NAFI DAN ISBAT MENJADIKAN SEBAGAI SATU PEGANGAN
BERPISAHKAH HAMBA DENGAN ALLAH DAN
BERSATUKAH ALLAH DENGAN HAMBA
BERSATUKAH ALLAH DENGAN HAMBA
Roh ketika belum bercantum dengan jasad amat arif akan hakikat ini, namun apabila diuji dengan diberikan jasad dia terhijab dengan jasad tanah tersebut. Sehingga apabila dia mendengar dia sandarkan pendengaran itu pada telinganya di sinilah berlakunya syirik jali apabila pada iktikadnya dia meyakini bahawa telinga yang menyebabkan dia mendengar bukan Allah.
Nafi dan isbat
hendaklah disandingkan
dalam setiap nafasmu
dalam setiap langkahmu
hendaklah disandingkan
dalam setiap nafasmu
dalam setiap langkahmu
Nafi dan Isbat
adalah kalimah yang paling utama
adalah kalimah pembuka
rahsia sang hamba dengan TuhanNya
adalah kalimah yang paling utama
adalah kalimah pembuka
rahsia sang hamba dengan TuhanNya
Nafi dan isbat
menafikan wujud yang lain
hanya isbat pada wujud Allah yang hakiki
wujud yang lain hanyalah bayang yang menunjukkan wujudNya
maka wajib bagi dirimu
memandang wujudmu adalah menunjukkan kepada wujudNya
jika kamu memandang wujudmu
tanpa kamu nafikan tiada akan wujudmu
dan tiada mengisbatkan wujud Allah yang mewujudkanmu
maka kufurlah iktikadmu, hancurlah amal Islammu
menafikan wujud yang lain
hanya isbat pada wujud Allah yang hakiki
wujud yang lain hanyalah bayang yang menunjukkan wujudNya
maka wajib bagi dirimu
memandang wujudmu adalah menunjukkan kepada wujudNya
jika kamu memandang wujudmu
tanpa kamu nafikan tiada akan wujudmu
dan tiada mengisbatkan wujud Allah yang mewujudkanmu
maka kufurlah iktikadmu, hancurlah amal Islammu
Nafi dan Isbat
menafikan akan segala sifat ketuhanan yang ada padamu
melihat, mendengar, berkalam, berilmu, berkudrat, beriradah dan hayat
hanya diisbatkan segala sifat itu hak Allah jua
maka padamu segala sifat kehambaan dan kekurangan
buta, tuli, bisu, jahil, lemah, tiada kehendak dan mati
maka jika kamu iktikaqkan segala sifat tersebut
tanpa kamu nafikan milikmu, dan tiada kamu isbatkan adalah hak Allah
maka kufurlah kamu, maka binasalah segala amalmu
menafikan akan segala sifat ketuhanan yang ada padamu
melihat, mendengar, berkalam, berilmu, berkudrat, beriradah dan hayat
hanya diisbatkan segala sifat itu hak Allah jua
maka padamu segala sifat kehambaan dan kekurangan
buta, tuli, bisu, jahil, lemah, tiada kehendak dan mati
maka jika kamu iktikaqkan segala sifat tersebut
tanpa kamu nafikan milikmu, dan tiada kamu isbatkan adalah hak Allah
maka kufurlah kamu, maka binasalah segala amalmu
Nafi dan Isbat
menafikan akan segala Asma’ yang ada
hanya Allah pemilik segala Asma’ yang indah dan hebat
tiada yang memberi rezeki, tiada yang menyembuhkan, tiada yang hebat,
tiada yang mudharatkan, tiada yang memiliki kemuliaan dan pelbagai namanya
melainkan hanya diisbatkan pada Allah sahaja yang memilkinya
jika engkau tiada mengiktikadkan disebalik kehidupan mu
bahawa nama nama Allah yang mengaturmu untuk mengujimu
dalam pelbagai bentuk dan wajah
maka zindiklah kamu dan tiada manfaat akan segala ibadahmu
menafikan akan segala Asma’ yang ada
hanya Allah pemilik segala Asma’ yang indah dan hebat
tiada yang memberi rezeki, tiada yang menyembuhkan, tiada yang hebat,
tiada yang mudharatkan, tiada yang memiliki kemuliaan dan pelbagai namanya
melainkan hanya diisbatkan pada Allah sahaja yang memilkinya
jika engkau tiada mengiktikadkan disebalik kehidupan mu
bahawa nama nama Allah yang mengaturmu untuk mengujimu
dalam pelbagai bentuk dan wajah
maka zindiklah kamu dan tiada manfaat akan segala ibadahmu
Nafi dan Isbat
menafikan segala apa jua perbuatan yang ada
walaupun satu zarah debu yang berterbangan
dalam segala gerak dan diam
melainkan diisbatkan hanya Allah yang memilkinya
jika engkau tiada nafikan segala perbuatan itu
adalah milik kekuasaan dirimu dan makhluk
maka binasalah tauhidmu dan batal segala agamamu
menafikan segala apa jua perbuatan yang ada
walaupun satu zarah debu yang berterbangan
dalam segala gerak dan diam
melainkan diisbatkan hanya Allah yang memilkinya
jika engkau tiada nafikan segala perbuatan itu
adalah milik kekuasaan dirimu dan makhluk
maka binasalah tauhidmu dan batal segala agamamu
Maka dalamilah akan pelajaran Nafi dan Isbat
dengan para murabbi tareqah sufiah yang haq
sebagai pintu utama kebenaranmu dengan Tuhan
sebagai pintu utama kebenaranmu dengan Rasul
tanpa pintu kebenaran ini
maka amalmu penuh kerosakkan
kelakuan Islammu penuh kemunafikan…
engkau hanya Islam di sisi manusia…
tapi Islammu belum benar di sisi Allah…
dengan para murabbi tareqah sufiah yang haq
sebagai pintu utama kebenaranmu dengan Tuhan
sebagai pintu utama kebenaranmu dengan Rasul
tanpa pintu kebenaran ini
maka amalmu penuh kerosakkan
kelakuan Islammu penuh kemunafikan…
engkau hanya Islam di sisi manusia…
tapi Islammu belum benar di sisi Allah…
____________________________________
Sebutlah apa sahaja, Allah itu,
tetap tidak boleh dipisahkan dengan sesuatu !.
