Wednesday 21 November 2018


saya rasa ini bahasa kiasan... lagu memujuk untuk ditujukan kepada anak yang sakit.. bahasa kelantan amat unik.. apa yang dikata tak semestinya itu adalah maksud sebenarnya..
6
mohd roslan
sedap lagu ni... ambo rajin ado program dgn student Universitas Srivijaya Palembang.. loghat org situ nk sama dgn kelantan,bunyi vokal 'o'.. nk kemano,siapo,kenapo... sep dio pun guno perkataan 'GOCOH jgk mace sep kito..:)
5
Hide replies
kabuto wer
@mohd roslan dan admin +TheDikir baso kelate nie asal usul dari mano? mohon penjelasan sikit.... adakah dari palembang??
1
mohd roslan
@kabuto wer maaf,ambo xthu sgt.. ambo pun tgoh cari2 info lg.. nati klu ade2 info pasal ni ambo oyk ko demo... ambo pun minat nok thu..
Relek Xtahu
@mohd roslan ore kelate ni buke berasal dari sana DNA bukti dah mungkin zame kerajaan2 dulu ore klate g sana (samada pringkat baru kurun 19-15, majapahit,srivijaya mala,,mahupun kerajaan lama lagi), tu ada muara kelate dan ada makyong sana, kelate paling dekat sejarah pun ore kata asal dari champa atau ada kaitan dgn kerajan champa dulu,jajahan Vietnam loni. inskripsi bahasa melayu paling lama Doong Yen Chau di jumpai di Champ ,,
1
Naddy linton
kerajaan srivijaya yg berasal dari kelantan berpindah ke palembang apabila raja langkasuka, Merong mahawangsa mati di selat madura..bukan hanya palembang yg ada persamaan bhs dgn kelantan, minang juga..ambo, kecek , pitih yg mana hnya kelantan(dan selatan thai yg menggunakan dialek kelantan) dan minang shj mggunakannya dan vokal O di pengakhiran huruf..
1
Muhd Azizul
mohd roslan ambo pun sapa byk kali dah sana atas urusan kerja..meme sriwijaya miliki sejarah kesultanan melayu awal..tapi ore kelate wujud jauh lebih awal dri puok dio..kajian usm tengkorak kelate wujud 60k tahun dijumpai di gua cha kelate..meme sumatera selatan loghat nok samo skitlaa..tpi demo tu bukan minang..minag di sumatera utara
1
Muhd Azizul
Naddy linton hak ni ambo tak pasti..kalu kata melayu pertama wujud adalah kelate btol ado fakta tengkorak dijumpai 60k tahun dr usm haritu di gua cha kelate..kalu fakta sejarah krjaan melayu lama pertama di sriwijaya di sumatera selatan atau diberi nama palembang loni,mcm kelate adlh krjaan chih tu dan chermin..tp kalu sriwijaya berpindah ke palembang tu ambo xtahu..setahu ambo sriwijaya tu adalah palembang yg rajanya diberi namo radja segentar alam di makamkan disana..
Naddy linton
sriwijaya ni kerajaan kecil di bawah empayar langkasuka..dan menjadi kerajaan besar apabila berpindah ke palembang..Kerajaan sriwijaya juga yg bertapak di batavia(jakarta) dan menjadikan suku melayu betawi.. Minang tu kt sumatera barat (padang,bukittinggi,payokumbuh dll)..sumatera utara ialah medan.. Chih Tu era maharaja kelantan berhubungan rapat dgn maharaja china dan chermin era sayyid hussain jamadil kubro di mana zaman perkembangan islam..Chermin(aceh,kelantan dan champa).. Manakala sriwijaya zaman sebelum islam..
1
Naddy linton
Minang pula kemungkinan besar berasal dari kelantan yg berluhurkan Melayu champa..yg berhijrah ke sumatera (ranah minang) dan membuka penempatan di situ pada lewat 14M hingga awal 15 di mana islam sudah brkembang..Ini dibuktikan kerajaan pagaruyung adalah kerajaan minang pertama yg wujud pd awal thun 15 selain kerajaan MelayoePura..
1
Rak Che
saya mcam setuju ..dah lamo sy cuba cari faktor dialet kelantan dan minang hampir samo..
Rak Che
adoi..sejarah dunia melayu semakin melebar....yang mano dulu?..Champa,Kelantan,palembang..patutlah buku sejarah ting. 2 sekolah menengah Malysia dibina semula memaparkan dunia melayu yang semakin luas dengan tamadunnya yang tersendiri..SATU RUMPUN BERSATULAH KITA..
Show more replies

No comments:

Post a Comment