Thursday 12 June 2014

dr sahabat utk sahabat


PAK LEMAN: ..
"Hmm entahlah"
(Mengeluh sendirian, di atas kerusi
kayu panjang bawah pokok Mambu
depan Rumah)
UNCLE RAJU : ...
"Apa pasai ko Pak Leman? keluh panjang nampaknya?"
PAK LEMAN:..
"Eh! Kamu Raju, Dari mana nak kemana?,
datang dari belakang senyap senyap!, Haa
Ah Chong pun ada... nak ke mana ni?"
UNCLE RAJU:
"Mana ada senyap senyaaaap, saya seperti
biasa juga, cuma ko saja tak sedar, nakpak jauh
mengelamunkan diri, Saya hantar Anak kesekolah,
jumpa Ah Chong kat Simpang tu"...
AH HONG :
"haa Apa khabar Pak Leman? manyak mangguey aa!,
wa mau pi tengok wa munya kibun, jumpa sama Laju,
sana likat kipala syimpang aa"...
PAK LEMAN:
"Ni Haaa, Aku aku baru pulang dari pasar tadi,
ini yang sedang memikirkan, semakin hari semakin
mahal harga barangan, dan semakin susah jadinya
keadaaan harian, takada ketengangan lagi dah bila
memikirkan tentang HARGA BARANG dan keadaan
pendapatan,...
UNCLE RAJU,
"Saya juga ada pening la Pak Leman, tetapi apa mau
saya cakap, Dulu lain sekarang lain lah Pak leman,
Sekarang saya mau bawak Anak balik kampung
bila cuti sekolah mari pun, sudah susah"...
Tol sama Minyak semua sekali, susah la Pak Leman,
3 Tahun sekali boleh laaa sekali balik...
AH CHONG:
"Haiyiaaa!! wa pon sudah kila nasib sikit ata baik lo,
Saya Punya Tok ata tinggai kibun!!, tidak kalo miseti
mampuey munya loo! Gua impat anak, cikola cemua!
luit! luit! luit! luit!, Mampuey! campai mampuey luit!!!"
PAK LEMAN;
"Inilah yang Saya fikirkaaan, Raju Ah Chong, Ini bumi
itu Allah semua sudah kasi cukup, Laut ber minyak,
Bumi subur, sungai mesra bersama Tanah, hasil
tanaman dan bahan galian semua Allah ada kasi
sama ini Malaysia, buka seperti Somalia atau Ethiopia!!
UNCLE RAJU:
"Itula saya ada ingat MAHATMA GHANDI ada cakap,
"Tuhan ada kasi semua cukup juga pada satu satu
negeri, tapiii, Bila satu itu orang besar Tamak sudah
mari dan dia di beri kuasa, maka semua itu Tuhan
kasi punya, Abih semua dia nanti tipu!!, Tarak gunna
punya manusia itu!!"...
AH CHONG,
"aiiiyaaAA, Itu macam ka, cucah loooo!!",
Okey aaa, cayya angkat kaki lulu aaa?
Sana KANGKONG mau Potong, lulu
ata cinang cikit aa!, cikalang sulah
halega!!, Aiieyaa tarak untung laaa,
Okey aaa... wa pi aaaa... Baik Pak Leman aa!
UNCLE RAJU,
"Saya pun pulang la Pak Leman, Lembu
mau tengok, Isteri sana angkkat upah itu
pokok getah punya kerja, Baik aa Pak Leman,
Pak Leman:
"Baik lah Ah Chong, Baiklah Raju, baik baik jalan aaa"
Kemudian Pak Leman pun terfikir sendirian,
"Bukankah ini Negeri Islam, di manakah
Keadilan dan di manakah KEISLAMAN
di dalam membahagikan Harta negeri
kepada Rakyat?, sedangkan Al Quran
TELAH menceritakan dengan jelas jelas!
tentang pembahagian hasil pendapatan..
Adakah Negeri ini di pimpin oleh para
para pemimpin yang bertopengkan Agama
semata mata, tetapi sebenar benar nya
adalah se orang yang TAMAK HALOBA!"
UnlikeUnlike ·  ·  · 6812

No comments:

Post a Comment