setelah berjalan jauh hingga keluar dari Madinah al-Munawwarah sampailah keduanya di rumah yang dituju.

Sesampainya di dalam rumah, orang tersebut memegangi Syaikh Farazdaq dan berkata: “Sungguh aku sangat membenci orang-orang yang memuji-muji Muhammad, dan kubawa engkau ke sini untuk ku gunting lidahmu!”

Maka orang itu menarik lidah beliau lalu mengguntingnya dan berkata: “Ambillah potongan lidahmu ini dan pergilah untuk kembali memuji Muhammad!”

Maka Syaikh Farazdaq pun menangis kerana rasa sakit dan juga sedih tidak boli lagi membaca syair untuk Sayyidina Muhammad Saw. Kemudian beliau datang ke makam Rasulullah Saw. seraya berdoa: “Ya Allah jika penghuni makam ini tidak suka atas pujian-pujian yang aku lantunkan untuknya maka biarkan aku tidak lagi bolih berkata kata seumur hidupku, kerana aku tidak memerlukn lidah ini kecuali hanya untuk memujiMu dan memuji NabiMu. Namun jika Engkau dan NabiMu redha maka kembalikanlah lidahku ini ke mulutku seperti semula.”

Beliau terus menangis hingga tertidur dan bermimpi berjumpa dengan Rasulullah Saw. yang berkata: “Aku suka mendengar pujian-pujianmu, berikanlah potongan lidahmu.”

Lalu Rasulullah Saw. mengambil potongan lidah itu dan mengembalikannya pada tempatnya semula. Ketika Syaikh Farazdaq terbangun dari tidurnya beliau mendapati lidahnya telah kembali seperti sediakala, maka beliaupun bertambah dahsyat memuji Rasulullah Saw.

Hingga di tahun selanjutnya beliau datang lagi menziarahi Rasulullah Saw. dan kembali membaca pujian-pujian untuk Rasulullah Saw. Dan di saat itu datanglah seorang yang masih muda dan gagah serta berwajah cerah menemui beliau dan mengajak beliau untuk makan siang di rumahnya.

Beliau teringat kejadian tahun yang lalu namun beliau tetap menerima ajakan tersebut sehingga beliau dibawa ke rumah anak muda itu. Sesampainya di rumah anak muda itu, beliau dapati rumah itu adalah rumah yang dulu pernah beliau datangi lalu lidah beliau dipotong.

Anak muda itu pun meminta beliau untuk masuk yang akhirnya beliau pun masuk ke dalam rumah itu hingga mendapati sebuah kurungan besar terbuat dari besi dan di dalamnya ada seekor kera yang sangat besar dan kelihatan sangat ganas, maka anak muda itu berkata: “Engkau lihat kera besar yang ada di dalam kandang itu, dia adalah ayahku yang dahulu telah menggunting lidahmu, maka keesokan harinya Allah mengubahnya menjadi seekor kera.”

Dan hal yang seperti ini telah terjadi pada ummat terdahulu, sebagaimana firman Allah Swt.:

فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ مَا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ ( الأعراف :166 )

“Maka setelah mereka bersikap sombong terhadap segala apa yang dilarang, Kami katakan kepada mereka: “Jadilah kalian kera yang hina”. (QS. al-A’raf ayat 166)

Kemudian anak muda itu berkata: “Jika ayahku tidak bolih sembuh maka lebih baik Allah matikan saja.”

Maka Syaikh Farazdaq berdoa: “Ya Allah aku telah memaafkan orang itu dan tidak ada lagi dendam dan rasa benci kepadanya.”

Dan seketika itu pun Allah Swt. mematikan kera itu dan mengembalikannya pada wujud yang semula.

Dari kejadian ini jelaslah bahwa sungguh Allah Swt. mencintai orang-orang yang suka memuji Nabi Muhammad Saw. Kerana pujian kepada Nabi Muhammad Saw. disebabkan oleh cinta dan banyak memuji kepada Nabi Muhammad Saw. bererti pula banyak mencintai beliau Saw.

Dan semakin banyak orang yang berzikir, bersalawat dan memuji Nabi Muhammad Saw., maka Allah akan semakin menjauhkan kita, wilayah kita dan wilayah-wilayah sekitar dari musibah dan digantikan dengan curahan rahmat.


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Dan ingatlah ketika Musa memohon supaya diberikan air untuk kaumnya, maka kami berfirman: "Pukullah batu itu dengan tongkatmu". Musa pun memukulnya, lalu terpancutlah dari batu itu dua belas mata air. Sesungguhnya tiap-tiap satu puak diantara mereka telah mengetahui tempat minumyan masing-masing.

Al-Baqarah:59-60

ُ

اللهم صلي وسلم على سيدنا وحبيبنا ومولانا محمد وعليه وعلى آله وصحبه وبارك وسلم ُ


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh wamaghfirah waridwanuh

Sekadar berkongsi. .semoga bermanfaat

QALAM 1

Tahapan antara alam Naasut dan alam Malakut adalah Syariat

Tahapan antara alam Malakut dan Jabarut adalah Tarekat

Tahapan antara alam Jabarut dan alam Lahut adalah Hakekat

Maksudnya :
Alam Naasut = Alam Manusia,
Alam Malakut = Alam Roh,
Alam Jabarut = Alam Gaib,
Alam Lahut = Alam Gaibul Gaib.

