Friday 31 May 2019

fb

Kebyakkan maanusia itu tau ttg azab api neraka.ttpi mereka tak mengacuhkan nya.ssb mereka belom melihat dan merasainya bagaimana keadaan kehidupan jiwa dlm neraka.ssb itulah mereka tidak mengambil berat ttg azab tuhan dlm neraka.
Tuhan beri manusia kebebasan dlm kehidupan didunia yg sementara ini.mereka boleh buat apa yg mereka suka terhadap tuhan dan rasulnya.dan juga mereka boleh kata apa yg mereka suka terhadap tuhan dan rasulnya.ttpi ketika jiwa hidup diakhirat kelak.mereka tidak bebas lagi sebagaimana mereka bebas ketika hidup didunia ini.maka ketika itu mereka akan menghadapi kesulitan dan kepayahan.serta masaallah yg tak dpt hendak diselesaikan.dan tidak ada saorg penolong pun bagi mereka ketika itu.ketika itulah mereka sgt2 memerlukan rasul2 tersebut.akan ttpi tidak ada lagi peluang bagi mereka untuk menebus diri mereka dari keadaan yg sdg dihadapi nya.keadaan maanusia dihari kiamat/kiam/berdiri/tertegak kebenaran itu amat mengerikan dan amat menakut. dan kehidupan jiwa diakhirat itu tidak akan mati sampai bila2.mereka hidup kekal selama2nya.mereka tidak boleh hidup didunia sekali lagi.kebyakkan dari mereka akan menghadapi dan merasainya azab yg besar.yaitu azab yg tidak terperi sakitnya.dan yg tidak tertanggong seksaan nya.dan yg tidak terhingga kesakitan nya azab neraka tersebut.mereka kekal dlm azab neraka itu buat selama2nya.
Kebyakkan mereka dilalaikan/mabuk dgn kenikmatan hidup didunia yg sedikit dan sementara ini.dan ditipu oleh kehidupan dunia.pada hal kenikmatan hidup didunia ini hanya sementara.
Mereka tidak mengacuhkan ttg kehidupan mereka ketika diakhirat nnti.
Kebyakkan mereka akan mendapat penyesalan yg besar.dan kerugian yg besar diakhirat.akan ttpi mereka tidak sadar dan tidak mengetahwi nya.
Ketika hidup didunia ini mereka tidak memastikan diri mereka selamat drp azab api neraka dan masok kesyurga ketika mereka jiwa hidup diakhirat kelak.kebyakkan mereka hanya mengikut persangkaan belaka.
Kebyakkan mereka lupa membuat persediaan bagi diri mereka apabila menemui tuhan itu nnti.sebaik2 bekalan adalah taqwa.yaitu ketaatan kpd tuhan.
Satu barisan (Aş-Şaf):10 - Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?
Satu barisan (Aş-Şaf):11 - (yaitu) kamu beriman kepada tuhan dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan tuhan dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.
Satu barisan (Aş-Şaf):12 - Niscaya tuhan  akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar.
Pengampunan (At-Tawbah):24 - Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari tuhan dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai tuhan mendatangkan keputusan-Nya". Dan tuhan tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.

No comments:

Post a Comment