Renung renungkanlah
Mael toBerbagi Ilmu Agama Islam
KENAPA KENDURI TAHLIL ATAU KENDURI ARWAH ITU BIDA'AH?
Sebenarnya dlm islam kita dilarang sekali utk mengelirukan umat islam dlm menyampaikan.
Bila kita sebut kenduri tahlil atau kenduri arwah bidaah,kita lihat dulu akarnya jgn terus bahaskan pokok,dahan atau daun dan bunganya.
Sebab itu bila kita terus membicarakan pada pokok,dahan,daun atau bunganya,pertanyaan yg kita terima adalah adakah dilarang bersedekah,adakah dilarang berdoa utk arwah,adakah dilarang membaca Al Quran dan sebagainya.
Bila kita sebut kenduri tahlil atau kenduri arwah bidaah,kita lihat dulu akarnya jgn terus bahaskan pokok,dahan atau daun dan bunganya.
Sebab itu bila kita terus membicarakan pada pokok,dahan,daun atau bunganya,pertanyaan yg kita terima adalah adakah dilarang bersedekah,adakah dilarang berdoa utk arwah,adakah dilarang membaca Al Quran dan sebagainya.
Sbb itu kita lihat dulu pd akarnya setakat itu sahaja spy kita faham knp kenduri tahlil atau kenduri arwah dikatakam bidaah.
Majlis kenduri arwah lebih dikenali dengan berkumpul beramai-ramai dengan hidangan jamuan (makanan) di rumah si Mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, dihari kedua, ketiga, ketujuh, keempat puluh, keseratus, setahun dan lebih dari itu bagi mereka yang fanatik kepada kepercayaan ini atau kepada si Mati. Malangnya mereka yang mengerjakan perbuatan ini tidak menyedari bahawa terdapat banyak fatwa-fatwa dari Imam Syafie
rahimahullah dan para ulama besar dari kalangan yang bermazhab Syafie telah mengharamkan dan membid’ahkan perbuatan atau amalan yang menjadi tajuk perbincangan dalam tulisan ini.
Di dalam kitab ( ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ ) juz 2. hlm. 146, tercatit pengharaman Imam Syafie rahimahullah tentang perkara yang disebutkan di atas sebagaimana ketegasan beliau dalam fatwanya:
rahimahullah dan para ulama besar dari kalangan yang bermazhab Syafie telah mengharamkan dan membid’ahkan perbuatan atau amalan yang menjadi tajuk perbincangan dalam tulisan ini.
Di dalam kitab ( ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ ) juz 2. hlm. 146, tercatit pengharaman Imam Syafie rahimahullah tentang perkara yang disebutkan di atas sebagaimana ketegasan beliau dalam fatwanya:
ﻭَﻳَﻜْﺮَﻩُ ﺍﺗِّﺨَﺎﺫُ ﺍﻟﻄَّﻌَﺎﻡِ ﻓِﻰ ﺍﻟْﻴَﻮْﻡِ ﺍْﻻَﻭَّﻝِ ﻭَﺍﻟﺜَّﺎﻟِﺚ ﻭَﺑَﻌْﺪَ ﺍْﻻُﺳْﺒُﻮْﻉِ ﻭَﻧَﻘْﻞُ ﺍﻟﻄَّﻌَﺎﻡِ ﺍِﻟَﻰ ﺍﻟْﻘُﺒُﻮْﺭِ
“Dan dilarang (ditegah/makruh) menyediakan makanan pada hari pertama kematian, hari ketiga dan seterusnnya sesudah seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburan”.
Imam Syafie dan jumhur ulama-ulama besar
( ﺍﺋﻤﺔ ﺍﻟﻌﻠﻤﺎﺀ ﺍﻟﺸﺎﻓﻌﻴﺔ ) yang berpegang kepada mazhab Syafie, dengan berlandaskan kepada hadis-hadis sahih, mereka memfatwakan bahawa yang sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si Mati adalah jiran, kerabat si Mati atau orang yang datang menziarahi mayat, bukan keluarga (ahli si Mati)
“Dan dilarang (ditegah/makruh) menyediakan makanan pada hari pertama kematian, hari ketiga dan seterusnnya sesudah seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburan”.