Allah tidak pernah mewujudkan Diri-Nya dalam sesuatu apapun sebagaimana perwujudanNya dalam Diri Manusia.

“Akulah Pencipta tempat, dan Aku tidak memiliki tempat”

“Aku Ciptakan Malaikat dari Cahaya Manusia, dan Aku Ciptakan Manusia dari cahaya-Ku".

“Aku Jadikan manusia sebagai kenderaan-Ku, dan Aku jadikan seluruh isi alam sebagai kenderaan bagi manusia.”

Betapa indahnya Aku sebagai Pencari ! dan Betapa indahnya manusia sebagai yang dicari !

Betapa indahnya manusia sebagai pengendara, dan betapa indahnya alam sebagai kenderaan baginya.

Maksudnya :
Allah swt, sebagai pencari sarana, memilih manusia(makhluk yang paling mulia) sebagai kenderaan Nya.

Betapa Agungnya Dia dan betapa terhormatnya manusia yang telah dipilihNya. Dan merupakan keagungan pula bagi Alam kerana telah dijadikan oleh manusia sebagai kenderaan yang membawanya kepada tujuannya.

“Manusia adalah Rahsia-Ku dan Aku adalah Rahsianya”

Maksudnya :
Jika manusia menyedari kedudukannya di sisi-Ku, maka ia akan berucap pada setiap hembusan nafasnya

“Milik siapakah kekuasaan pada hari ini ?”

Maksudnya :
Jika manusia mengetahui secara hakiki betapa tinggi kedudukannya dan betapa dekat ia dengan Allah swt, maka ia akan merasa bahwa suatu saat nanti, Allah swt, akan memberikan kekuasaanNya kepadanya.

Kerana itulah ia akan sentiasa menanti, bila saat penyerahan itu tiba, dengan kalimat : “Milik siapakah kekuasaan pada hari ini ?”

Tidaklah manusia makan sesuatu, atau minum sesuatu, dan tidaklah ia berdiri atau duduk, berbicara atau diam, tidak pula ia melakukan suatu perbuatan, menuju sesuatu atau menjauhi sesuatu, kecuali Aku Ada di situ, Bersemayam dalam dirinya dan Menggerakkannya.

Tubuh manusia, Jiwanya, Hatinya, Ruhnya, Pendengarannya, Penglihatannya, Tangannya, Kakinya, dan Lidahnya, semua itu Aku Persembahkan kepadanya oleh Diri-Ku, untuk Diri-Ku. Dia tak lain adalah Aku, dan Aku Bukanlah selain dia.”

QALAM II

Janganlah engkau makan sesuatu atau minum sesuatu dan janganlah engkau tidur, kecuali dengan kehadiran Hati yang “sedar” dan mata yang “awas”.

“Barangsiapa terhalang dari perjalanan-Ku di dalam bathin, maka ia akan diuji dengan perjalanan dzahir, dan ia tidak akan semakin dekat dari-Ku melainkan justru semakin menjauh dalam perjalanan batin.”

Keunggulan Ruhani merupakan keadaan yang tak dapat diungkapkan dengan kata-kata,. Siapa yang percaya denganNya sebelum mengalaminya sendiri, maka ia telah “mengingkariNya”.
Dan siapa menginginkan “ibadah” setelah mencapai keadaan Wushul, maka ia telah “menyekutukanNya”

Maksudnya :
“Penyatuan Ruhani” antara makhluk dan Khaliq tidak akan dapat diungkapkan dengan kata-kata. ~> Jika seseorang belum mengalaminya sendiri, maka ia akan cenderung mengingkarinya.

Dan orang yang mengaku telah mengalaminya padahal belum, maka ia telah “mendustai diri”.

Orang yang telah mencapai keadaan ini, tiada yang ia inginkan selain perjumpaan denganNya.

Jika ia menginginkan hal lain, meski itu berupa ibadah sekalipun, dalam maqam ini, ia dianggap telah menyekutukanNya dengan keinginannya yang lain itu.

Barangsiapa memperoleh kebahagiaan Azali, maka selamat atasnya, dia tidak akan terhina selamanya. Dan barang siapa memperoleh kesengsaraan Azali, maka celaka baginya, dia tidak akan diterima, dan terhina kerananya. Aku Jadikan kefakiran dan “keperluan” sebagai kenderaan manusia. siapa saja yang menaikinya, maka ia telah sampai di tempatnya sebelum menyeberangi gunung dan lembah".

Maksudnya :
Kefakiran dan “keperluan” merupakan sarana yang membawa manusia kepada kesedaran akan Jati Dirinya dan kebesaran Allah swt. Orang yang telah sampai pada kesedaran semacam ini berarti telah sampai pada posisinya yang tepat, tanpa harus menempuh perjalanan yang berliku-liku.

