Wednesday 29 August 2018

KISAH CINTA DI SEBALIK MURKA
________________________________________
Tuhan, yang Maha Suci Dia daripada segala kesilapan, berfirman kepada Sang Iblis: "Pilihan adalah milik-Ku, dan bukannya milikmu." Lalu Iblis pun menjawab: "Segenap pilihan, bahkan pilihan diriku, sungguh adalah milik-Mu. Kerana Engkau telah terpilih untukku, wahai Sang Khaliq. Jika Engkau mencegahku daripada bersujud kepada Adam, maka Engkau sendiri adalah 'sebab' pencegahan itu."
________________________________________
Iblis melanjutkan bicaranya: "Jika aku telah khilaf berbicara, nescaya Engkau akan tidak membiarkanku, kerana sesungguhnya Engkau adalah Sang Maha Mendengar. Jika Engkau berkehendak aku bersujud kepadanya, nescaya aku pun taat. Aku tidak mengetahui seorang pun di antara makhluk yang Arif, yang teramat rapat dan yang tersangat cinta kepada-Mu, justeru yang mengenal-Mu secara mendalam yang lebih baik daripada aku."
________________________________________
"Janganlah Engkau persalahkan aku, atau mengeji aku, apalagi melaknat aku, bahkan anugerahilah aku, wahai Penguasaku, demi aku sendiri. Walaupun dalam hal janji, janji-Mu itu pada hakikatnya adalah prinsip Kebenaran, tentunya prinsip ikhtiarku juga amat kuat. Mereka yang berhasrat menulis ikrarku ini, atau golongan yang membacanya, akan mengetahui bahawa aku akhirnya menjadi seorang Syahid!"

No comments:

Post a Comment