Wednesday, 24 January 2018

Hukum Qalbi Yang Ketiga Adalah “Takyin”


MAKRIFAT TOK KENALI KELANTAN : Hukum Qalbi Yang Ketiga Adalah “Takyin”




NUKILAN HJ SAARI MOHD YUSOF (PEWARIS KETIGA ILMU MAKRIFAT TOK KENALI KELANTAN)

Pengertian Di Sebalik Waktu

Manakah masa dan manakah waktu solat?

Soalan:

Apakah maksud, erti atau makna takyin?

Jawapan:

Maksud, erti atau makna takyin itu adalah menentukan waktu. Persoalannya di sini, manakah yang dikatakan sebenar-benar waktu solat? Manakah yang dikatakan sebenar-benar waktu? Waktu solat itu bukan letaknya pada jam dinding, bukan bertempatnya pada jam tangan dan bukan letaknya pada ukuran bayang matahari. Ukuran jam dinding atau jam tangan itu, bukan menunjukkan waktu tetapi adalah bagi mentukan masa.

Soalan:

Apakah perbezaan antara masa dan waktu?

Jawapan:

Pada pandangan kita orang awam, masa dan waktu itu, sememangnya tidak ada perbezaannya. Namun bagi orang mengenal Allah (makrifatullah), ianya suatu perbezaan yang ketara.
Waktu solat itu, bukannya pada jam atau bukan juga pada bayang matahari. Waktu solat itu, sesungguhnya ada atas diri kita masing-masing. Semasa saya kecil, saya teringat kepada seorang cikgu sekolah (ustaz), beliau ada bertanya kepada murid, “Di antara kamu semua, adakah yang tidak sembahyang subuh?”, katanya meneruskan cerita, jika kita tidak sembahyang subuh, di akhirat esok nanti kita tidak ada “kepala”. Jika tidak sembahyang zuhur, di akhirat esok nanti kita tidak ada “dada”, tidak sembahyang asar nanti di akhirat esok, kita tidak ada “tangan”, kiranya tidak sembahyang maghrib, esok nanti di akhirat, kita tidak ada “punggung” dan jika kita tidak sembahyang isyak, nanti di akhirat esok, kita tidak ada “kaki”.
Dalam hati kecil semasa itu tertanya-tanya, apakah sebabnya ustaz berpesan atau bercerita begitu? Apa kena-mengena waktu solat dengan tubuh jasad kita? Semasa itu, kita tidak mengerti akan kiasan cerita itu. Setelah dewasa dan setelah diberi pengajaran oleh ayahanda Hj. Mohd Yusof Che wook, baru saya faham dan mengerti bahawa sesungguhnya waktu solat itu, sebenar dan sesungguhnya ada bertempat dan ada terletak pada diri dan ada atas diri kita sendiri.
Jika difikir-fikirkan dengan akal yang lemah ini, ada juga benarnya. Kiranya ukuran waktu solat itu, letak atau duduknya pada jam dinding atau letaknya pada bayang matahari, bagaimana dengan ulama, wali-wali, para guru-guru makrifat dan bagaimana ahli pertapaan (semedi) zaman-zaman dahulu, yang bertapa di dalam gua, untuk mengira waktu solat. Jika sekiranya ukuran solat itu letak atau duduknya pada ukuran jam atau ukuran bayang matahari, apa akan terjadi bagi orang zaman dahulu yang bertapa (semedi) yang duduk dalam gua, di mana tidak ada jam tangan, tidak ada jam dinding dan tidak ada bayang matahari? Bagaimana untuk mereka mengerjakan solat? Ukuran bayang matahari itu, boleh diukur kiranya pada waktu siang, bagaimana kiranya waktu tidak ada matahari, seumpama hari malam atau seumpama hari mendung atau sewaktu kita berada di dalam gua gelap (bertapa)?
Masa boleh diukur melalui jam tangan atau masa boleh diukur melalui jam dinding (kiranya ada), sedangkan solat itu bukan mengikut masa. Adapun solat itu, adalah mengikut “waktu”, bukan mengikut masa. Persoalannya di sini, di manakah waktu? (waktu solat).