QALAM III

Kematian merupakan saat disingkapkannya hakikat segala sesuatu, dan perjumpaan dengan Tuhan adalah saat yang paling dinantikan oleh orang yang merindukanNya.

Semua makhluk pada hari kiamat akan dihadapkan kepadaKu dalam keadaan tuli, bisu dan buta, lalu merasa rugi dan menangis.

Cinta merupakan tirai yang membatasi antara sang pencinta dan yang dicintai. Bila sang pencinta telah padam dari cintanya, berarti ia telah sampai kepada Sang Kekasih.

Maksudnya :
Cinta tiada lain kecuali keinginan sang pencinta untuk berjumpa dan bersatu dengan yang dicintai. Bila keduanya telah bertemu, maka cinta itu sendiri akan lenyap, dan keberadaan cinta itu justru akan menjadi penghalang antara keduanya.

“Aku Melihat Roh-roh menunggu di dalam jasad-jasad mereka setelah ucapanNya, ‘Bukankah Aku ini Tuhanmu ?’ sampai hari kiamat.”

Aku melihat Tuhan Yang Maha Agung dan Dia berkata :
“Barangsiapa bertanya kepada-Ku tentang melihat setelah mengetahui, berarti ia terhalang dari pengetahuan tentang melihat. Dan barangsiapa mengira bahawa melihat tidak sama dengan mengetahui, maka berarti ia telah terperdaya oleh melihat Allah swt.’”

Maksudnya :
Mengetahui = Melihat dengan mata hati.
Jadi, Melihat = mengetahui

QALAM IV

“Aku Yang Paling Mulia di antara semua yang mulia, dan Aku Yang Paling Penyayang di antara semua yang penyayang.”

“Tidurlah di sisi-Ku, maka engkau akan melihat-Ku.”

Tidurlah dengan menjauhkan jasmani dari kesenangan, menjauhkan nafsu dari syahwat, menjauhkan hati dari pikiran dan perasaan buruk, dan jauhkan roh dari pandangan yang melalaikan, lalu meleburlah kedalam DzatKu.

Barangsiapa di antara kalian yang menginginkan kedekatan dengan-Ku, maka hendaklah ia memilih kefakiran, lalu kefakiran dari kefakiran. Bila kefakiran itu telah sempurna, maka tak ada lagi apapun selain Aku.

Maksudnya :
Kefakiran adalah suatu keadaan keperluan. ~> jika seseorang tidak memerlukan apa pun selain Allah swt, jika kefakirannya telah sempurna, baginya, yang wujud hanyalah Allah swt, tak ada selainNya.

“Ambillah manfaat dari doa kaum fakir, kerana mereka bersama-Ku dan Aku Bersama mereka.”

QALAM V

Tak ada “pesta ” dan kenikmatan di dalam syurga setelah kemunculan-Ku di sana, dan tak ada kesendirian, kesengsaraan dan kebakaran di dalam neraka setelah sapaan-Ku kepada para penghuninya.

Maksudnya :
keinginan dan kenikmatan terbesar manusia di alam akhirat itu hanyalah perjumpaan dengan Allah swt. maka kenikmatan di dalam syurga dan kesengsaraan di dalam neraka tidak akan terasa jika dihadapkan pada kenikmatan perjumpaan dengan Allah swt, meski itu hanya dalam bentuk sapaan belaka.

Jangan peduli pada syurga dan apa yang ada di sana, maka engkau akan melihat Aku tanpa perantara . Dan jangan peduli pada neraka serta apa yang ada di sana, maka engkau akan melihat Aku tanpa perantaraan.

Para penghuni syurga disibukkan oleh syurga, sebahagian penghuni syurga berlindung dari kenikmatan didalamnya, dan para penghuni neraka disibukkan oleh-Ku, sebahagian penghuni neraka berlindung dari jilatan api.

Maksudnya :
Penghuni syurga yang berlindung dari kenikmatan, mereka terlena sehingga lupa akan kenikmatan yang paling besar, yakni perjumpaan dengan Allah swt

Sesungguhnya Aku memiliki hamba-hamba “Khusus” yang Derajat mereka tidak diketahui oleh siapapun dari penghuni dunia maupun penghuni akhirat, dari penghuni syurga ataupun neraka, tidak juga malaikat malik ataupun ridwan, kerana Aku tidak menjadikan mereka untuk syurga maupun untuk neraka, tidak untuk pahala ataupun siksa, tidak untuk bidadari, istana maupun pelayan-pelayan mudanya. Maka beruntunglah orang yang mempercayai mereka…

Di antara tanda-tanda mereka di dunia adalah : Tubuh-tubuh mereka terbakar kerana sedikitnya makan dan minum, Nafsu mereka telah hangus dari syahwat, Hati mereka telah hangus dari fikiran dan perasaan buruk, Ruh-ruh mereka juga telah hangus dari pandangan yang melalaikan. Mereka adalah pemilik ke-Abadi-an yang terbakar oleh Cahaya perjumpaan.

Salam persaudaraan 💖 📖 💖
Salam sepertiga malam





No comments:

Post a Comment