Tuesday, 30 January 2018

fb k

ADAKAH SUNNI MENGIKUT HUKUM REJAM DARI MONYET?? 
Riwayat: 'Amr bin Maimun: "Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka." (Sahîh al-Bukhârî, Jilid: 5, Hadis No:188).
PERSOALAN;-...
Lihat Lagi
Komen
Abu Bakar berkongsi siaran Saya Jugak ke kumpulan: Kiub Batu Itu Berhala.
1 jam
BANTAHAN
siapa yg kata hukum rejam itu hukum jahiliah?? sampaikan anti hadis nak bawa ayat 5:50 utk menolaknya??
Saya Jugak ke Kiub Batu Itu Berhala
15 jam
ADAKAH SUNNI MENGIKUT HUKUM REJAM DARI MONYET?? 
Riwayat: 'Amr bin Maimun: "Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka." (Sahîh al-Bukhârî, Jilid: 5, Hadis No:188).
PERSOALAN;-
Menurut riwayat hadis-hadus bukhari diatas ini, pd masa jahiliyah - Amr Bin Maimun perawi hadis yang menceritakan hadis diatas - pada masa jahilliyah beliau telah nampak sekumpulan monyet melakukan hukum rejam keatas monyet betina. Jadi ini masa jahiliyah yang sebelum Nabi Muhammad menjadi Nabi, persoalannya jika masa jahiliyah ada hukum rejam, malah monyet pun pakai hukum rejam - maka logikkah apabila Nabi Muhammad diutuskan hukum jahiliyah rejam itu diteruskan oleh Nabi??? Padahal AQ kata...
[5:50] Adakah hukum jahilliyah yang mereka menginginkan? Dan siapakah yang boleh membuat hukum yang lebih baik dari Allah bagi kaum yang yakin?
Balasan1h
Munawir Mohd Mokhtar >>>> BANTAHAN

