Friday 30 November 2018

lepat

“Lu orang apa Bangsa punya?”
“Lu tanya sama saya ka?”
“Saya orang Islam la?”
“Saya tanya Bangsa punya!!”
“Saya bangsa Islam la..”
“Lu bukan Melayu ka??!”
“Saya orang bangsa Islam punya”
“Lu nampak seropa macam orang Melayu!!”
“Lu pula orang apa??”
“Saya orang India Agama Hindu”
“Tapi saya punya kawan kulit hitam serupa lu macam jugak, dia Bukan India dia bukan melayu!’,
“Itu Mamak laa!!, lu bodoh punya Melayu la!!”
“Lu la bodoh punya India!!”
“Ada Bangsa India tapi Islam, ada bangsa Cina tapi Islam, so Islam bukan duduk dekat bangsa!”
“Itu saya tau la! Lu ingat saya tarak sekolah punya orang ka!!”
“Ok ok.. Satu saja saya mau tanya sama Lu...lu sekolah punya orang kan.. ’islam itu apa maksudnya?’ apa meaning nya?”
“PEACE” ..
“Yaaa, Islam ada pada semua manusia.. tapi you mesti mau tau SIAPA sebenar-benarnya lu punya diri duluuu... sebab dalam itu Buku suci Al Quran., dia ada cakap agama yang sah dan Rasmi disisi Allah adalah Islam iaitu ‘kedamaian’
Dan kalau you mau tau itu Tuan Allah ada beserta dengan semua manusia...”
“Saya bukan Islam! Apa macam saya mau pegang itu buku Al Quran, dia orang cakap mesti mau ada air sembahyang dulu baru boleh sentuh itu buku!”
“Tapi you ada smartphone kan, kalau you ada data internet, pi dekat google saja.. you taip situ Surah 57 ayat 3 dan ayat 4, dan surah Qaaf ayat 16.., go and google la, you are free to go search on it”
“Takpa nanti saya cari, tapi lu cakap la Apa dia ada kata itu dalam ayat, lu sudah baca kan?! Kasi tau la”
“dia kata Dia ada beserta dengan semua orang, itu Tuan Allah cakap tau, bukan pak haji atau mana mana tok iman dan Osetad cakap!... ,
so kalau You tau siapa sebenarnya diri you, mesti youbakan sayang sayang semua orang,.. itu orang hati tadak baik atau orang bodoh pun you mesti akan sayang..
itu sebab dalam surah 7 ayat 199, Tuan Allah ada pesan, ‘jadilah PEMAAF buatlah yang baik dan BERPALINGLAH dari yang bodoh’
You tak percaya you boleh google laa... ha dia tak suruh Gaduh, berpaling saja.. gaduh apa sama orang bodoh?? Bodoh la kita kalau mau gaduh sama orang bodoh”
“So sama saya pun Allah ada ka?”
“Haaa itu pasai la You mesti mau tau siapa diri you at first.. kalau you mau tahu lagi, lu duduk diam diam tengok itu orang pergi sembahyang.. macam mana dia boleh berjalan masuk ke MASJID?”
“Sebab dia ada nyawa la, apa itu .. Roh!! Ya Roh! Soul laa.. sebab itu la dia boleh berjalan masuk pi itu Masjid! soul tadak kalo mampueh pi la! Orang angkat tanam pi satu kali!”
“Baik apa macam dengan orang lumpuh? Dia orang pun ada itu Soul Spirit atau kita sebut Nyawa, apa pasai dia tak boleh jalan?, dan satu lagi ya Kawan.. kalau saya tanya you, you jangan marah ya kawan.., please please kawan no hard feeling ya..”
“Ok go ahead kawan”
“Baik!, itu Tokong apa amacam boleh ada sana? Itu mesti orang buat, bentuk kasi sudah siap angkat sana taruh, ok setuju??”
“Ok setuju, but..”
“Nanti nanti!!.. saya tak mau cakap apa apa pasai menyembah, saya mau cakap, kalau orang mati, Mesti tak boleh bikin itu Tokong kan?.. orang Hidup punya kerja la kan.. the point is kalau orang itu hidup dia mesti ada nyawa, dan yang menggerakkan nyawa itu, siapa? Semua orang tau, mesti Tuhan la kan.. so the point is, Tokong itu tadak hidup dan berkuasa jika tiada yang membina membentuk dan mewarna, dan menyembah, di sini the point, kenapa kita tidak mahu mengenal yang hidup dan berkuasa bagi membina dan membentukkan itu Tokong?, sebab apa daya Manusia jika tanpa Allah bagi pergerakkan, kalau manusia tidak mampu bergerak, macam mana Tokong mampu di bentukkan?”
Sama la dengan ramai yang ada dengan itu orang Melayu.. kadang dia orang sembahyang pun dia orang tak tau sama apa dia orang sembah, sebab Allah itu baru nama saja.. Kesudahannya Itu khusyuk pun tarak, dia orang nanti dapat itu lantai sama dinding jugaaa, sama saja la jika tidak kenal siapa sebenar diri mereka ...sama saja la, itu sebab dalam itu Holy book Al Quran ada sebut semua amalan mereka akan gugur , You try google surah 18 Ayat 103-104 dan 105”..
“Jadi kalau itu macam apa pasal Hindu sama Muslim lagi mau gaduh!?”
“Alaa kawan, itu semua masalah Politik dan sentimen Agama sajaaa!, Dalam Islam pun dia tadak suruh umatnya menyerang tetapi membela.. bukan attack! Kalau irang tak kacau, kita jangan pi kacau orang lain.., itu saja”
“Oooo... itu macam ka.. ”
“Ya la kawan.., apa yang ada kat Allah adalah Islam, kalau jumpa Allah jumpalah Islam, Allah ada pada diri setiap insan manusia , you kenal siapa diri you maka you kenallah Allah dan kat sisi Allah ada lah Islam, dan islam bermaksud PEACE.. so apa pasai mau gaduh?”
“Aah! my God!!”
“Yes! Indeed!”
“By the way what is your Name?”
“My name is Nadarajah”
“My Name is Ismail”
Lalu Nadarajah dan Ismail pun berpelukkan.
🙏🏽🙏🏽❤️❤️✌🏽✌🏽🌹🌹

No comments:

Post a Comment