Tuesday 12 August 2014

Kemarau

Kepanasan cuaca ini mbuatkan ku teringat ttg suatu kisah di zmn Nabi Musa AS, Bani Israel yg ditimpa musim kemarau yg b'panjangan. ketika itu mrk bkumpul m’dtgi Nabi Musa. Mrk bkata, “Ya Kalimallah, bdoalah kpd Rabbmu agar Dia menurunkan hujan kpd kami”. Maka b’angkatlah Musa A.S. bsama kaumnya menuju pdg pasir yg luas. Waktu itu mrk b’jmlh lebih dr 70 ribu org. Mulailah mrk b’doa dgn keadaan yg lusuh n penuh debu, haus n lapar. Nabi Musa bdoa, “Ilaahi! Asqinaa ghaitsak.. wansyur ‘alaina rahmatak.. warhamnaa bil athfaal ar rudhdha’.. wal bahaaim ar rutta’.. wal masyaayikh ar rukka’.. ”Stlh itu langit tetap saja terang benderang, matahari pun bsinar makin menyilau (maksudnya segumpal awan pun x jua muncul). Kmdn Nabi Musa bdoa lagi, “Ilaahi..asqinaa”.. Allah pun bfirman kpd Musa, “Bgmana Aku akan menurunkan hujan kpd kamu sedangkan di antara kalian ada seorang hamba yg bmaksiat sejak 40 thn yg lalu. Umumkanlah di hdpn manusia agar dia bdiri di hdpn kalian semua krn dialah, Aku x menurunkan hujan utk kamu”. Maka Musa pun bteriak di tengah² kaumnya, “Wahai hamba yg bmaksiat kpd Allah sejak 40 thn, keluarlah ke hdpn kami, krn engkaulah hujan x turun”. Seorang lelaki mjeling ke kanan n kiri, maka x seorang pun yg keluar di hdpn manusia. Saat itu juga ia tsedar, klau² dirinya yg dimaksudkan. Lalu ia bkata dlm hatinya, “Klau aku kluar di hdpn manusia, maka akan tbukalah rahsia ku. Klau aku x bterus-terang, maka hujan pun x akan turun”. Maka hatinya pun mjadi gundah-gulana, air matanya pun menitis, menyesali pbuatan maksiatnya sambil bkata , “Ya Allah, aku tlh bmaksiat kpd-Mu selama 40 thn, selama itu pula Engkau menutupi ‘aib ku. Sungguh… skrg ini aku btaubat kpdMu, maka terimalah taubat ku”. Tidak lama stlh pengakuan taubatnya kpd Allah, maka awan² tebal pun muncul. Semakin lama semakin tebal menghitam, n akhirnya turunlah hujan. Nabi Musa pun kehairanan, “Ya Allah, Engkau tlh turunkan hujan kpd kami, namun x seorang pun yg keluar di hdpn manusia”. Allah bfirman, “Aku menurunkan hujan kpd kamu oleh sbb hamba yg bmaksiat selama 40 thn itu tlh btaubat kpdKu”. Nabi Musa bkata, “Ya Allah, tunjukkan kpd ku hamba yg taat itu”. Allah bfirman, “Ya Musa, Aku x mbuka ‘aibnya sewaktu dia masih bmaksiat kpdKu. Apakah Aku perlu mbuka aibnya, sdgkan dia taat kpdKu?” Allahu Allah… Begitu besarnya kebaikanMu kpd kami Ya Allah. Andaikata Allah mbuka ‘aib kita setiap kali kita melakukan dosa, tentulah malu manusia. Tetapi dgn rahmatNya, ditutup aib kita. Sekiranya kita btaubat maka Allah ampunkan dosa² kita bahkan bila taubat di terima.ْ

No comments:

Post a Comment