siapa yg kata hukum rejam itu hukum jahiliah?? <<<<
...Lihat Lagi
Urus
Munawir Mohd Mokhtar ke MENCARI TUHAN
HUKUM HUDUD REJAM DAN KONTEKS REJAM DI DALAM AL-QURAN
Hukum Rejam adalah sebahagian dari hukuman hudud yang terkandung di dalam Enakmen Hudud Kelantan 1993 .
Petikan :
“ BAHAGIAN I
11. (1) Jika pesalah yang melakukan zina itu mohsan, maka pesalah itu hendaklah dihukum dengan HUKUMAN REJAM, iaitu dilontar dengan batu yang sederhana besarnya sehingga mati. “
Walaubagaimanapun, hukuman rejam langsung tidak terdapat di dalam Al-Quran.
Jika dikaji penggunaan perkataan Rejam ( rā jīm mīm / ر ج م) , perbuatan rejam bukanlah peraturan ( Sunnatullah ) atau perbuatan mengikut kehendak Allah.
Perbuatan rejam di dalam Al-Quran dihuraikan sebagai perbuatan yang dipraktikkan oleh golongan musyirkin. Bagaimana ianya menyelusup masuk ke dalam undang-undang hudud yang dikatakan sebagai hukum dari Allah bukanlah sesuatu persoalan luarbiasa, yang jelas bercanggah dengan Al Quran.
Perkataan dengan akar kata rā jīm mīm (ر ج م) disebut sebanyak 14 kali dalam 5 bentuk katamakna.
***
1. LIMA kali dalam bentuk katabuat (form I verb rajam (رَجَمْ) - to stone )
Surah Hud 11:91
Mereka berkata: Ya Syuaib, kami tidak banyak mengerti apa yang kamu katakan, dan sesungguhnya kami melihatmu seorang yang lemah di antara kami. Dan kalau tidaklah kerana kaum keluargamu, tentulah kami telah MEREJAMMU ( LARAJAMNAKA ). Dan engkau pula bukanlah orang yang dipandang mulia di kalangan kami!.
Surah Al-Isra 18:20
Sesungguhnya, kalaulah mereka mengetahui, tentulah mereka akan MEREJAM ( YARJUMUKUM ) dengan membunuh kamu, atau mereka akan mengembalikan kamu kepada agama mereka; dan jika berlaku demikian, kamu tidak sekali-kali akan berjaya selama-lamanya.
Surah Maryam 19:46
Bapanya berkata: Patutkah kamu bencikan tuhanku, wahai Ibrahim? Jika engkau tidak berhenti, tentu aku akan MEREJAMMU ( LA-ARJUMANNAKA ); dan lebih baik engkau tinggalkan daku sepanjang masa.
Surah Yaaseen 36:18
Penduduk bandar itu berkata: Sesungguhnya kami merasa nahas dan malang dengan sebab kamu. Sesungguhnya kalau kamu tidak berhenti (dari menjalankan tugas yang kamu katakan itu), tentulah kami akan MEREJAM ( LANARJUMANNAKUM ) kamu dan sudah tentu kamu akan merasai dari pihak kami azab yang pedih.
44:20 Dan sesungguhnya aku telah memohon perlindungan kepada Tuhanku dan Tuhanmu, daripada kamu MEREJAM ( TARJUMUNI ) aku.
***
2. SEKALI untuk katanama TEKAAN ( rajm / رَجْم - guessing )
( dalam bahasa melayu perkataan ‘tikam’ juga digunakan secara informal untuk meneka sesuatu )
Surah Al Kahf 18:22
Mereka akan berkata; Jumlah Ashaabul-Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka; dan setengahnya berkata: Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka, sebagai TEKAAN ( RAJMAN ) akan sesuatu yang tidak diketahui; dan setengahnya yang lain berkata: Bilangan mereka tujuh orang, dan yang kelapannya anjing mereka. Katakanlah: Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit. Maka janganlah kamu berbahas mengenai mereka kecuali secara zahir, dan jangan kamu bertanyakan tentang mereka kepada seseorang pun dari mereka.
***
3. SEKALI sebagai katanama TEKAAN ( rujūm (رُجُوم) – guesses )
Dan sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca TEKAAN terhadap Syaitan-syaitan; dan Kami sediakan bagi mereka azab neraka yang menjulang-julang.
4. EMPAT kali sebagai katasifat ( rajīm / رَجِيم ) – merujuk kepada syaitan
3:36 l-rajīmi – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( the rejected )
15:17 rajīmin – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( accursed )
16:98 l-rajīmi – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( the accursed )
81:25 rajīmin – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( accursed )
5. DUA kali sebagai katanama ( rajīm / رَجِيم )
15:34 rajīmun - (ARE) EXPELLED ( tersingkir )
38:77 rajīmun - (ARE) ACCURSED (tersingkir / terusir )
5. SEKALI sebagai “passive participle “ marjūmīn (مَرْجُومِين)
Surah Asy Syu araa 26:116
Mereka berkata: Jika engkau tidak mahu berhenti wahai Nuh, sudah tentu engkau akan menjadi dari orang yang DIREJAM! ( L-MARJUMINA )
***
Berdasarkan ayat-ayat di atas, perbuatan rejam bukanlah sesuatu yang diperintahkan oleh Allah atau sebahagian dari Sunnatullah.
Perbuatan merejam dengan batu, seperti yang dinyatakan oleh Al Quran adalah perbuatan KAUM MUSYRIKIN yang menggunakan UGUTAN REJAMAN BATU kepada para nabi-nabi jika mereka tidak menghentikan penyampaian wahi dari Allah.
Hari ini kita dapat melihat hukuman rejam dipraktiskan dan digunakan atas nama Allah secara dusta dengan menggunakan pintu belakang dengan menyatakan ianya adalah hadith.
Perbuatan MEREJAM bukan sahaja menyelinap masuk kononnya sebagai hukum Allah, tetapi juga telah meresap sebagai ritual JAMARAT pada musim haji. Tidak ada disebut apa-apa ritual seperti itu, iaitu membaling batu kepada tiga batang tiang yang kononnya syaitan tetapi telah dibina sendiri oleh kerajaan Arab Saudi menggunakan konrit ( Reinforced Concrete ).
Hukuman rejam adalah terkandung dalam kitab Old Testament
Deuteronomy 22:24
then you shall bring them both out to the gate of that city, and you shall stone them to death with stones, the young woman because she did not cry for help though she was in the city, and the man because he violated his neighbor’s wife. dSo you shall purge the evil from your midst.
Adakah kerana ianya wujud dalam kitab Yahudi bermakna kita dibolehkan untuk menggunakannya?
Apakah peringatan yang telah disampaikan oleh AlQuran ?
2:120 Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu sehingga engkau menurut ugama mereka. Katakanlah "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya pengetahuan kepadamu, maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu
Balasan31juta
Abu Bakar mana dia ayat quran yg kata hukum rejam tu hukum jahiliah??
Urus
Balasan21juta
Munawir Mohd Mokhtar Abu Bakar buka lah link diatas tu.👆
Urus
Balasan19juta
Abu Bakar saya tak boleh buka.. bg je ayatnya.. kita tgk ada ke tak.. 
Urus
Balasan18juta
Munawir Mohd Mokhtar Khas untuk Tuan Abu Bakar 

HUKUM HUDUD REJAM DAN KONTEKS REJAM DI DALAM AL-QURAN


Hukum Rejam adalah sebahagian dari hukuman hudud yang terkandung di dalam Enakmen Hudud Kelantan 1993 .

