Assalamualaikum. Jika kita berniat puasa sebulan, adakah masih perlu berniat tiap2 hari
Jawapan kami;
NIAT merupakan salah satu rukun dalam ibadat puasa. Tanpa niat seseorang itu tidak dianggap berpuasa, walaupun dia menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa, seperti makan dan minum. Ini adalah berdasarkan hadis Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, sebagaimana sabda Baginda:
Maksudnya: “Hanya amalan-amalan itu dengan niat.”(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, iaitu masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq. Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, hatta ketika sedang menunaikan sembahyang fardhu Maghrib. (Al-Majmu‘ 6/303)
Apabila seseorang itu sudah berniat puasa pada mana-mana bahagian waktu malam, tidak bererti pada lingkungan waktu itu dia mesti menahan diri daripada melakukan perkaraperkara yang membatalkan puasa seperti makan, minum, bersetubuh dan sebagainya. Selama mana perbuatan-perbuatan tersebut dilakukan tidak melewati waktu fajar shadiq, maka perbuatan-perbuatan tersebut tidak membatalkan niat puasanya tadi. Ini adalah berdasarkan firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam), iaitu (waktu) fajar.”(Surah Al-Baqarah, ayat 187)
Berdasarkan ayat di atas, Allah mengharuskan makan dan minum pada malam puasa sehinggalah terbit fajar. Maka jelas, perbuatan makan, minum dan segala perkara yang membatalkan puasa, keculi murtad, pada malam hari puasa tidak membatalkan niat puasa seseorang. (Al-majmu‘ 6/301, 303-304)
Berniat Puasa Setiap Malam
Menurut mazhab Syafi‘e, berniat puasa Ramadhan wajib dilakukan pada tiap-tiap malam, kerana ibadat pada setiap hari puasa itu adalah dianggap ibadat yang berasingan di antara satu hari dengan hari yang lain. Sebab itu apabila satu hari puasa itu terbatal, ia tidak membatalkan puasa hari-hari yang terdahulu dan yang akan datang. Oleh itu, tidak memadai satu niat sahaja bagi satu bulan puasa. Ini adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Barangsiapa yang tidak berniat puasa sebelum terbit fajar shadiq maka tidak ada puasa baginya.”(Hadits riwayat Al-Baihaqi dan Al-Daraquthni)
Niat puasa Ramadhan itu sekurang-kurangnya ialah:
Ertinya: “Sahaja aku berniat puasa Ramadhan”.
Niat yang lengkap pula ialah:
Ertinya: “Sahaja aku berniat puasa esok hari menunaikan fardhu Ramadhan pada tahun ini kerana Allah Ta‘ala.”
LUPA BERNIAT
Sebagaimana yang telah dijelaskan, niat puasa itu wajib dilakukan pada tiap-tiap malam. Oleh itu, orang yang terlupa berniat puasa pada mana-mana bahagian waktu malam tidak sah baginya melakukan ibadat puasa dan wajib diqadha hari puasa yang terluput itu pada hari lain di luar bulan Ramadhan.
Walau bagaimanapun, demi menjaga maslahat (kepentingan) dan hajah (keperluan) sebagai langkah berhati-hati dan ditakuti terlupa berniat puasa pada malam hari, ulama-ulama mazhab Syafi’e menganjurkan juga berniat puasa dengan bertaqlid kepada mazhab Maliki.
