seseorang
hidup berzina
semua pelbagai di rasai nya
terdetik di hati ingin rasai ibu nya
di luah pd ibunya
kasih sayang ibu
tidak di marahi
tapi terlintas di fikiran
disuruh anak nya mandi
masa yg sama dipersiap sarapan
kuih apam beraneka warna/perisa
setelah dirasai kuih
kata ibunya
keinginan(nafsu) pd banyak tapi rasa tetap sama
keinginan dlm diri dihampiri keinginan yg diluar
bila di rasa tidak pernah puas
tidak mengenal yg didlm dan diluar
tiada ilmu kenal perbezaan
antara ibu dan anak
antara hamba dgn allah
kepuasan berada di antara dua
tiada terpisah
pisah
p i sah
tanpa i tak dpt di pisah
spt pertemuan zahir jantina laki dan perempuan
bukankah roh itu tiada jantina
keinginan dlm diri dihampiri keinginan yg diluar
bila di rasa tidak pernah puas
tidak mengenal yg didlm dan diluar
tiada ilmu kenal perbezaan
antara ibu dan anak
antara hamba dgn allah
kepuasan berada di antara dua
tiada terpisah
pisah
p i sah
tanpa i tak dpt di pisah
spt pertemuan zahir jantina laki dan perempuan
bukankah roh itu tiada jantina
tapi jika tiada pembuat apam
tiada lah dpt kau rasai
apatah lagi utk melihat
dari situ
bermulalah perubahan
dulu akhlak yg buruk
berubah berakhlak mulia
dgn mencari ilmu kewalian
kita hanya mencari rasa dgn perasaan serta perasan(nafsu)
tapi tidak kenal ilmu rasa
ikut nafsu , lesu
ikut rasa , badan binasa
ikut hati , nanti mati
carilah ilmu , menanti mati
ilmu ibarat lautan tanpa tepian
kerana di tepi pantai di panggil ombak
ilmu rasa yg khatam(mengenal)
spt yg setitik antara ke 2 titik
titik yg pertama utk zahir(racun)
yg ke 2 utk batin(penawar)
bila sebati
jadi neutral utk manfaat
keluarlah kata
mati sebelum mati
yg mati itu adalah jasad(bangkai)
mematikan(keinginan)nafsu(keakuan) pd anggota zahir
berada dlm keadaan mabuk ilahi(sentiasa ingat allah) tidak lalai - lalai(ingat dunia)
kata lain
khusyuk(tawaduk)
jgn(elak) jadi org lupa diri
mabuk arak,penagih dadah(ketum)
nak kata mati masih hidup
nak kata hidup dah mati
apa di kata
anda yg nilai dan tunaikan
antara pemabuk dan memabuk
adalah kata yg berbeza
kita hanya mencari rasa dgn perasaan serta perasan(nafsu)
tapi tidak kenal ilmu rasa
ikut nafsu , lesu
ikut rasa , badan binasa
ikut hati , nanti mati
carilah ilmu , menanti mati
ilmu ibarat lautan tanpa tepian
kerana di tepi pantai di panggil ombak
ilmu rasa yg khatam(mengenal)
spt yg setitik antara ke 2 titik
titik yg pertama utk zahir(racun)
yg ke 2 utk batin(penawar)
bila sebati
jadi neutral utk manfaat
keluarlah kata
mati sebelum mati
yg mati itu adalah jasad(bangkai)
mematikan(keinginan)nafsu(keakuan) pd anggota zahir
berada dlm keadaan mabuk ilahi(sentiasa ingat allah) tidak lalai - lalai(ingat dunia)
kata lain
khusyuk(tawaduk)
jgn(elak) jadi org lupa diri
mabuk arak,penagih dadah(ketum)
nak kata mati masih hidup
nak kata hidup dah mati
apa di kata
anda yg nilai dan tunaikan
antara pemabuk dan memabuk
adalah kata yg berbeza
No comments:
Post a Comment