Di setiap kejadian Allah S.W.T itu, semestinya ada rahsia dan mesej di sebaliknya. Hanya kita sahaja yang tidak pandai untuk menterjemahkannya. Bagi yang berhati basirah dan yang berpandangan jauh (tasawuf), hatinya akan mendapat petunjuk untuk memahaminya. Dalam penetapan rakaat sembahyang, ianya bergantung kepada waktu. Kenapa waktu Zuhur 4 rakaat, Asar 4 rakaat, Maghrib 3 rakaat, Isyak 4 rakaat dan Subuh 2 rakaat? Rakaat sembahyang itu, sebenarnya tersembunyi suatu rahsia. Bukannya sahaja-sahaja Allah S.W.T menjadikan ianya 2, 3 dan 4 rakaat, melainkan ada tersembunyi pengertian di sebalik itu.
Zuhur adalah waktu pertama bermulanya perintah sembahyang. Kenapa perlunya waktu Zuhur itu, dijadikan perintah sembahyang yang pertama dan disusuli dengan Asar dan seterusnya sehingga ke waktu Subuh. Kenapa tidak Subuh dahulu atau Isyak dahulu dan kenapa didahulukan Zuhur mengatasi waktu-waktu lain?
Kenapa sembahyang itu diperintahkan mengikut masa jam (mengikut jam matahari)? Kenapa jika lewat atau terawal satu minit, ianya dikira tidak masuk waktu? Adakah sembahyang itu memerlukan perhitungan minit waktu (jam waktu). Jika diawalkan seminit atau dilewatkan seminit, telah dikira tidak sah sembahyang? Jika kita fikir-fikir melalui akal yang lemah ini, apakah Allah hanya ada mengikut masa jam? Sekiranya tidak ada masa jam, apakah kita tidak boleh menghadap Allah? Ukuran solat itu, apakah mengikut masa atau mengikut waktu? Persoalannya manakah waktu?
Sebagaimana tersembunyinya rahsia di sebalik kiasan maksud puasa, sebegitulah tersembunyinya rahsia di sebalik rakaat sembahyang. Allah S.W.T Yang Maha Bijaksakna, tidak membuat sesuatu itu dengan sia-sia, melainkan dipenuhi dengan kias dan ibarat yang dalam dan tinggi. Bagi mereka yang berpandangan dan yang bermata basirah, akan terpandanglah ketinggian maksud yang tersembunyi itu, manakala bagi yang buta mata hatinya, apa yang mereka nampak hanyalah perkhabaran barisan catatan tulisan dalam ayat-ayat yang kaku.
Apakah rahsia yang tersembunyi di sebalik rakaat waktu sembahyang? Oleh itu, marilah kita hayati satu-persatu maksud itu. Mula-mula sekali, mari kita lihat rahsia yang tersembunyi di sebalik kiasan rakaat pada waktu Subuh. Kenapa waktu Subuh rakaatnya hanya dua rakaat? Kenapa tidak tiga, tidak empat dan kenapa sembahyang Subuh mesti dua rakaat? Kenapakah dua rakaat itu dikeranakan waktu pagi (sekitar jam 6 hingga 7 pagi)? Jika tidak tersembunyinya sesuatu kiasan, masakan Allah S.W.T menetapkan waktu Subuh itu hanya dua rakaat? Apakah maksud dua rakaat itu? Di manakah kiasan Allah S.W.T atas ketetapan dua rakaat itu?
Bagi memahami rahsia kejadian Allah S.W.T atas segala sesuatu, hendaklah kita kiaskan atau bawanya kepada diri sendiri. Jika tidak dibawa kepada diri, tidaklah kita temui akan rahsia di sebalik kejadian. Apa juga bacaan atau apa juga cerita, ianya hendaklah dirujuk kepada diri kita sendiri, barulah berjumpa dengan rahsia di sebalik sesuatu. Baik dalam perkara membaca Al-Quran, menyelami cerita kisah-kisah nabi dan hadis, hendaklah kita rujuk kepada diri sendiri, barulah kita akan jumpa rahsia di sebaliknya. Persoalannya manakah yang dikatakan waktu?

No comments:

Post a Comment