Dalam perkara ini, Syeikh As-Sharqawi Rahimahullah dalam Hasyiahnya menyebutkan;
Ertinya: “Sekiranya seseorang berniat pada malam pertama Ramadhan untuk berpuasa sebulan penuh, adalah tidak memadai selain pada hari pertama itu sahaja. Walau bagaimanapun, hendaklah dia melakukan yang demikian itu (berniat pada malam pertama Ramadhan untuk berpuasa sebulan penuh) supaya dia mendapat pahala puasa bulan Ramadhan sekiranya dia terlupa untuk berniat pada (setiap malam) sebagaimana mengikut pendapat Imam Malik Radhiallahu ‘anhu – Begitu juga sunat berniat puasa di awal siang hari pada hari dia terlupa berniat bagi mendapatkan pahala puasanya sebagaimana pendapat Imam Abu Hanifah Radhiallahu ‘anhu – Jelasnya, semua perkara yang dinyatakan itu adalah dilakukan dengan cara bertaqlid…” (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala tuhfah at-Tullab Bi Syarh Tahrir Tanqih Al-Lubab: Juz 1, halaman 40
7)
Pengarang kitab Hasyiah al-Baijuri pula menyebutkan;
Ertinya: Dan menurut pendapat Imam Malik, sesungguhnya adalah memadai berniat puasa satu bulan penuh Ramadhan pada malam pertama daripada bulan Ramadhan. Dan bagi orang yang bermazhab Syafi‘e boleh bertaqlid (mengikut) dalam perkara tersebut bagi mengelak supaya dia tidak terlupa berniat pada satu-satu malam yang menyebabkan dia perlu mengqadha’ puasanya. (Hasyiah asy-Syeikh Ibrahim al-Baijuri: 1/553)
Manakala pengarang kitab Busyra Al-Kareem pula menyatakan adalah sunat bertaqlid dengan mazhab Malik iaitu berniat puasa di malam pertama Ramadhan;
Ertinya: Dan sunat berniat puasa sebulan penuh Ramadhan di malam pertama Ramadhan pada pandangan mazhab Malik, kerana niat tersebut memadai bagi keseluruhan bulan Ramadhan dan hendaklah bertaqlid dengannya kerana ditakuti terlupa berniat puasa di waktu malam pada sebahagian malam bulan Ramadhan. (Busyra al-Kareem: 1/480)
Begitu juga Imam Ibnu Hajr al-Haitami Rahimahullah di dalam kitabnya Al-Minhaj al-Qawim menyebutkan:
Ertinya: Maka sekiranya seseorang berniat pada malam pertama bulan Ramadhan untuk berpuasa sebulan penuh, yang demikian itu tidaklah memadai kecuali bagi hari pertama (bulan Ramadhan) itu sahaja. Walau bagaimanapun, hendaklah dia melakukan yang demikian itu (berniat pada malam pertama bulan Ramadhan untuk berpuasa sebulan penuh) supaya dia mendapat pahala puasa bulan Ramadhan sekiranya dia terlupa untuk berniat pada sebahagian hari-hari daripadabulan Ramadhan menurut pendapat yang mengatakan bahawa yang demikian itu adalah memadai. (Al-Minhaj al-Qawim: 326 & 327) Imam al-Qalyubi Rahimahullah juga di dalam Hasyiahnya menyebutkan:
Ertinya: Dan adalah sunat bagi seseorang berniat di malam pertama bulan Ramadhan untuk puasa sebulan penuh bulan Ramadhan atau (berniat) puasa bulan Ramadhan seluruhnya supaya dia dapat manfaat bertaqlid dengan mazhab Imam Malik (sebagai penampung) bagi hari yang dia lupa untuk berniat misalnya, kerana niat seumpama itu adalah memadai menurut pendapatnya (Imam Malik) bagi (mengerjakan puasa) sebulan penuh. Dan adapun menurut mazhab kita (mazhab asy-Syafi’e), niat seumpama itu hanya memadai untuk malam pertama (hari pertama) bulan Ramadhan itu sahaja. (Hashyiah Qalyubi: 2/66)
Berdasarkan perkataan ulama-ulama Syafi’e di atas, mereka dilihat turut cenderung untuk bertaqlid dengan mazhab Maliki dalam perkara menjaga kepentingan orang yang terlupa berniat setiap malam, iaitu berniat sebulan penuh di malam pertama bulan Ramadhan. Maka ia bolehlah dilakukan bahkan sunat beramal dengannya.
Demikianlah sebilangan nash atau qaul-qaul (kata-kata) ulama-ulama dalam mazhab Syafi‘e yang mengatakan sunat dan menganjurkan untuk berniat satu bulan puasa Ramadhan dengan bertaqlid (mengikut) mazhab Maliki. Ia bertujuan demi menjaga maslahat dan hajah serta kepentingan bagi orang yang terlupa berniat di setiap malam bulan Ramadhan.
Niat puasa dalam MAZHAB MALIKI
MENGIKUT pendapat dalam mazhab Maliki pula, boleh berniat sekali sahaja untuk melakukan ibadat puasa yang wajib dikerjakan secara berturut-turut, seperti puasa sebulan Ramadhan, dan niat itu dilakukan pada malam pertama puasa.
