Wednesday 27 December 2023

Pecah minda

 


Iman pada takdir. Tiada yang baik atau buruk. Semua di uji. Samada lulus atau gagal. Yang baik bersyukur. Yang buruk reda. Kecukupan. Atau kelainan. Tiada yang kekurangan. Ada yang diuji kekuasaan. Jadi pemimpin yang adil. Maka lulus. Seperti nabi sulaiman. Namrud gagal. Ada yang buta. Tapi suaranya merdu. Jadi tiada yang kurang atau lebih. Semua makhluk kecukupan samada manusia. Binatang. Tumbuhan. 

Tuhan membela semua makhluknya. Terutama yg tertindas. Dahulu yahudi di tindas. Terbela. Sekarang palestina di tindas. Akan terbela. Akan datang. Yg beriman. Tertindas. Terbela akhiran. Begitu juga yg lemah. Yg miskin. Terbela. 


Perumpamaan. Pd manusia adanya api. Maka terhasillah cahaya. Terlihatlah sekeliling. Jika cahaya di hala satu tujuan. Tak terlihat bahagian yg lain. 


Kelemahan kitab keagamaan. Membenarkan perbudakkan. Perhambaan. Hak penjaga paksa anak kahwin belasan tahun. Hak suami lafaz cerai tanpa pengadilan. Ceroboh hak kedaulatan sesebuah kerajaan. Lafaz pujian pada manusia. Hukum bunuh pd yg tidak menyembah/ sembahyang. Paksa percaya cerita tak logik. Tak masuk akal. Tanpa berfikir. 


Yg ada itu sebenarnya tiada. Yg tiada itu sebenarnya ada. Dapat lihat alam ini sebab adanya mata. Jika tiada mata maka tiada terlihat. Jadi mata tidak kekal. Yg tidak kekal itu tidak ada. Dlm mimpi. Kejadian tidak nyata. Tapi tidak beri kesan pd jasad nyata. Jadi ianya kekal. Maka yg kekal itulah yg nyata. Cth permainan game. Kehidupan penceritaan dlm game di atur cara oleh pemain. Spt filem. Dlm ramainya pelakon dlm kehidupan penceritaannya. Semuanya di atur cara oleh pengarah. Begitu juga wayang kulit. Pelbagai karektor lakonan dan suara. Hanya seorang tok dalang saja. 

No comments:

Post a Comment