Petikan :
“ BAHAGIAN I
11. (1) Jika pesalah yang melakukan zina itu mohsan, maka pesalah itu hendaklah dihukum dengan HUKUMAN REJAM, iaitu dilontar dengan batu yang sederhana besarnya sehingga mati. “

Walaubagaimanapun, hukuman rejam langsung tidak terdapat di dalam Al-Quran.
Jika dikaji penggunaan perkataan Rejam ( rā jīm mīm / ر ج م) , perbuatan rejam bukanlah peraturan ( Sunnatullah ) atau perbuatan mengikut kehendak Allah.

Perbuatan rejam di dalam Al-Quran dihuraikan sebagai perbuatan yang dipraktikkan oleh golongan musyirkin. Bagaimana ianya menyelusup masuk ke dalam undang-undang hudud yang dikatakan sebagai hukum dari Allah bukanlah sesuatu persoalan luarbiasa, yang jelas bercanggah dengan Al Quran. 

Perkataan dengan akar kata rā jīm mīm (ر ج م) disebut sebanyak 14 kali dalam 5 bentuk katamakna.

***
1. LIMA kali dalam bentuk katabuat (form I verb rajam (رَجَمْ) - to stone )

Surah Hud 11:91 
Mereka berkata: Ya Syuaib, kami tidak banyak mengerti apa yang kamu katakan, dan sesungguhnya kami melihatmu seorang yang lemah di antara kami. Dan kalau tidaklah kerana kaum keluargamu, tentulah kami telah MEREJAMMU ( LARAJAMNAKA ). Dan engkau pula bukanlah orang yang dipandang mulia di kalangan kami!.

Surah Al-Isra 18:20 
Sesungguhnya, kalaulah mereka mengetahui, tentulah mereka akan MEREJAM ( YARJUMUKUM ) dengan membunuh kamu, atau mereka akan mengembalikan kamu kepada agama mereka; dan jika berlaku demikian, kamu tidak sekali-kali akan berjaya selama-lamanya.

Surah Maryam 19:46 
Bapanya berkata: Patutkah kamu bencikan tuhanku, wahai Ibrahim? Jika engkau tidak berhenti, tentu aku akan MEREJAMMU ( LA-ARJUMANNAKA ); dan lebih baik engkau tinggalkan daku sepanjang masa.

Surah Yaaseen 36:18 
Penduduk bandar itu berkata: Sesungguhnya kami merasa nahas dan malang dengan sebab kamu. Sesungguhnya kalau kamu tidak berhenti (dari menjalankan tugas yang kamu katakan itu), tentulah kami akan MEREJAM ( LANARJUMANNAKUM ) kamu dan sudah tentu kamu akan merasai dari pihak kami azab yang pedih.

44:20 Dan sesungguhnya aku telah memohon perlindungan kepada Tuhanku dan Tuhanmu, daripada kamu MEREJAM ( TARJUMUNI ) aku.

***

2. SEKALI untuk katanama TEKAAN ( rajm / رَجْم - guessing )
( dalam bahasa melayu perkataan ‘tikam’ juga digunakan secara informal untuk meneka sesuatu )

Surah Al Kahf 18:22 
Mereka akan berkata; Jumlah Ashaabul-Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka; dan setengahnya berkata: Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka, sebagai TEKAAN ( RAJMAN ) akan sesuatu yang tidak diketahui; dan setengahnya yang lain berkata: Bilangan mereka tujuh orang, dan yang kelapannya anjing mereka. Katakanlah: Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit. Maka janganlah kamu berbahas mengenai mereka kecuali secara zahir, dan jangan kamu bertanyakan tentang mereka kepada seseorang pun dari mereka.

***

3. SEKALI sebagai katanama TEKAAN ( rujūm (رُجُوم) – guesses )
Dan sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca TEKAAN terhadap Syaitan-syaitan; dan Kami sediakan bagi mereka azab neraka yang menjulang-julang.