Sekecil manapun sesuatu tetap disitulah ada Allah dan
sebesar manapun sesuatu wajib disitulah juga ada Allah.
tetap tidak boleh dipisahkan dengan sesuatu !.
Sekecil manapun sesuatu tetap disitulah ada Allah dan
sebesar manapun sesuatu wajib disitulah juga ada Allah.
Allah tidak boleh berpisah dan Allah itu juga tidak boleh bersatu
dengan tiap sesuatu yang maujud itu.
Sesungguhnya berpisah itu Allah jua dan bersatu itu juga adalah Allah.
Nafi dan isbat itu, berpisah tidak bersatu pun tidak !.
dengan tiap sesuatu yang maujud itu.
Sesungguhnya berpisah itu Allah jua dan bersatu itu juga adalah Allah.
Nafi dan isbat itu, berpisah tidak bersatu pun tidak !.
Antara makhluk dan Allah pun sedemikian juga adanya !
Barang siapa faham apa itu nafi dan faham apa itu isbat,
maka fahamlah ia mana diri dan mana khaliq !.
Dan itulah baru benar-benar bersyahadah!.
Seumpama tidak boleh berpisah dan tidak berduanya
antara malam dengan sifat siang!.
Barang siapa faham apa itu nafi dan faham apa itu isbat,
maka fahamlah ia mana diri dan mana khaliq !.
Dan itulah baru benar-benar bersyahadah!.
Seumpama tidak boleh berpisah dan tidak berduanya
antara malam dengan sifat siang!.
Nafi dan isbat itu,
kita contohkan seumpama kain dan warna kain yang kita pakai sekarang
yang hendak kita pisahkan dengan mengoyakkannya.
kita contohkan seumpama kain dan warna kain yang kita pakai sekarang
yang hendak kita pisahkan dengan mengoyakkannya.
Adakah warna merah pada kain atau baju yang kita koyak itu, boleh dipisahkan?
Sudah tentunya tidak boleh, sebab kedua-duanya sekali akan terkoyak.
Sudah tentunya tidak boleh, sebab kedua-duanya sekali akan terkoyak.
Adakah warna merah itu bersatu dengan kain..
apa yang mustahil ialah warna tidak mungkin menjadi kain dan
kain pula tidak mungkin menjadi warna.
Tidak akan bertukar antara kain dengan warna!
Bercerai tetapi tidak bertanggal dan pastinya tidak bersatu.
apa yang mustahil ialah warna tidak mungkin menjadi kain dan
kain pula tidak mungkin menjadi warna.
Tidak akan bertukar antara kain dengan warna!
Bercerai tetapi tidak bertanggal dan pastinya tidak bersatu.
Bila fahamlah kita akan makna nafi dan fahamlah kita akan makna isbat
maka dengan sendirinya akan fahamlah kita siapa hamba dan siapa itu Allah !
Inilah yang dilkatakan bahawasanya antara hamba dengan Allah itu,
bercerai tidak berpisah tiada!..
yang pastinya tanpa kain warna pun tiada.
maka dengan sendirinya akan fahamlah kita siapa hamba dan siapa itu Allah !
Inilah yang dilkatakan bahawasanya antara hamba dengan Allah itu,
bercerai tidak berpisah tiada!..
yang pastinya tanpa kain warna pun tiada.
kalimah LA itu ertinya tiada, tiada dimana?
Maksudnya tiada yang sedang berlaku dimakhluk.
Yang sedang berlaku di makhluk itu adalah :-
HAK ALLAH bukan HAK MAKHLUK.
TIADA HAK MAKHLUK MELAINKAN HAK ALLAH.
Maksudnya tiada yang sedang berlaku dimakhluk.
Yang sedang berlaku di makhluk itu adalah :-
HAK ALLAH bukan HAK MAKHLUK.
TIADA HAK MAKHLUK MELAINKAN HAK ALLAH.
LA ertinya tiada tetapi sebenarnya ada
(Tidak ada hak makhluk, yang ada hanya hak Allah).
(Tidak ada hak makhluk, yang ada hanya hak Allah).
Bila disebut LA, sudahpun ada Tuhan,
bukanlah LAILLAHA itu tiada Tuhan dan
ILLALLAH baru ada Tuhan.
bukanlah LAILLAHA itu tiada Tuhan dan
ILLALLAH baru ada Tuhan.
LA itu datang dari mana?
Adakah LA itu hak makhluk?
Tidak ada, yang ada HAK ALLAH.
Adakah LA itu hak makhluk?
Tidak ada, yang ada HAK ALLAH.
Tiada yang lain yang duduk berlaku itu, melainkan Allah.
Akhir sekali tiada yang ada melainkan Allah.
Jadi barulah bertepatan yang kalimah itu cukup luas.
Akhir sekali tiada yang ada melainkan Allah.
Jadi barulah bertepatan yang kalimah itu cukup luas.
No comments:
Post a Comment