keumatan/makhluk dan KETUHANAN
________________________________________
"Maha suci zat yang sifat kemanusiaannya membuka rahsia Ketuhanan-Nya yang gemilang, Kemudian kelihatan bagi makhluk-Nya dengan nyata, Dalam bentuk manusia yang makan dan minum"
"Maha suci zat yang sifat kemanusiaannya membuka rahsia Ketuhanan-Nya yang gemilang, Kemudian kelihatan bagi makhluk-Nya dengan nyata, Dalam bentuk manusia yang makan dan minum"
________________________________________
Melalui puisi di atas, tampaknya al-Hallaj memperlihatkan bahawa tuhan memiliki dua sifat dasar, iaitu sifat ketuhanan (Lahut) dan sifat kemanusiaan (Nasut). Demikian pula pada diri manusia juga terdapat dua sifat dasar, iaitu sifat ketuhanan (Lahut) dan sifat kemanusiaan (Nasut).
Melalui puisi di atas, tampaknya al-Hallaj memperlihatkan bahawa tuhan memiliki dua sifat dasar, iaitu sifat ketuhanan (Lahut) dan sifat kemanusiaan (Nasut). Demikian pula pada diri manusia juga terdapat dua sifat dasar, iaitu sifat ketuhanan (Lahut) dan sifat kemanusiaan (Nasut).
________________________________________
Dengan demikian, ketahuilah olehmu wahai salik, bahawa manusia mempunyai sifat ketuhanan dalam dirinya. Yang demikian itu merupakan bentuk pemahaman al-Hallaj di dalam menafsirkan Q.S. Al-Baqarah, ayat 34 yang bermaksud:
Dengan demikian, ketahuilah olehmu wahai salik, bahawa manusia mempunyai sifat ketuhanan dalam dirinya. Yang demikian itu merupakan bentuk pemahaman al-Hallaj di dalam menafsirkan Q.S. Al-Baqarah, ayat 34 yang bermaksud:
"dan ketika Kami berfirman kepada para Malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka semua kecuali Iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir."
No comments:
Post a Comment