Sy berminat utk memperbahaskan dgn lbih terperinci tetapi seringkas mgkin tentang persoalan yg diajukan oleh Corleone Chong iaitu "Kenapa iblis dihukum akibat enggan sujud pd adam sedangkan tuhan sudah tahu iblis akan ingkar?"
Dan Si Pembuka Kaunter Pertanyaan menjawab; bahwa itu karena keingkaran Iblis itu sendiri...memang Allah sudah tahu segala2nya termasuk sblom berlakunya peristiwa keingkaran Iblis yg enggan sujud kpd Adam, tetapi Allah memberi hukuman kpd Iblis adalah sbgai pengajaran kpd Iblis yg ingkar & juga sbagai amaran kpd semua makhluknya yg lain, tetapi Iblis dan kita semua diberi kebebasan utk memilih atau dgn kata mudahnya diberi 'PILIHAN' (lbih kurang mcm tu lah jwab-nya ringkas cerita)....
ianya sama sperti pertanyaan ini, apakah berdosa sy yg dahulunya bekas seorang pelajar jurusan agama yg kini bertukar mnjadi seseorang yg berfahaman sekular & tdk percaya kpd mana2 fahaman agama?
kita sedia malum bahwa ramai org2 Islam apabila ditnya persoalan sperti ini yg menyentuh tentang konsep 'takdir' mereka akn menjawab dgn mengklaim bahwa "kita diberi kebebasan utk memilih/diberi PILIHAN"
sekiranya kita diberi PILIHAN, tuhan juga punya PILIHAN utk tdk mentakdirkan sesuatu yg bathil itu drpd berlaku...tetapi knapa Tuhan tetap tega mentakdirkan kebathilan itu berlaku jg? bukankah tuhan maha berkuasa ats segala2nya & berkuasa pula utk tdk mentakdirkan kebathilan itu drpd berlaku??
maka formula mudahnya sperti ini...
sekiranya sy diberi PILIHAN antara besi buruk dan berlian, maka sy memilih besi buruk, apakah itu kesilapan sy atau kesilapan takdir? salah sy yg jahil utk memilih atau salah takdir yg mentakdirkan 'kesalahan' itu?
Jika anda mengatakan salah sy karena membuat PILIHAN yg silap, maka apakah 'PILIHAN' yg sy buat itu diluar pengetahuan & takdir Tuhan? adakah Tuhan sekali-kali tdk tahu bahwa sy akn melakukan kesilapan terhadap 'PILIHAN' yg diberikan' itu td? adakah kesilapan yg sy lakukan itu tdk tercatat d'dlm catatan takdir Loh Mahfuz Tuhan??
sekiranya anda mengatakan bahwa Allah telah sedia tahu hal itu sejak azali & sememangnya tlah tercatat dlm takdir Tuhan....maka sekiranya Tuhan tlah tahu, mengapa Tuhan tdk menghalang sy drpd membuat kesilapan yg dgn kesilapan itu sy akn mndapat mudharat atau kerugian, & dihukum pula??
ibarat sy seorang robotic engineer yg mncipta robot yg mempunyai tahap Artificial intelligence (AI) yg tinggi dan boleh menjawab semua kata2 & arahan sy....sehingga setiap arahan sy dipersoalkan-nya semula?? maka sy pon murka lalu membakarnya....persoalan-nya adakah robot itu bodoh atau sy yg bodoh? sedangkan sy sbagai seorang pakar robotic engineering mempunyai 'PILIHAN' utk tdk mncipta robot yg sepandai itu dan sy ada PILIHAN lain iaitu dgn mncipta robot yg mmpunyai sistem AI yg rendah atau tdk ada langsung sistem AI didalam-nya...supaya dia mampu taat kpd semua arahan sy...jd mengapa sy tetap gagah
mncipta robot yg mmpunyai tahap intelligence yg tggi sedangkan sy sndiri tahu dgn ketinggian intelligence-nya itu akn menyebabkan dia menderhakai sy?? dh tahu, knapa cipta jgk?? bukankah itu kesilapan sy yg gagal utk membuat 'PILIHAN' d'dlm ciptaan sy sndiri?
mncipta robot yg mmpunyai tahap intelligence yg tggi sedangkan sy sndiri tahu dgn ketinggian intelligence-nya itu akn menyebabkan dia menderhakai sy?? dh tahu, knapa cipta jgk?? bukankah itu kesilapan sy yg gagal utk membuat 'PILIHAN' d'dlm ciptaan sy sndiri?
Tuhan dikatakan mengetahui segala2nya sejak azali sebelom terjadinya sesuatu peristiwa itu lg & tuhan yg mentakdirkan segala2nya sejak azali & tdk ada sesuatu apa pon yg pernah berlaku di jagat raya ini melainkan smua-nya telah tercatat di dlm Loh Mahfuz (ketentuan Tuhan), malah ada riwayat yg mengatakan bahwa segala peristiwa yg berlaku di jagat raya ini telah tercatat 50 ribu tahun sblom peristiwa itu berlaku lg...wah hebat sekali Tuhan!
Maka adalah satu KELUCUAN YG BESAR bilamana Tuhan yg Maha Mengetahui dan Maha Mentakdirkan segala2nya itu bertanya kembali kpd manusia (di hari akhirat nnti) tentang ssuatu yg Dia sndiri telah takdirkan? malah memberi hukuman pula ats segala kelakuan manusia yg Dia sndiri takdirkan itu? sedangkan Dia punya PILIHAN utk tdk mentakdirkan sesuatu takdir kejahatan itu drpd dilakukan (oleh manusia)?
kesimpulan-nya, marilah kita renungi bersama2 kata2 Epicurus ini;
Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent...
Is he able, but not willing?
Then he is malevolent....
Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God?
Then he is not omnipotent...
Is he able, but not willing?
Then he is malevolent....
Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God?
Apakah Tuhan mahu utk menghalang kejahatan, tp x mampu?
maka Dia bukanlah Maha Berkuasa....
Apakah Dia mampu (utk menghalang) tp x mahu?
maka Dia adalah Zalim....
Apakah Dia mampu & mahu (utk menghalang)?
maka mengapa terjadinya kejahatan?
Apakah Dia tdk mampu & mahu (utk menghalang kejahatan itu)?
maka mengapa panggil Dia Tuhan?
maka Dia bukanlah Maha Berkuasa....
Apakah Dia mampu (utk menghalang) tp x mahu?
maka Dia adalah Zalim....
Apakah Dia mampu & mahu (utk menghalang)?
maka mengapa terjadinya kejahatan?
Apakah Dia tdk mampu & mahu (utk menghalang kejahatan itu)?
maka mengapa panggil Dia Tuhan?
No comments:
Post a Comment