Oleh itu, sebagai langkah berhati-hati dan berjaga-jaga demi untuk mengelakkan terlupa berniat puasa, di samping berniat pada tiap-tiap malam, adalah digalakkan berniat pada awal bulan Ramadhan dengan niat satu bulan, dengan bertaqlid (mengikut) pendapat mazhab Maliki sebagaimana yang telah dijelaskan di atas.
Lafaz niatnya ialah :
Ertinya : ''Sahaja aku berniat puasa bulan Ramadhan seluruhnya (sebulan penuh) pada tahun ini kerana Allah Ta'ala.''
Namun begitu, perlu diketahui juga, apa yang dinyatakan di dalam Mazhab Maliki, jika puasa yang wajib dilakukan secara berturut-turut itu, seperti puasa Ramadhan, terputus oleh sesuatu sebab, sama ada sebab yang dibenarkan syara' ataupun tidak, maka niat sebulan puasa itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya. Bahkan, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut. Dalam makna yang lain, b
erniat sekali lagi dan memadai dengan sekali niat bagi semua hari-hari puasa yang berbaki.
Sebab-sebab yang dikategorikan sebagai penghalang daripada puasa secara berturutan :
1) Berlaku sesuatu yang mengharuskan seseorang itu tidak berpuasa, seperti sakit atau dalam pelayaran, walaupun dia tetap juga' berpuasa (tidak berbuka puasa).
2) Berlaku sesuatu yang membatalkan puasa, seperti datang haidh, nifas, gila, pengsan dan sebagainya.
3) Berbuka puasa atau tidak berpuasa tanpa apa-apa sebab yang dibenarkan oleh syara'.
Oleh itu, orang yang berniat sebulan puasa jika berlaku sesuatu yang mengharuskannya tidak berpuasa, seperti sakit, dalam pelayaran atau sebagainya, maka niat puasa sebulannya itu TIDAK lagi memadai (tidak boleh lagi dipakai) untuk hari-hari puasanya yang seterusnya, walaupun dia tetap juga berpuasa (tidak berbuka) dalam keadaannya sakit, dalam pelayaran atau sebagainya.
Begitu juga bagi orang yang berlaku ke atasnya sesuatu yang membatalkan puasa, seperti datang haidh, nifas, gila, pengsan dan sebagainya, niat puasa sebulannya itu tidak boleh lagi dipakai untuk hari-hari puasanya yang seterusnya.
Sebab, ibadat puasa orang-orang seperti ini tidak lagi termasuk di dalam kategori puasa yang wajib dikerjakan secara berturut-turut yang menjadi syarat (dalam mazhab Maliki) bagi berniat sebulan itu.
Khusus bagi orang yang berlaku ke atasnya sesuatu sebab yang mengharuskan dia berbuka puasa, seperti orang sakit dan orang yang dalam pelayaran, jika dia hendak berpuasa juga dalam keadaannya sakit atau dalam pelayaran atau sebagainya, hendaklah dia berniat puasa pada tiap-tiap malam. (Al-Qawanin al-Fiqhiyyah 104, Hasyiah al-Dusuqi 1/812-813 dan Taqrirat 'Ulaisy 1/812-813)
KESIMPULAN
Niat atau berniat pada pandangan syara' adalah titik tolak permulaan bagi seseorang itu melakukan ibadat, termasuk ibadat puasa. Tanpa niat, ibadat puasa menjadi tidak sah. Dalam mazhab Syafi'e niat wajib dilakukan pada setiap malam. Akan tetapi ulama mazhab Syafi'e juga menganjurkan supaya bertaqlid dengan mazhab Maliki, iaitu berniat sebulan penuh pada malam pertama Ramadhan sebagai langkah berjaga-jaga demi mengelakkan terlupa berniat puasa. Bahkan dalam mazhab Syafi'e sendiri perkara itu adalah sunat.
Perbezaan pendapat di antara pelbagai mazhab termasuk dalam perkara niat puasa merupakan satu rahmat. Dengan adanya pendapat-pendapat yang berbeza itu kita boleh beramal dengannya berdasarkan apa yang disarankan oleh para ulama di dalam kitab-kitab mereka.
اليسع
Wallahu a'lam.
Sumber: Irsyad Hukum, Jabatan Mufti Kerajaan Negara Brunei
No comments:
Post a Comment