Thursday 15 May 2014

Berbual


Perbualan antara ambo dengan seorang teman semasa menanti untuk pulang ke Kota Bharu dari KLIA ...setelah tiba dari Jeddah.
"Tu...orang yang baru balik dari umrah tu.Tengoklah cara dia berjalan di celah-celah orang ramai...main rempuh saja...mana disiplin dan akhlaknya...itulah ibadah yang tidak membentuk peribadi....."
"Jangan mudah membuat kesimpulan dengan lihat satu contoh sahaja,.....balas ambo.
"Ini bukan tuduhan....saya dah lihat banyak orang begitu....ada yang kaki masjid...ada yang dah pergi Haji dan Umrah dah acap kali...tapi perangai tetap tak berubah".
"Dah pergi Mekkah...takkan iman tak bertambah?"...soalnya lagi.
"Ada orang yang pergi Mekkah hanya bawa jasad...tak bawa hati...kaki menuju tapi hati tidak".....balas ambo.
"Menuju apa?"...soalnya lagi.
"Menuju Allah..Haji ertinya menuju".....balas ambo lagi.
"Allah ada di Kaabah?"....soalnya 
"Tidak......Allah tidak bertempat...Maha Suci Allah daripada menyerupai makhluk".
"Kita pergi ke Baitullah kerana di situlah tempat di mana hati kita mudah rasa dekat dengan-Nya...rasa hiba....rasa lemah...rasa kecil di depan-Nya......".
"Apabila iman lemah...rasa bertuhan tidak ada....manusia hanya sekadar tahu Allah itu ada....tapi tak terasa DIA ada....tak terasa Allah melihat...tak terasa Allah mendengar dan tak terasa Allah memerhati....tak rasa syukur....tak rasa reda....tak rasa takut dan tak rasa malu dengan Allah.Kalau dengan Allah kita tak rasa malu....apalagilah dengan manusia......sebab itulah pentingnya iman disuburkan.Dapat nikmat Islam....belum tentu dapat nikmat iman.....".kata ambo lagi.
"Rasulullah SAW berjaya mengubah perangai negatif Arab jahilliah kerana Baginda tanam dan suburkan iman mereka...bukan sekadar Islamkan mereka".
Perbualan kami berhenti setakat itu.....masa untuk menaiki pesawat pulang....

No comments:

Post a Comment