HAI'ATUL MAKNUN
(PERHIASAN YANG INDAH)
(PERHIASAN YANG INDAH)
"Apabila ilmu ini aku sebar luaskan nescaya engkau sekalian akan memotong leherku"
________________________________________
Sangat sulit menjelaskan Hakikat dan Makrifat kepada orang-orang yang mempelajari agama hanya pada tatacara Syariat saja, menghafal ayat-ayat Al-Qur’an dan Hadis akan tetapi tidak memiliki ruh daripada Al-Qur’an itu sendiri. Padahal hakikat dari Al-Qur’an itu adalah Nur Allah yang tidak berhuruf dan tidak bersuara, dengan Nur itulah Rasulullah SAW memperoleh pengetahuan yang luar biasa dari Allah SWT.
Sangat sulit menjelaskan Hakikat dan Makrifat kepada orang-orang yang mempelajari agama hanya pada tatacara Syariat saja, menghafal ayat-ayat Al-Qur’an dan Hadis akan tetapi tidak memiliki ruh daripada Al-Qur’an itu sendiri. Padahal hakikat dari Al-Qur’an itu adalah Nur Allah yang tidak berhuruf dan tidak bersuara, dengan Nur itulah Rasulullah SAW memperoleh pengetahuan yang luar biasa dari Allah SWT.
________________________________________
Hafalan tetaplah hafalan dan itu tersimpan di dalam otak yang dimensinya rendah dan tidak akan mampu menjangkau hakikat Allah, otak itu baharu sedangkan Allah itu adalah Qadim, sudah pasti Baharu tidak akan sampai kepada Qadim. Kalau anda cuma belajar dari dalil dan mengharapkan dapat sampai ke hadrat Allah dengan dalil yang anda miliki, maka saya memberikan nasihat kepada anda: PASTI anda tidak akan sampai ke hadiratNya.
Hafalan tetaplah hafalan dan itu tersimpan di dalam otak yang dimensinya rendah dan tidak akan mampu menjangkau hakikat Allah, otak itu baharu sedangkan Allah itu adalah Qadim, sudah pasti Baharu tidak akan sampai kepada Qadim. Kalau anda cuma belajar dari dalil dan mengharapkan dapat sampai ke hadrat Allah dengan dalil yang anda miliki, maka saya memberikan nasihat kepada anda: PASTI anda tidak akan sampai ke hadiratNya.
________________________________________
Ketika anda tidak sampai ke hadiratNya sudah pasti anda sangat hairan dengan ucapan orang-orang yang sudah bermakrifat, dapat berjumpa dengan Malaikat, berjumpa dengan Rasulullah SAW dan melihat Allah SWT, dan anda menganggap itu sebuah kebohongan dan sudah pasti anda mengumpulkan lagi puluhan bahkan ratusan dalil untuk membantah ucapan para ahli makrifat tersebut.
Ketika anda tidak sampai ke hadiratNya sudah pasti anda sangat hairan dengan ucapan orang-orang yang sudah bermakrifat, dapat berjumpa dengan Malaikat, berjumpa dengan Rasulullah SAW dan melihat Allah SWT, dan anda menganggap itu sebuah kebohongan dan sudah pasti anda mengumpulkan lagi puluhan bahkan ratusan dalil untuk membantah ucapan para ahli makrifat tersebut.
________________________________________
Dengan dalil yang menurut anda sudah benar, padahal kadang kala dalil yang anda berikan itu bahkan sangat mendukung ucapan para Ahli Makrifat, cuma sayangnya mata hati anda dibutakan oleh hawa nafsu, dalam Al-Qur’an disebut Qatamallahu ‘ala Qulubihum (Tertutup mata hati mereka) itulah hijab yang menghalangi anda menuju Tuhan.
