Friday 24 April 2015

Tarekat


Wahai hamba,..
Aku tidak rela engkau peruntukkan
dirimu bagi sesuatu,
walau harapanmu akan surga sekalipun,
karena sesungguhnya Aku ciptakan engkau
hanya untukKu,
supaya engkau berada di sisiKu;
Di sisi yang tiada sisi, dan dimana
yang tiada mana…..
Kuciptakan engkau atas pola gambaranKu
seorang diri, tunggal, mendengar, melihat dan berkemahuan serta berbicara.
Dan Aku jadikan engkau mempunyai kemampuan untuk tajalli-nya (menyatakan)
asma-asmaKu,..
dan tempat untuk pemeliharaanKu.
Engkau adalah sasaran pandanganKu,…
Tiada dinding penghalang yang memisahkan
antaraKu dan antaramu.
Engkau teman duduk semajlis denganKu, Maka tiada pembatas antara Ku dan antaramu.
Wahai hamba!..
Tiada antara Aku dan antaramu ..
Aku lebih dekat kepadamu dari dirimu sendiri.Aku lebih dekat kepadamu dari ucapan lisanmu,

Maka pandanglah kepadaKu,…
Karena Aku senang memandang kepadamu.”
Wahai hamba!..
Kuciptakan segala sesuatu itu untukmu,
Maka bagaimana Aku akan rela kalau engkau
peruntukkan dirimu bagi sesuatu itu.
Sesungguhnya Aku melarang engkau untuk
menggantungkan dirimu pada sesuatu (selainKu),kerana Aku adalah
pencemburu padamu.
Wahai hamba!..
Sesungguhnya engkau telah
melihat Daku sebelum dunia
terhampar dan engkau mengenal
siapa yang telah engkau lihat.
Dan kepadaKulah engkau akan kembali,..
Kemudian Aku ciptakan sesuatu untukmu
dan Aku labuhkan tirai (hijab) atasmu.
Lalu engkau pun tertutup dengan
tirai dirimu sendiri..
kemudian Aku menghijab engkau
dengan diri-diri yang lain,
yang mana diri-diri yang lain itu menyeru
kepadamu dan pada dirinya
dan menjadi penghijab daripadaKu,..
Setelah semuanya itu,..
maka Aku pun kembali menyata
di balik semuanya itu,
dan dari belakang semuanya itu
Kuperkenankan akan diriKu;
Kukatakan kepadamu,..
Bahwasanya Akulah Maha Pencipta;
Akulah yang menciptakan kesemuanya itu
dan bahwasanya Aku menjadikan engkau khalifah atas semuanya itu dan ketahuilah,…
bahwa kesemuanya itu adalah
amanah pada sisimu,..
dan diharuskan kepada
pengemban amanah itu
untuk mengembalikannya,…
Maka telitilah dirimu setelah
engkau mempercayaiKu,…
sudahkah engkau mengembalikan
segala sesuatu itu kepadaKu
dan sudahkah engkau memenuhi perjanjian yang telah engkau buat denganKu?..
“Dan barangsiapa yang
menepati janjinya kepada Allah,
maka Allah akan memberinya
pahala yang besar.”
(Qs. Al Fath [48]:10)
Wahai hamba!..
Segala sesuatu adalah kepunyaanKu,
BagiKu dan untukKu,…Jangan sekali-kali engkau merebut apa yang
menjadi kepunyaanKu.
Kembalikan segala sesuatu kepadaKu,
niscaya akan Kubuahkan pengembalianmu
dengan tangan-Ku dan Kutambah padanya dengan kemurahanKu,..Serahkan segala sesuatu kepadaKu,niscaya Ku-selamatkan engkau dari segala sesuatu.
Ketahuilah,…
bahwa hambaKu yang terpercaya adalah
yang mengembalikan segala yang selainKu
kepadaKu.Tengoklah dengan pandangan tajam kepadaKu,bagaimana caraKu melakukan pembahagian,
niscaya engkau akan melihat
pemberian dan penolakan
merupakan dua bentuk yang di-asma-kan,
agar dengan demikian engkau mengenalKu.
Wahai hamba!..
Katakanlah tiada Tuhan melainkan Allah,
kemudian tegaklah berdiri di jalan yang benar,maka tiada Tuhan melainkan Aku.
dan tiada pula wujud yang sebenarnya wujud kecuali untuk-Ku,
dan segala yang selain daripadaKu,..
adalah dari buatan tanganKu
dan dari tiupan Ruh-Ku.
“Wahai hamba!…
Engkau tiada memiliki sesuatu pun,
kecuali apa yang Aku kehendaki
untuk menjadi milikmu.
Tiada juga engkau memiliki dirimu,
Karena Akulah Maha PenciptaNya,
Tiada pula engkau memiliki jasadmu,
Maka Akulah yang membentukNya.
Hanya dengan pertolonganKu,
engkau dapat berdiri dan dengan
”kalimah-Ku”engkau datang ke dunia ini.

No comments:

Post a Comment