Syurga dan neraka sesungguhnya bukanlah suatu tempat spesifik yang dibuat Tuhan sebagai hadiah dan hukuman bagi manusia. Syurga dan neraka lebih merupakan kepada keadaan jiwa, baik saat masih memiliki jasad mahupun saat roh sudah lepas dari jasad. Manusia yang tinggal di bumi boleh merasakan syurga yang nyata ketika hidup dalam kesenangan dan memiliki kesedaran murni. Sebaliknya, mereka boleh merasakan neraka yang nyata ketika dalam keadaan sempit, melarat, dan tidak kenal diri.
Sesungguhnya manusia sendirilah yang membuat syurga dan neraka, kerana
baik syurga mahupun neraka adalah cerminan atau manifestasi dari
kesedaran jiwa seseorang. Dengan kehendak bebasnya, manusia boleh
menjadikan kehidupannya di bumi ini penuh nikmat, sehingga boleh
dikatakan sebagai “hidup di syurga”. Atau sebaliknya, manusia boleh
membuat hidupnya penuh derita, dan itu dinyatakan sebagai “hidup di
neraka”.
Saat roh telah lepas dari tubuh, seseorang juga dimungkinkan menemukan kesukacitaan mahupun kedukacitaan selaras dengan tingkat pengenalan diri dan kejernihan jiwanya. Saat seseorang terjebak di alam ghaib dan menjadi roh yang berkeliaran akibat kurang kesedaran atau kurang persiapan untuk mati, maka itulah keadaan penuh dukacita yang boleh dinyatakan sebagai “berada di neraka”.
Keadaan “hidup di neraka” juga dialami oleh jiwa yang berdukacita akibat belum menjernihkan segenap emosi yang bersifat negatif: benci, amarah, dendam, kekecewaan, dan sebagainya. Atau ketika roh terpenjara di alam ghaib bersama entiti yang dulunya menjadikan tujuan hidup untuk memenuhi segenap hasrat, cita-cita, dan kehendak. Neraka yang demikian bukanlah sebagai hukuman atau bentuk seksaan dari Tuhan yang marah atau tidak suka kepada manusia. Tetapi semata-mata merupakan hasil dari pilihan tindakan manusia sendiri yang bagaimanapun terikat oleh hukum-hukum semesta.
Sebaliknya, syurga bagi roh yang telah lepas dari tubuhnya adalah keadaan ketika roh mencapai kesejahteraan, hasil dari kesedaran murni dan kejernihannya. Syurga tertinggi dalam konteks ini tentu sahaja adalah dimensi atau alam spiritual di mana roh manusia kembali kepada Tuhan, dan menyatu dengan asal usul keberadaannya, yang disebut di dalam Al Quran "innalillahi wainna ilaihi rajiun".
Tentu sahaja, kesejahteraan di alam ini tidak muncul dalam bentuk fizikal, seperti bersetubuh dan makan pelbagai hidangan lazat. Roh yang sudah masuk ke dimensi ini, tentu sahaja tidak lagi memiliki jasad. Kesejahteraan muncul dari keterhubungan penuh dengan si pemilik nama Ar-Rahman dan Ar-Rahim yang meliputi seluruh alam semesta raya ini.
Saat roh telah lepas dari tubuh, seseorang juga dimungkinkan menemukan kesukacitaan mahupun kedukacitaan selaras dengan tingkat pengenalan diri dan kejernihan jiwanya. Saat seseorang terjebak di alam ghaib dan menjadi roh yang berkeliaran akibat kurang kesedaran atau kurang persiapan untuk mati, maka itulah keadaan penuh dukacita yang boleh dinyatakan sebagai “berada di neraka”.
Keadaan “hidup di neraka” juga dialami oleh jiwa yang berdukacita akibat belum menjernihkan segenap emosi yang bersifat negatif: benci, amarah, dendam, kekecewaan, dan sebagainya. Atau ketika roh terpenjara di alam ghaib bersama entiti yang dulunya menjadikan tujuan hidup untuk memenuhi segenap hasrat, cita-cita, dan kehendak. Neraka yang demikian bukanlah sebagai hukuman atau bentuk seksaan dari Tuhan yang marah atau tidak suka kepada manusia. Tetapi semata-mata merupakan hasil dari pilihan tindakan manusia sendiri yang bagaimanapun terikat oleh hukum-hukum semesta.
Sebaliknya, syurga bagi roh yang telah lepas dari tubuhnya adalah keadaan ketika roh mencapai kesejahteraan, hasil dari kesedaran murni dan kejernihannya. Syurga tertinggi dalam konteks ini tentu sahaja adalah dimensi atau alam spiritual di mana roh manusia kembali kepada Tuhan, dan menyatu dengan asal usul keberadaannya, yang disebut di dalam Al Quran "innalillahi wainna ilaihi rajiun".
Tentu sahaja, kesejahteraan di alam ini tidak muncul dalam bentuk fizikal, seperti bersetubuh dan makan pelbagai hidangan lazat. Roh yang sudah masuk ke dimensi ini, tentu sahaja tidak lagi memiliki jasad. Kesejahteraan muncul dari keterhubungan penuh dengan si pemilik nama Ar-Rahman dan Ar-Rahim yang meliputi seluruh alam semesta raya ini.
No comments:
Post a Comment