Sunday, 5 March 2017

Sifat20

Assalamualaikum...

Bahagian I: Sifat Nafsiyah

Wujud,  artinya  ada,  yang  ada  itu  dzat  Allah  Ta’ala,  lawannya  ‘Adum,  artinya  tiada  yaitu mustahil  tiada  diterima  oleh  aqal  sekali-kali  dikatakan  Allah  Ta’ala  itu  tiada  karena  jikalau Allah  Ta’ala  itu  tiada  nescaya  tiadalah  perubahan  pada  alam  ini.  Alam  ini  jadilah  statis  (tak ada  masa,  rasa  dll),  dan  tiadalah  diterima  ‘akal  jika  semua  itu  (perubahan)  terjadi  dengan sendirinya.

 Jikalau  alam  ini  jadi  dengan  sendirinya  nescaya  jadilah  bersamaan  pada  suatu  pekerjaan  atau berat  salah  satu  maka  sekarang  alam  ini  telah  nyata  adanya  sebagaimana  yang  kita  lihat sekarang  ini  dan  teratur  tersusun  segala  pekerjaannya  maka  menerimalah  akal  kita  wajib adanya  Allah  Ta’ala  dan  mustahil  lawannya  tiada.  Adapun  dalilnya  yaitu  firmannya  dalam  Al Qur’an:

Allahu kholiqu kullu syai’in

artinya,

Allah Ta’ala jualah yang menjadikan tiap-tiap sesuatu.

Adapun  Wujud  itu  sifat  Nafsiyah  ada  itulah  dirinya  hak  Ta’ala.  Adapun  ta’rif  sifat  nafsiyah  itu: Hiya  huwa  wala  hiya  ghoiruku,  artinya,  sifat  inilah  dzat  hak  Ta’ala,  tiada  ia  lain  daripadanya yakni sifat pada lafadz dzat pada makna

Adapun  Hakikat  sifat  nafsiyah  itu  :  Hiya  lhalul  wajibatu  lizzati  maadaamati  azzatu  ghoiru mu’alalahi  bi’illati,  artinya:  hal  yang  wajib  bagi  dzat  selama  ada  dzat  itu  tiada  dikarenakan dengan  suatu  karena  yakni  adanya  yaitu  tiada  karena  jadi  oleh  sesuatu  dan  tiada  Ia  terjadi dengan sendirinya dan tiada Ia menjadikan dirinya sendiri dan tiada Ia berjadi-jadian.

Adapun  Wujud  itu  dikatakan  sifat  Nafsiyah  karena  wujud  menunjukkan  sebenar-benar  dirinya dzat  tiada  lainnya  dan  tiada  boleh  dipisahkan  wujud  itu  lain  daripada  dzat  seperti  sifat  yang lain-lain.

Adapun Wujud itu tiga bahagi:

1.  Wujud  Haqiqi,  yaitu  dzat  Allah  Ta’ala  maka  wujud-Nya  itu  tiada  permulaan  dan  tiada kesudahan maka wujud itu bersifat Qadimdan Baqa’, inilah wujud sebenarnya

2.  Wujud  Mujazi,  yaitu  dzat  segala  makhluk  maka  wujudnya  itu  ada  permulaan  dan  ada kesudahan  tiada  bersifat  Qadim  dan  Baqa’,  sebab  wujudnya  itu  dinamakan  wujud  Mujazi karena wujudnya itu bersandarkan Qudrat Iradat Allah Ta’ala

3.  Wujud  ‘Ardy,  yaitu  dzat  ‘Arodul  wujud  maka  wujudnya  itu  ada  permulaan  dan  tiada kesudahan seperti ruh, syurga, neraka, Arasy, Kursi dan lain-lain

Adapun yang Mawujud selain Allah Ta’ala dua bahagi

1.  Mawujud  dalam  ‘alam  sahadah,  yaitu  yang  di  dapat  dengan  khawas  yang  lima  seperti langit, bumi, kayu, manusia, binatang dan lain-lain

2.  Mawujud  didalam  ‘alam  ghaib  yang  tiada  didapat  dengan  khawas  yang  lima  tetapi  didapat dengan  nur  iman  dan  Kasaf  kepada  siapa-siapa  yang  dikaruniakan  Allah  Ta’ala  seperti
Malaikat, Jin, Syaitan, Nur dan lain-lain.

Adapun segala yang Mawujud itu lima bahagi:

1. Mawujud pada Zihin yaitu ada pada ‘akal

2. Mawujud pada Kharij yaitu ada kenyataan bekas

3. Mawujud pada Khayal yaitu seperti bayang-bayang dalam air atau yang didalam mimpi

4. Mawujud pada Dalil yaitu ada pada dalil seperti asap tanda ada api

5.  Mawujud  pada  Ma’rifat  yaitu  dengan  pengenalan  yang  putus  tiada  dapat  diselingi  lagi  terus Ia Ma’rifat kepada Allah Ta’ala

Membicarakan Wujud-Nya dengan jalan dalil:

1. Dalil yang didapat dari Khawas yang lima tiada dapat didustakan

2. Dalil yang didapat dari Khabar Mutawatir tiada dapat didustakan

3. Dalil yang didapat daripada ‘Aqal tiada dapat didustakan

4. Dalil yang didapat daripada Rasulullah tiada dapat didustakan

5. Dalil yang didapat daripada firman Allah Ta’ala tiada dapat didustakan

insan kedil 🌷MNH🌷

No comments:

Post a Comment