Imam Syafie dan jumhur ulama-ulama besar
( ﺍﺋﻤﺔ ﺍﻟﻌﻠﻤﺎﺀ ﺍﻟﺸﺎﻓﻌﻴﺔ ) yang berpegang kepada mazhab Syafie, dengan berlandaskan kepada hadis-hadis sahih, mereka memfatwakan bahawa yang sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si Mati adalah jiran, kerabat si Mati atau orang yang datang menziarahi mayat, bukan keluarga (ahli si Mati)
sebagaimana fatwa Imam Syafie:
ﻭَﺍُﺣِﺐُّ ﻟِﺠِﻴْﺮَﺍﻥِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﺍَﻭْﺫِﻱْ ﻗَﺮَﺍﺑَﺘِﻪِ ﺍَﻥْ ﻳَﻌْﻤَﻠُﻮْﺍ ﻻَﻫْﻞِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﻓِﻰْ ﻳَﻮْﻡِ ﻳَﻤُﻮْﺕُ ﻭَﻟَﻴْﻠَﺘِﻪِ ﻃَﻌَﺎﻣًﺎ ﻣَﺎ ﻳُﺸْﺒِﻌُﻬُﻢْ ﻭَﺍِﻥَّ ﺫَﻟِﻚَ ﺳُﻨَّﺔٌ .
“Aku suka kalau jiran si Mati atau saudara mara si Mati menyediakan makanan untuk keluarga si Mati pada hari kematian dan malamnya sehingga mengenyangkan mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnah”.
Fatwa Imam Syafie di atas ini adalah berdasarkan hadis sahih:
ﻗَﺎﻝَ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﻠﻪِ ﺑْﻦِ ﺟَﻌْﻔَﺮَ : ﻟَﻤَّﺎ ﺟَﺎﺀَ ﻧَﻌْﻲُ ﺟَﻌْﻔَﺮِ ﺣِﻴْﻦَ ﻗُﺘِﻞَ ﻗَﺎﻝَ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲُّ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ : ﺍِﺻْﻨَﻌُﻮْﺍ ﻵﻝِ ﺟَﻌْﻔَﺮِ ﻃَﻌَﺎﻣًﺎ ﻓَﻘَﺪْ ﺍَﺗَﺎﻫُﻢْ ﻣَﺎﻳُﺸْﻐِﻠُﻬُﻢْ . ( ﺣﺴﻨﻪ ﺍﻟﺘﺮﻣﺰﻯ ﻭﺻﺤﺤﻪ ﺍﻟﺤﺎﻛﻢ )
“Abdullah bin Ja’far berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja’far, Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja’far, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)”.
Dihasankan oleh at-Turmizi dan di sahihkan oleh al-Hakim.
Menurut fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan menikmati hidangan di rumah si Mati, terutama jika si Mati termasuk keluarga yang miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si Mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak-anak yatim hukumnya haram. Telah dinyatakan juga di dalam kitab
( ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ ) jld. 2. hlm. 146:
ﻭَﻗَﺎﻝَ ﺍَﻳْﻀًﺄ : ﻭَﻳَﻜْﺮَﻩُ ﺍﻟﻀِّﻴَﺎﻓَﺔُ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻄَّﻌَﺎﻡِ ﻣِﻦْ ﺍَﻫْﻞِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﻻَﻧَّﻪُ ﺷَﺮَﻉَ ﻓِﻰ ﺍﻟﺴُّﺮُﻭْﺭِ ﻭَﻫِﻲَ ﺑِﺪْﻋَﺔٌ
“Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si Mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bid’ah”.
Seterusnya di dalam kitab ( ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ ) juz. 2. hlm. 146 – 147, Imam Syafie rahimahullah berfatwa lagi:
ﻭِﻣِﻦَ ﺍﻟْﺒِﺪَﻉِ ﺍﻟْﻤُﻨْﻜَﺮَﺓِ ﺍﻟْﻤَﻜْﺮُﻭْﻩِ ﻓَﻌْﻠُﻪُ ﻣَﺎ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻮَﺣْﺸَﺔِ ﻭَﺍﻟْﺠَﻤْﻊِ ﻭَﺍْﻻَﺭْﺑِﻌِﻴْﻦَ ﺑَﻞْ ﻛَﻞُّ ﺫَﻟِﻚَ ﺣَﺮَﺍﻡٌ
“Dan antara bid’ah yang mungkar ialah kebiasaan orang yang melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari keempat puluh (empat pulu harinya) pada hal semuanya ini adalah haram”.
ﻭَﺍُﺣِﺐُّ ﻟِﺠِﻴْﺮَﺍﻥِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﺍَﻭْﺫِﻱْ ﻗَﺮَﺍﺑَﺘِﻪِ ﺍَﻥْ ﻳَﻌْﻤَﻠُﻮْﺍ ﻻَﻫْﻞِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﻓِﻰْ ﻳَﻮْﻡِ ﻳَﻤُﻮْﺕُ ﻭَﻟَﻴْﻠَﺘِﻪِ ﻃَﻌَﺎﻣًﺎ ﻣَﺎ ﻳُﺸْﺒِﻌُﻬُﻢْ ﻭَﺍِﻥَّ ﺫَﻟِﻚَ ﺳُﻨَّﺔٌ .