4. EMPAT kali sebagai katasifat ( rajīm / رَجِيم ) – merujuk kepada syaitan
3:36 l-rajīmi – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( the rejected )
15:17 rajīmin – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( accursed )
16:98 l-rajīmi – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( the accursed )
81:25 rajīmin – ( Syaitan ) YANG DISINGKIR ( accursed )

5. DUA kali sebagai katanama ( rajīm / رَجِيم )

15:34 rajīmun - (ARE) EXPELLED ( tersingkir )
38:77 rajīmun - (ARE) ACCURSED (tersingkir / terusir )

5. SEKALI sebagai “passive participle “ marjūmīn (مَرْجُومِين)

Surah Asy Syu araa 26:116
Mereka berkata: Jika engkau tidak mahu berhenti wahai Nuh, sudah tentu engkau akan menjadi dari orang yang DIREJAM! ( L-MARJUMINA )

***

Berdasarkan ayat-ayat di atas, perbuatan rejam bukanlah sesuatu yang diperintahkan oleh Allah atau sebahagian dari Sunnatullah.

Perbuatan merejam dengan batu, seperti yang dinyatakan oleh Al Quran adalah perbuatan KAUM MUSYRIKIN yang menggunakan UGUTAN REJAMAN BATU kepada para nabi-nabi jika mereka tidak menghentikan penyampaian wahi dari Allah.

Hari ini kita dapat melihat hukuman rejam dipraktiskan dan digunakan atas nama Allah secara dusta dengan menggunakan pintu belakang dengan menyatakan ianya adalah hadith.

Perbuatan MEREJAM bukan sahaja menyelinap masuk kononnya sebagai hukum Allah, tetapi juga telah meresap sebagai ritual JAMARAT pada musim haji. Tidak ada disebut apa-apa ritual seperti itu, iaitu membaling batu kepada tiga batang tiang yang kononnya syaitan tetapi telah dibina sendiri oleh kerajaan Arab Saudi menggunakan konrit ( Reinforced Concrete ).

Hukuman rejam adalah terkandung dalam kitab Old Testament 
Deuteronomy 22:24 
then you shall bring them both out to the gate of that city, and you shall stone them to death with stones, the young woman because she did not cry for help though she was in the city, and the man because he violated his neighbor’s wife. dSo you shall purge the evil from your midst.

Adakah kerana ianya wujud dalam kitab Yahudi bermakna kita dibolehkan untuk menggunakannya?

Apakah peringatan yang telah disampaikan oleh AlQuran ?

2:120 Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu sehingga engkau menurut ugama mereka. Katakanlah "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya pengetahuan kepadamu, maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu
Urus
Balasan16juta
Abu Bakar mana dia ayatnya?? jgn buang masa saya..
Urus
Balasan14juta
Abu Bakar saya nk tgk ayat quran yg kata, "hukum rejam adalah hukum jahiliah"
Urus
Balasan13juta
Munawir Mohd Mokhtar Abu Bakar malas baca teks panjang lebar? malas mengaji ke?

Surah Hud 11:91 

Mereka berkata: Ya Syuaib, kami tidak banyak mengerti apa yang kamu katakan, dan sesungguhnya kami melihatmu seorang yang lemah di antara kami. Dan kalau tidaklah kerana kaum keluargamu, tentulah kami telah MEREJAMMU ( LARAJAMNAKA ). Dan engkau pula bukanlah orang yang dipandang mulia di kalangan kami!.

Surah Al-Isra 18:20 
Sesungguhnya, kalaulah mereka mengetahui, tentulah mereka akan MEREJAM ( YARJUMUKUM ) dengan membunuh kamu, atau mereka akan mengembalikan kamu kepada agama mereka; dan jika berlaku demikian, kamu tidak sekali-kali akan berjaya selama-lamanya.

Surah Maryam 19:46 
Bapanya berkata: Patutkah kamu bencikan tuhanku, wahai Ibrahim? Jika engkau tidak berhenti, tentu aku akan MEREJAMMU ( LA-ARJUMANNAKA ); dan lebih baik engkau tinggalkan daku sepanjang masa.

Surah Yaaseen 36:18 
Penduduk bandar itu berkata: Sesungguhnya kami merasa nahas dan malang dengan sebab kamu. Sesungguhnya kalau kamu tidak berhenti (dari menjalankan tugas yang kamu katakan itu), tentulah kami akan MEREJAM ( LANARJUMANNAKUM ) kamu dan sudah tentu kamu akan merasai dari pihak kami azab yang pedih.

