Monday 23 September 2013

hati

SEPASANG suami isteri sedang menaiki motosikal pada suatu petang.Suami di hadapan,manakala isterinya membonceng di belakang.Mereka melalui jalan berhadapan sebuah banglo mewah.
Kebetulan di hadapan banglo tersebut sedang duduk pemilik dan isterinya sambil santai minum petang.
Tiba-tiba pandangan kedua-dua pasangan suami isteri itu bertembung.Pasangan suami isteri yang sedang bersantai di halaman banglo merenung pasangan suami isteri yang sedang menunggang motosikal melalui hadapan banglonya.Walaupun hanya seketika berpandangan tetapi hati mereka sempat berbicara.......
''Alangkah bahagianya mereka''...bicara hati suami yang sedang menunggang motosikal.Mereka ada rumah besar,sedang menikmati makanan yang enak-enak,isteri yang cantik,kereta besar.......
Apa pula bicara hati suami yang sedang duduk bersantai di hadapan banglonya?.
''Oh,romantik sungguh kedua-dua suami isteri itu.Isterinya memeluk erta di belakang.Alangkah bertuahnya mendapat isteri yang disayangi.Tidak seperti aku....sekalipun mempunyai harta yang melimpah ruah tetapi aku tidak bahagia seperti mereka.....''begitulah bisik hati suami pemilik banglo itu.
Justeru....siapakah antara kedua-dua mereka yang bahagia apabila masing-masing merasakan orang lain yang lebih bahagia?.
Bahagia itu datangnya dari hati yang tenang....hati yang tenang terhasil apabila kita sering mengingati Allah.
Allah telah berfirman:''Ketahuilah dengan mengingati Allah hati akan tenang....Surah Al-Ra'di 13:28.

No comments:

Post a Comment