Manifestasi TeragungKu
Raja Agung itu dalam pintu kuat berkunci. Dengan memakai pakaian Adam, dia pun keluar. Ini ialah dengan anggapan pakaian sifat dan asma. Dia menzahirkan DiriNya.
Hadith berkata, "Aku adalah harta tersembunyi. Aku suka di ketahui dan Aku jadikan alam supaya Aku di ketahui," terzahir dari perbatasan pertama hingga ke peringkat habuk.
Seorang penyair Deccan berkata: "Zat mutlak itu hendak melihat temasya penyembahannya sendiri. Dipakainya pakaian Adam dan ia keluar masuk untuk memburu".
"Dia jadikan manusia dengan bayangan Rahman". Anak itu rahsia bapanya. Apabila Allah menzahirkan pada diri, alam ini terlindung pada hakikat dan Allah ternampak. Apabila alam ini ternampak maka Allah hakikatnya.
Bayi yang belum lahir tidak nampak, bapanya terzahir. Apabila bayi itu lahir, ia pun terzahir, bapanya menjadi makna tersembunyi bagi bayi itu. Bentuk bapa ialah hakikat bentuk anak. Oleh itu kedua-duanya satu bentuk dan satu hakikat.
Banyak (multiplicity) hanya dalam khayalan (i'tibar). Apabila kanak-kanak itu dalam bapanya, ianya adalah hakikat bapa, dan apabila ia lahir, ia nampak sebagai cabang atau hasil. Biji benih tersembunyi dalam pokok dan pokok itu pula tersembunyi dalam biji benih.
Ilmu Allah tersembunyi dalam ilmu sufi (Mathnawi). Siapa yang melihat Allah tidak nampak dirinya sendiri. Fana ialah apabila anda wujud dan 'yang lain' tidak wujud-bererti: "Aku Ahmad tanpa mim" bererti: Aku Ahad- Demikian Nabi pernah mengatakan.
Dalam Manifestasi pertama, Allah adalah cermin alam. Dalam kedua, alam itu cermin Allah. Jami berkata. "A'yan ialah cermin-cermin, dan Allah terzahir, atau Nur Allah itu cermin dan a'yan adalah bentuk-bentuk". Dalam setiap cermin ini, tidak ada yang terzahir kecuali Allah sendiri.
Kitab ANA AL-HAQ
No comments:
Post a Comment