Saturday 25 November 2023

Pecah minda

 14

Semua manusia satu umat. Tanpa sempadan. Maka tiadalah bernegara. Wajib beriman tanpa beragama. Maka tiadalah sengketa. Hidup kasih sayang dan saling manfaat. Maka tertegaklah kebenaran. 


Manusia beragama melakukan penyembahan. Sujud. Bertuhankan pada makhluk. Jibral dan iblis berada di akal. Yang menguasai dirinya. Hanya yang kenal saja antara yg sujud dan ingkar. Maka jadilah ia azazil. Yang selayak ketua pada diri manusia. 


Nabi ibrahim taat pada penjaganya dan menjaganya hingga akhir hayat. Setelah berusia bertemu jodoh yang seusianya. Dari tigris/babylon/iraq berhijrah ke jurusalem. Sebab tiada zuriat. Berusaha dapat zuriat. Permuafakatan. Sarah benarkan beristerikan hajar. Dari hajar lahir  ismail/bani arab. Selang purnama sarah melahirkan ishak/bani israel. Berzaman bani arab perhambakan bani israel. Dalam permuafakatan. Bani israel sebelah barat/jurusalem. Bani arab sebelah timur/mekah. Bani yang hilang dari qutharah membawa diri ke timur jauh/nusantara di panggil jawi/jawa. Akhir zaman ke3 bani ini akan di satukan.  Hidup aman damai. Bila zuriat nabi ibrahim di pertemukan di antara zuriat nabi sulaiman dengan zuriat nabi ahmad. Di panggil isa.  Bila keilmuan isa bertemu dengan ahmad. Tertegak kebenaran sebelah nusantara. Di panggil satrio peningit dan bocah angun. Men amankan dunia. 


Setelah ketiadaan nabi idris. Berzaman. Dengan teknologi tinggi manusia saling bermusuhan dan merosakkan alam sekitar. Nabi nuh menasihati tapi gagal. Hampir Seribu tahun hingga ke generasi ke7. Tetap gagal. Elak makhluk pupus. Masa yang sama Ditanam pokok jati hingga kayunya matang. Misinya hampir seribu tahun. Di buat kapal besar dan kukuh. Di badai gelombang. Tenggelam. Kembali timbul. Semua pergunungan tenggelam. Dalam bahtera nuh hanya dirinya berteman dengan makhluk tak berakal seperti binatang bersaiz kecil. Semaian. Bijirin. Di pujuk saudara terdekat pun tetap enggan menumpang. Sanggup mati kelemasan. Konon kepercayaan  janji keagamaan lepas mati. Semua mati kecuali yang bersisa yang pengsan di selamat ke kapal. Setelah badai reda. Yang sedar dari pengsan berpergian dengan keingkarannya. Silih bergantian berzaman tetap sama. 

No comments:

Post a Comment