Dengan dalil yang menurut anda sudah benar, padahal kadang kala dalil yang anda berikan itu bahkan sangat mendukung ucapan para Ahli Makrifat, cuma sayangnya mata hati anda dibutakan oleh hawa nafsu, dalam Al-Qur’an disebut Qatamallahu ‘ala Qulubihum (Tertutup mata hati mereka) itulah hijab yang menghalangi anda menuju Tuhan.
______________________________________
Rasulullah SAW menggambarkan Ilmu Hakikat dan Makrifat itu sebagai “Haiatul Maknun” ertinya “Perhiasan yang sangat indah”. Sebagaimana hadis yang dibawakan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah telah bersabda :
Rasulullah SAW menggambarkan Ilmu Hakikat dan Makrifat itu sebagai “Haiatul Maknun” ertinya “Perhiasan yang sangat indah”. Sebagaimana hadis yang dibawakan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah telah bersabda :
“Sesungguhnya sebahagian ilmu itu ada yang diumpamakan seperti perhiasan yang indah dan selalu tersimpan yang tidak ada seorang pun mengetahui kecuali para Ulama Allah. Ketika mereka menerangkannya maka tidak ada yang mengingkari kecuali orang-orang yang biasa lupa (tidak berzikir kepada Allah)” (H.R. Abu Abdir Rahman As-Salamy)
________________________________________
Di dalam hadis ini jelas ditegaskan menurut kata Nabi bahawa ada sebahagian ilmu yang tidak diketahui oleh siapa pun kecuali para Ulama Allah yakni Ulama yang selalu Zikir kepada Allah. Ilmu tersebut sangat indah laksana perhiasan dan tersimpan rapi yakni ilmu Makrifat yang di dalamnya terdapat rahsia-rahsia seperti Ilmu Hakikat dan lain-lain.
Di dalam hadis ini jelas ditegaskan menurut kata Nabi bahawa ada sebahagian ilmu yang tidak diketahui oleh siapa pun kecuali para Ulama Allah yakni Ulama yang selalu Zikir kepada Allah. Ilmu tersebut sangat indah laksana perhiasan dan tersimpan rapi yakni ilmu Makrifat yang di dalamnya terdapat rahsia-rahsia seperti Ilmu Hakikat dan lain-lain.
________________________________________
Masih ingatkah kita akan cerita nabi Musa dengan nabi Khidir yang pada akhir perjumpaan, mereka membangunkan sebuah rumah untuk anak yatim piatu demi menjaga harta berupa emas yang tersimpan dalam rumah, kalau rumah tersebut dibiarkan saja maka emasnya akan dicuri oleh perompak, harta tersebut tidak lain adalah ilmu Hakikat dan Makrifat yang sangat tinggi nilainya dan rumah yang dimaksudkan pula adalah ilmu Syariat yang harus tetap dijaga untuk membentengi agar tidak jatuh ke tangan yang tidak berhak.
Masih ingatkah kita akan cerita nabi Musa dengan nabi Khidir yang pada akhir perjumpaan, mereka membangunkan sebuah rumah untuk anak yatim piatu demi menjaga harta berupa emas yang tersimpan dalam rumah, kalau rumah tersebut dibiarkan saja maka emasnya akan dicuri oleh perompak, harta tersebut tidak lain adalah ilmu Hakikat dan Makrifat yang sangat tinggi nilainya dan rumah yang dimaksudkan pula adalah ilmu Syariat yang harus tetap dijaga untuk membentengi agar tidak jatuh ke tangan yang tidak berhak.
