Friday 31 May 2019

Mari belajar menggunakan perkataan2 yg betul & penggunaan bhs yg betul:


Mari belajar menggunakan perkataan2 yg betul & penggunaan bhs yg betul:
Org sebut nabi KEKASIH tuhan, Kita umat ikut2an ni pun ikut.
Walaupun "kekasih" ini bukan sama spt manusia yg berkahwin/berkasih/bercinta, namun penggunaa perkataan tersebut tidak wajar digunakan utk tuhan.
tuhan "mengasihi" nabi = ok/boleh
Nabi mengasihi tuhan = ok/boleh
Nabi "kekasih" tuhan = salah.
Adalah SALAH & TIDAK SESUAI sama sekali menggunakan kalimat "KEKASIH" utk dipasangkan/gandingkan antara tuhan & rasul/makhluk-Nya.
*************
Seorg anak yg taat & menyayangi ibunya, dan ibunya juga menyayangi/kasih pd anaknya. Kedua2nya saling sayang menyayangi, TETAPI adalah SALAH & TDK SESUAI samasekali utk menggunakan kalimat si anak itu adalah KEKASIH ibunya.
*********
Seorg tukang kebun yg berkhidmat lama, taat dan menyayangi tuannya, telah dibelikan sebuah rumah oleh & juga dibiayai sekolah anak2nya oleh tuannya.
Tukang kebun taat & kasih pd tuannya. Dan tuannya menyayangi tukang kebunnya.
Soalan: Bolehkah kita buat kesimpulan, tukang kebun tersebut "KEKASIH" tuannya?
Tentunya tidak
*******
Seorg murid menapat kedudukan no.1 pd tahun akhir amat terkenal krn patuh & kasih pd guru kelasnya, dan guru kelasnya juga menyayangi murid tersebut.
Soalan:Boleh kah kita buat kesimpulan murid tersebut "KEKASIH" gurunya?
Tentu sekali, tidak.
************************
Begitu juga seorg rakyat yg taat & kasih pd Rajanya dgn menyumbang kebaikan kpd negerinya, lalu RAJA mengasihinya krn sumbangannya itu dgn anugerahkan kenaikan pangkat menjadi menteri paling kanan di istananya, adalah kasih antara raja & seorg rakyat yg terbilang, namun tdk sesuai utk menggandingkan rakyat tersebut dgn raja utk dinamakan sbg KEKASIH raja.
*****************
Nabi Ibrahim taat & kasih pd tuhan, dan dia juga disayangi & dikasihi tuhan, dia dipanggil "khalil" sahabat rapat (close friend) kpd tuhan, tapi adalah SALAH utk guna kalimat N.Ibrahim itu KEKASIH tuhan.
Sama juga spt Nabi ahmad/terpelihara. Baginda disayangi tuhan, namun baginda BUKAN KEKASIH tuhan.
***********
Penggunaan kalimat/perkataan "KEKASIH" adalah SALAH untuk digandingkan dgn tuhan. Ia bukan saja salah dlm penggunaan bahasa, tapi juga salah konsep Ad Deen tuhan, krn tuhan TAK PUNYA KEKASIH, tak punya ANAK, TAK PUNYA PASANGAN, dan TAK punya SEKUTU.

No comments:

Post a Comment