Saturday 14 September 2013

renung2

INGATLAH pesanan Umar al-Khattab ketika didatangi seorang suami yang dileteri isteri:
''Bersabarlah,kerana ssungguhnya isteri telah banyak membantu kita,dia yang menyelamatkan kita daripada amukan nafsu.Dia yang membantu menjaga makan minum kita.Dia yang mencuci kain baju kita.Dia yang membantu membersihkan rumah kita.....
Lalu apa salahnya kita bersabar dengan kerenah mereka?''


NOMBOR 1...Allah.Nombor 2...Rasulullah.Nombor 3...suami.Itulah turutan cinta seorang wanita bernama isteri.Agar tidak menderita...jagalah turutan cinta ini.Yang dahulu,wajar didahulukan,yang kemudian,mesti dikemudiankan.Jangan disusun cinta sebegini...Nombor 1...suami.Nombor 2...suami.Nombor 3 pun suami.Ini tindakan yang bakal mengundang kekecewaan.
JANGAN pinggirkan Allah kerana Dia yang mengurniakan rasa cinta.Jangan dilupakan Rasulullah kerana dia yang memberi panduan untuk bercinta.Ingat pesanan Rasulullah melalui sabdanya:'' Jika aku hendak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang,tentulah aku perintahkan isteri sujud kepada suaminya''....Riwayat Al-Tarmizi.


IMAM AL-GHAZALI pernah menukilkan: ''Ketika kau kesepian jangan kau katakan aku sunyi...tetapi katakan pada diri bahawa di sisiku sentiasa ada Pemerhati''.


SEMUANYA dari Allah.Dan segala yang datang daripada Allah adalah baik-baik belaka,walaupun belum terserlah kebaikannya pada pandangan kita.


JIKA kita kenal Allah...hati akan lega dan redha akan musibah-Nya.Apabila musibah melanda,ingatlah selalu bahawa itu panggilan daripada Allah agar kita ingat kepada-Nya.
Pujuk hati...itu adalah kebaikan yang datang dalam bentuk kepahitan.Ubat mujarab adalah untuk kita yang sering hilang sifat kehambaan.



No comments:

Post a Comment