Monday 21 September 2020

syabu

 

Metamfetamina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigationJump to search

Metamfetamin merupakan sejenis (psikotrapit) dadah perangsang yang mampu menghasilkan perasaan ghairah kepada pengguna. Penggunaan meth tanpa nasihat daripada doktor yang bertauliah boleh menyebabkan sengsara. Tidak semua manusia boleh menerima kesan akibat penggunaan dadah ini. Ianya pula bergantung kepada tahap kesihatan individu Nama ringkas bagi metamfetamin ialah meth. Metamfetamin asli berbentuk seperti pepejal kristal, dan tidak berwarna. Metamfetamin dicipta untuk kali pertama oleh ahli kimia Jepun A.Ogata pada tahun 1919

Formula struktur metamfetamin

Metamfetamin

(S)-N-methyl-1-phenylpropan-2-amine

Formula kimiaC10H15N
Jisim Molekul Relatif149.24
MetabolismaHati
Separuh Hayat4-5 jam (dalam keadaan ginjal normal)
PengumuhanGinjal
Status undang-undang

Jadual II (USA)
Kelas B (oral) (UK)
Kelas A (boleh disuntik) (UK)

SaizTablet 5mg
Petunjuk bagi:

Kegunaan dadah:

Kegunaan lain:

Syarat penggunaan:
  • Tidak boleh diambil 14 hari selepas mengambil MAOI
  • Glaukoma
  • Hipertensi tahap sederhana atau teruk
  • Penyakit kardiovaskular
Kesan sampingan:

Severe: (dengan penggunaan kronik)

Kardiovaskular:

Endokrin:

  • Kenaikan suhu badan

Mata:

Gastrointestinal:

Neurologikal:

  • Perubahan pada otak secara kimia

Psikologikal:

Kulit:

Gigi:

Lain-lain:

Penggunaan dalam ketenteraan[sunting | sunting sumber]

Metamfetamin kadangkala diberikan kepada askar untuk menghilangkan perasaan takut dan merasangkan penggunanya agar menjadi lebih ganas dan agresif.

Semasa Perang Dunia II, askar-askar Jerman Wehrmacht dan Tentera Merah Soviet (Soviet Red Army) sering dibekalkan dengan metamfetamin. Adolf Hitler juga dikatakan menyuntik dirinya dengan metamfetamin. Selain itu, juruterbang kamikaze Jepun juga dibekalkan dengan metamfetamin.

Nama-nama lain[sunting | sunting sumber]

Metamfetamin mempunyai pelbagai nama lain seperti glassicecrystalcrank,"peliu","tantalau" atau speed.

Di JepunMalaysia dan Filipina metamfetamin juga dikenali sebagai shabu atau syabu. Nama panggilan dijalanan ialah Batu, Ais, Barang,peliu,bahan,udang.

Metamfetamin yang dihasilkan dengan campuran anhydrous ammonia dipanggil sebagai Nazi Dope kerana dikatakan pihak Nazi menggunakan kaedah tersebut untuk menghasilkan metamfetamin untuk tenteranya. Ia juga dikenali sebagai annie's dope atau annie sahaja.

Di Thailand pula, metamfetamin dikenali sebagai ya ba.

 Kesan syabu pada kesihatan

Mental dan emosi: Gila akibat halusinasi dan delusi sehingga mampu membunuh diri, gelisah, cepat marah, gementar,guni guni, kebingungan,liu liu, fikiran terganggu dan boleh bersifat ganas. Pada dos yang tinggi menaikkan suhu badan kepada tahap membahayakan, mengakibatkan sawan dan akhirnya maut.

Kepala: Mulut kering, berpeluh berlebihan, anak mata menjadi besar, menggeletar dan sakit kepala, dopamine pada otak kurang aktif, urat saraf pada otak putus hingga menyebabkan strok atau lumpuh.

Fizikal: Pengguna tidak tidur selama 1tahun sehingga hilang selera makan dan berat badan menurun sehingga kelihatan tulang, berpeluh, pucat, pengabaian kesihatan diri,badan berbau jamban atau kelurau,gigi kekuningan emas kehitaman,berparut dan berjahit di badan akibat guni guni atau liu liu kerna menggaru kulit akibat terlalu berterip pada serangga yang disangka berada pada kulitnya. Kurang daya tahan melawan penyakit akibat pengabaian kesihatan. Lumpuh.

Saraf: Kerosakan pada sistem saraf dan otak boleh menyebabkan gejala seperti penyakit Parkinson (dengan gangguan pergerakan anggota badan) dan penyakit Alzheimer (dengan fungsi otak menjadi sort dan biul).

Jantung dan salur darah: Kerosakan pada jantung akibat degupan kencang, tidak menentu dan tekanan darah meningkat hingga mengakibatkan sakit jantung dan maut. Saluran darah pecah akibat bahan kimia syabu menghakis dinding salur darah.

Perut dan sistem penghadaman: Mengalami gangguan saluran makanan dan kebuluran berlanjutan sebab tidak makan ketika pengambilan syabu; bahan toksik dalam dadah yang dicampur dengan bahan lain menyebabkan gangguan kepada perut dan sistem penghadaman.

Sistem peranakan (wanita): Pengambilan syabu ketika mengandung akan menjejaskan pembentukan bayi, kelahiran sebelum cukup tempoh atau keguguran; bayi dilahirkan adalah kecil, terlalu aktif, mudah gelisah dan dikhuatiri mengalami masalah mental dan tumbesaran.

No comments:

Post a Comment