Tuesday 31 October 2023

Pecah minda

 10

Penceritaan utk faham. Jambatan dari surga ke neraka tiada. Tak akan siap. Dgn korupsi. Hukum hakam. Pemalas. Adanya penunggang agama dan nafsu. Riba. Ambil kesempatan. Penindasan dan seumpamaannya. Yg ada hanya satu jambatan dan laluan hanya sehala. Dari neraka ke surga. Semua berlumba menuju ke arahnya. Hanya satu tekad pasti berjaya. Tanpa berilmu. Hanya iman di dada. Penuh dgn penjiwaan yg tenang. 


Semua manusia jadi lawyer buruk. Termasuk pengikutnya jadi lawyer beruk. Ikutan penceritaan tak di masuk akal. Turun temurun jadi ikutan. Hingga saat kematian. Tiada guna penyesalan. Kekal di alam akhirat juga ada di sini. Yg sewaktu dgn nya. 


Roh sebelum lahir kedunia sudah kenal tuhan. Ia tahu kejadian baik dan buruk keatas jasadnya. Maka jiwa dlm jasad proses kenal baik dan buruk. Jika buruk yg di pilih. Maka balasan musibah akan di terima dan sebaliknya. 


Tuhan maha esa. Kata umum. Tuhan bermaksud menyeliputi. Maha bermaksud tertinggi. Esa bermaksud bersalahan yg lain. Tiada perumpamaan. Tiada bandingan. Spt rutin setiap makhluk berbeza. 


Pi balai bomba. Baru padam  bom. Bay bye


Pi balai raya. Minta tolong khid mat hang 2 raya. 


Asbab hang 2 raya. Takut dgn org nak ber jumpa jabat tan tangan batu. Lempar tangan.  Main sembunyi. Lepas 2 sunyii sepi tepi. 


Umpamaan. Jln kanan dan kiri. Baik dan buruk. Ikut akal kanan atau kiri. Ikut jibril @ iblis. Yg sujud @ ingkar. Ikut perintah@langgar. Taat@derhaka. Sebelum masa dan lepas laluinya sewaktunnya hanya pilih satu laluan saja. Jadi azazil. Hanya satu. 


Patung. Ukiran. Lukisan. Gambar. Tujuan utk di ingat bahwa itulah diri manusia yg ketiadaan apa-apa. Ada mata. Tiada melihat. Itulah adam yg ketiadaan apa-apa. Berhala pula pd hawa yg berkehendak pd sesuatu isi dunia. 


Manusia yg berumah tangga. Cari rumah. Hotel. Semak. Tersembunyi. Jgn tiru spt binatang. 

No comments:

Post a Comment