________________________________________
Semakin tegas lagi pengertian di atas dengan adanya hadis nabi yang diriwayatkan dari Abu Hurairah sebagai berikut :
Semakin tegas lagi pengertian di atas dengan adanya hadis nabi yang diriwayatkan dari Abu Hurairah sebagai berikut :
“Aku telah hafal dari Rasulullah dua macam ilmu, pertama ialah ilmu yang aku dianjurkan untuk menyebar luaskan kepada sekalian manusia iaitu Ilmu Syariat. Dan yang kedua ialah ilmu yang aku tidak diperintahkan untuk menyebar luaskan kepada manusia iaitu Ilmu yang seperti “Haiatil Maknun”. Maka apabila ilmu ini aku sebar luaskan nescaya engkau sekalian akan memotong leherku (engkau menghalalkan darahku). (H.R. Tabrani)
________________________________________
Hadis di atas sangat jelas jadi tidak perlu dihuraikan lagi, dengan demikian barulah kita sedar kenapa banyak orang yang tidak senang dengan Ilmu Makrifat? Kerana ilmu itu memang amat rahsia, bahkan sahabat nabi tidak diizinkan untuk disampaikan secara umum, kerana ilmu itu harus diturunkan dan mendapat izin dari Nabi, dari nabi izin itu diteruskan kepada Khalifah nya terus kepada para Aulia Allah sampai saat sekarang ini.
Hadis di atas sangat jelas jadi tidak perlu dihuraikan lagi, dengan demikian barulah kita sedar kenapa banyak orang yang tidak senang dengan Ilmu Makrifat? Kerana ilmu itu memang amat rahsia, bahkan sahabat nabi tidak diizinkan untuk disampaikan secara umum, kerana ilmu itu harus diturunkan dan mendapat izin dari Nabi, dari nabi izin itu diteruskan kepada Khalifah nya terus kepada para Aulia Allah sampai saat sekarang ini.
________________________________________
Jika ilmu Haiatil Maknun itu disebarkan kepada orang yang belum berbait zikir atau “disucikan” sebagai mana telah Allah firmankan dalam Al-Qur’an surat Al-‘Ala, orang-orang yang cuma Ahli Syariat semata-mata, maka sudah tentu akan timbul anggapan bahawa ilmu jenis kedua ini yakni Ilmu Hakikat dan Makrifat adalah Bidaah dlolalah.
Jika ilmu Haiatil Maknun itu disebarkan kepada orang yang belum berbait zikir atau “disucikan” sebagai mana telah Allah firmankan dalam Al-Qur’an surat Al-‘Ala, orang-orang yang cuma Ahli Syariat semata-mata, maka sudah tentu akan timbul anggapan bahawa ilmu jenis kedua ini yakni Ilmu Hakikat dan Makrifat adalah Bidaah dlolalah.
________________________________________
Dan mereka ini mempunyai Iktiqat bahawa ilmu yang kedua tersebut jelas diingkari oleh syarak. Padahal tidak demikian, kerana hakikat ilmu yang kedua itu tadi merupakan intisari daripada ilmu yang pertama ertinya Ilmu Hakikat itu intisari dari Ilmu Syariat.
Dan mereka ini mempunyai Iktiqat bahawa ilmu yang kedua tersebut jelas diingkari oleh syarak. Padahal tidak demikian, kerana hakikat ilmu yang kedua itu tadi merupakan intisari daripada ilmu yang pertama ertinya Ilmu Hakikat itu intisari dari Ilmu Syariat.
________________________________________
Oleh kerana itu jika anda ingin mengerti akan ilmu Hakikat dan Makrifat secara mendalam, maka sebaiknya anda berbai’at saja terlebih dahulu dengan Guru Mursyid yang ahli dan diberi izin oleh gurunya pula. Jadi tidak cukup hanya melihat tulisan buku-buku lalu mengingkari bahkan mungkin mudah timbul prasangka buruk terhadap ahli Hakikat dan Makrifat.
Oleh kerana itu jika anda ingin mengerti akan ilmu Hakikat dan Makrifat secara mendalam, maka sebaiknya anda berbai’at saja terlebih dahulu dengan Guru Mursyid yang ahli dan diberi izin oleh gurunya pula. Jadi tidak cukup hanya melihat tulisan buku-buku lalu mengingkari bahkan mungkin mudah timbul prasangka buruk terhadap ahli Hakikat dan Makrifat.
No comments:
Post a Comment