44:20 Dan sesungguhnya aku telah memohon perlindungan kepada Tuhanku dan Tuhanmu, daripada kamu MEREJAM ( TARJUMUNI ) aku.
Urus
Balasan11juta
Abu Bakar dah la tu.. mmg takde pun ayat mcm tu.. anti hadis mmg tak pernah fhm quran.. apa yg quran tak pernah ckp.. dikatakan quran yg ckp.. moga allah beri anti hadis & puak sesat petunjuk.. bye2..
Urus
Balasan11juta
Munawir Mohd Mokhtar Abu Bakar Jahiliah / musyrikin golongan yang sama laa. Habis, ayat-ayat tersebut diatas merujuk kepada golongan mana yang nak merejam Nabi????
Urus
Balasan8juta
Abu Bakar anti hadis mmg tak pernah fhm bahasa.. waste my time.. bye2.. 
Urus
Balasan5juta
Abu Bakar kalo dah spesis tak fhm bhs.. jgn hrp nk fhm quran.. bye2.. waste my time.. 
Urus
Balasan4juta
Munawir Mohd Mokhtar Mana pula bukti dari Abu Bakaryang mengatakan rejam tu hukum dari Allah?
Urus
Balasan4juta
Abu Bakar kononnya anti hadis ni golongan intelektual.. padahal anti hadis hanyalah spesis tak fhm bhs.. waste my time.. bye2.. 
Urus
Balasan3juta
Abu Bakar quran tak pernah ckp.. dikatanya quran yg ckp.. ;ain quran ckp.. lain pula anti hadis fhm.. patut la sesat.. moga anti hadis mendpt hidayah.. bye2.. 
Urus
Balasan2juta
Abu Bakar bila org kata.. kalo tau diri tu bodoh bhs.. jgn nak memandai2.. rujuk pakar bhs.. bye2.. 
Urus
Balasan1m
Muhd Adib Athar sahabat dan bukan hadis pun, binatang mana ada hukum hudud, had, qisas dll pun, ko orang pun bodo juga nak buat perbandingan itu, akai ko org mmg semput kerana marahkan hadits, sampai meroyan begitu sekali...
Urus
Balasan24juta
Munawir Mohd Mokhtar Kamu mengutuk imam Bukhari dan Fath Al-Bari ker?

Sahih Bukhari 

Volume 5 Book 5 No :188
Diriwayatkan oleh 'Amr bin Maimun
Semasa tempoh kejahilan pra-Islam, saya melihat seekor monyet yang dikelilingi oleh beberapa monyet. Mereka semua melontarnya, kerana ia telah melakukan hubungan seksual secara haram. Saya juga melontarkannya dengan mereka.

Versi panjang 

[Fath Al-Bari 7/160] Al-Hafidh Ibn Hajar berkata dalam ulasannya pada Sahih Al-Bukhari:

"Al-Isma'ili meriwayatkan lagi versi cerita ini dengan rantaian perawi yang lain di mana 'Eesa Bin Hattan diriwayatkan dari' Amr Bin Maimun bahawa dia berkata:

Saya berada di Yemen ketika mengembala kambing biri-biri kaum saya pada tempat yang tinggi. Seekor monyet jantan datang dengan pasangan betinanya dan meletakkan kepala pasangan nya di tangannya. Kemudian seekor monyet yang lebih kecil datang dan memberi isyarat ke arah monyet betina tadi, jadi dia perlahan-lahan menarik tangannya dari bawah pipi monyet jantan pertama tadi dan mengikutinya. Monyet jantan yang kecil itu mengawan dengan monyet betina tadi sambil saya melihat mereka. Kemudian monyet betina itu kembali dan perlahan-lahan cuba menyelipkan tangannya di bawah pipi monyet jantan pertama, tetapi dia terbangun tiba-tiba, menciumnya, dan menjerit. Kemudian monyet-monyet berkumpul dan dia mula menjerit sambil menunjuk ke arahnya dengan tangannya. Monyet-monyet itu pergi dan kembali dengan monyet jantan kedua itu yang saya kenal. Mereka menggali lubang untuk kedua-duanya dan melontar kedua-duanya. Jadi saya telah menyaksikan rejam dijalankan oleh selain keturunan Adam. "
Urus
Balasan20jutaDisunting

No comments:

Post a Comment