Ikram Perodua added 4 new photos.
kat sini aku nak kongsi tips mudah alignment secara manual.. dpt mengurangkan kos sara hidup yg xberapa nak ade skang ni.. ianya percuma dan boleh dilakukan dimana-mana.. terutama kaum hawa kne ambil tahu. pasti kan ade tools..
1... pastikan steering tegak..
2... ikat tali pada tayar belakang dan tarik kebahagian tayar hadapan (start dari sisi kiri kereta)..
3... jika tali jejak pada tayar bahagian C tetapi tidak jejak pada tayar bahagian D..
4... lakukan pekara yang sama pada bahagian sisi kanan kereta(berlawanan dari yg tadi)
5... sekiranya tali anda jejak pada tayar bahagian D dahulu kemudian jejak bahagian C bermakna steering anda tidak betul2 tegak. pusingkan steering anda kekanan sedikit dan ukur lagi sehingga tali jejak pada tayar bahagian C dan D serentak atau hampir.
6.. lakukan kembali bahagian sisi kiri kereta. untuk memastikan Alignment anda TOE IN atau TOE OUT..
7... jika tali jejak pada tayar Bahagian C terlebih dahulu.. ini bermakna alignment anda TOE OUT.. seperti dalam gambar..
8... longgarkan dulu nut bahagian A dan sekiranya TOE OUT pusingkan menggunakan spanar di bahagian B ikot arah jam. sekiranya TOE IN ikot arah lawan jam..
9... lakukan ukuran menggunakan tali. seperti awal tadi.. sehingga Bahagian C dan D jejak serentak..
10... test drive di kawasan yg rata dan lurus.
2... ikat tali pada tayar belakang dan tarik kebahagian tayar hadapan (start dari sisi kiri kereta)..
3... jika tali jejak pada tayar bahagian C tetapi tidak jejak pada tayar bahagian D..
4... lakukan pekara yang sama pada bahagian sisi kanan kereta(berlawanan dari yg tadi)
5... sekiranya tali anda jejak pada tayar bahagian D dahulu kemudian jejak bahagian C bermakna steering anda tidak betul2 tegak. pusingkan steering anda kekanan sedikit dan ukur lagi sehingga tali jejak pada tayar bahagian C dan D serentak atau hampir.
6.. lakukan kembali bahagian sisi kiri kereta. untuk memastikan Alignment anda TOE IN atau TOE OUT..
7... jika tali jejak pada tayar Bahagian C terlebih dahulu.. ini bermakna alignment anda TOE OUT.. seperti dalam gambar..
8... longgarkan dulu nut bahagian A dan sekiranya TOE OUT pusingkan menggunakan spanar di bahagian B ikot arah jam. sekiranya TOE IN ikot arah lawan jam..
9... lakukan ukuran menggunakan tali. seperti awal tadi.. sehingga Bahagian C dan D jejak serentak..
10... test drive di kawasan yg rata dan lurus.
sekiranya tayar dah botak.. tukar tayar depan kebelakang dahulu. bagai mana nak bukak tayar dengan mudah dlm masa 15 minit dan nut tayar anda ketat.. dan ada hanya ada 1 jack. nanti aku kongsi lg 1 tips
No comments:
Post a Comment