Sunday 26 July 2015

Tasawuf laduni &hadis

Membahas mengenai Khaidir. Khaidir itu artinya Hijau yaitu ilmu laduni. Ilmu yang mengetahui masa lalu,masa sekarang dan masa yang akan datang. Allah akan turunkan ilmu ini kepada yang DIA kehendaki tentunya kepada Khatam Auliyah. Khatam auliyah mendapat 2 keilmuan yaitu diawali dengan Khaidir dan Mahdi. Inilah maqam tertinggi khusus utk khatam auliyah bahkan wali qutup pun tak bisa menjangkau ketinggian maqam ini.


Orang-orang yang terpedaya, mereka hanya mempercantik lahiriahnya tetapi mengabaikan batinnya!

Sedang batin itulah yang menjadi tempat pandangan Allah!

Khatam auliyah mendapatkan amar dari Allah untuk menerima zikir Allah...Allah..Allah.(jahar) langsung dari Allah dan dikembangkan keseluruh dunia.

Allah adalah Tuhan Pencipta sekalian alam, Nur-Muhammad adalah awal-awal makhluk yg dijadikan dan makhluk adalah cermin Kewujudan Allah tetapi bukan Allah!


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِيَّاكُمْ وَالظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِيثِ وَلَا تَحَسَّسُوا وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا تَنَافَسُوا وَلَا تَحَاسَدُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلَا تَدَابَرُوا وَكُونُوا عِبَادَ اللَّهِ إِخْوَانً.رواه مسلم

Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jauhilah berprasangka buruk, karena prasangka buruk adalah ucapan yang paling dusta. Janganlah bergosip-gosip; janganlah mencari-cari kesalahan; janganlah saling bersaing; janganlah saling mendengki; janganlah saling memarahi; dan janganlah saling membelakangi (memusuhi)! Tetapi, jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara." HR Muslim (4646)

Jangan pandang selain Allah, selain Allah tiada wujud, dalam taat dan maksiatmu, dalam solat dan tidurmu, tiadamu, yg ada Allah dan perbuatanNya, bertaubat dan syukur, jangan syak lagi, jangan pandang ilmu dan amalmu, jangan pandang tauhid dan makrifatmu, pandang Tuhan! Ilmu, amal, zikir, tauhid dan makrifatmu tidak dapat menyelamatkan engkau melainkan Allah! Tiada penolong dan penyelamatmu melainkan Allah! Kembalilah kepada Allah, serahkanlah dirimu sepenuhnya kepada Allah sehingga tiada lagi dirimu, tiada Tuhan melainkan Allah, Laa illaha illallah!


👍سبحان الله..
"Pilihlah Islam sepenuhnya, jika kita campur adukkan pemikiran kafirun dgn Islam, maka rosaklah Islam kita" #Islam4All

Wahdatul-Wujud adalah maqam Nabi dan Wali, maqam Nabi dan Wali berbeza dengan manusia lain dan adapun semua makhluk menyatakan Wahdatul-Wujud!

No comments:

Post a Comment