“Aku suka kalau jiran si Mati atau saudara mara si Mati menyediakan makanan untuk keluarga si Mati pada hari kematian dan malamnya sehingga mengenyangkan mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnah”.
Fatwa Imam Syafie di atas ini adalah berdasarkan hadis sahih:
ﻗَﺎﻝَ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﻠﻪِ ﺑْﻦِ ﺟَﻌْﻔَﺮَ : ﻟَﻤَّﺎ ﺟَﺎﺀَ ﻧَﻌْﻲُ ﺟَﻌْﻔَﺮِ ﺣِﻴْﻦَ ﻗُﺘِﻞَ ﻗَﺎﻝَ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲُّ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ : ﺍِﺻْﻨَﻌُﻮْﺍ ﻵﻝِ ﺟَﻌْﻔَﺮِ ﻃَﻌَﺎﻣًﺎ ﻓَﻘَﺪْ ﺍَﺗَﺎﻫُﻢْ ﻣَﺎﻳُﺸْﻐِﻠُﻬُﻢْ . ( ﺣﺴﻨﻪ ﺍﻟﺘﺮﻣﺰﻯ ﻭﺻﺤﺤﻪ ﺍﻟﺤﺎﻛﻢ )
“Abdullah bin Ja’far berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja’far, Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja’far, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)”.
Dihasankan oleh at-Turmizi dan di sahihkan oleh al-Hakim.
Menurut fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan menikmati hidangan di rumah si Mati, terutama jika si Mati termasuk keluarga yang miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si Mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak-anak yatim hukumnya haram. Telah dinyatakan juga di dalam kitab
( ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ ) jld. 2. hlm. 146:
ﻭَﻗَﺎﻝَ ﺍَﻳْﻀًﺄ : ﻭَﻳَﻜْﺮَﻩُ ﺍﻟﻀِّﻴَﺎﻓَﺔُ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻄَّﻌَﺎﻡِ ﻣِﻦْ ﺍَﻫْﻞِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﻻَﻧَّﻪُ ﺷَﺮَﻉَ ﻓِﻰ ﺍﻟﺴُّﺮُﻭْﺭِ ﻭَﻫِﻲَ ﺑِﺪْﻋَﺔٌ
“Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si Mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bid’ah”.
Seterusnya di dalam kitab ( ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ ) juz. 2. hlm. 146 – 147, Imam Syafie rahimahullah berfatwa lagi:
ﻭِﻣِﻦَ ﺍﻟْﺒِﺪَﻉِ ﺍﻟْﻤُﻨْﻜَﺮَﺓِ ﺍﻟْﻤَﻜْﺮُﻭْﻩِ ﻓَﻌْﻠُﻪُ ﻣَﺎ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻮَﺣْﺸَﺔِ ﻭَﺍﻟْﺠَﻤْﻊِ ﻭَﺍْﻻَﺭْﺑِﻌِﻴْﻦَ ﺑَﻞْ ﻛَﻞُّ ﺫَﻟِﻚَ ﺣَﺮَﺍﻡٌ
“Dan antara bid’ah yang mungkar ialah kebiasaan orang yang melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari keempat puluh (empat pulu harinya) pada hal semuanya ini adalah haram”.
Ini bermakna mengadakan kenduri arwah (termasuk tahlilan dan yasinan beramai-ramai) dihari pertama kematian, dihari ketiga, dihari ketujuh, dihari keempat puluh, dihari keseratus, setelah setahun kematian dan dihari-hari seterusnya sebagaimana yang diamalkan oleh masyarakat Islam sekarang adalah perbuatan haram dan bid’ah menurut fatwa Imam Syafie. Oleh itu, mereka yang mendakwa bermazhab Syafie sewajarnya menghentikan perbuatan yang haram dan bid’ah ini sebagai mematuhi wasiat imam yang agung ini.
Seterusnya terdapat dalam kitab yang sama
( ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ ) juz 2. hlm. 145-146, Mufti yang bermazhab Syafie al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan
rahimahullah menukil fatwa Imam Syafie yang menghukum bid’ah dan mengharamkan kenduri arwah:
ﻭَﻻَ ﺷَﻚَّ ﺍَﻥَّ ﻣَﻨْﻊَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻣِﻦْ ﻫَﺬِﻩِ ﺍﻟْﺒِﺪْﻋَﺔِ ﺍﻟْﻤُﻨْﻜَﺮَﺓِ ﻓِﻴْﻪِ ﺍِﺣْﻴَﺎﺀٌ ﻟِﻠﺴُّﻨَّﺔِ ﻭَﺍِﻣَﺎﺗَﺔٌ ﻟِﻠْﺒِﺪْﻋَﺔِ ﻭَﻓَﺘْﺢٌ ﻟِﻜَﺜِﻴْﺮٍ ﻣِﻦْ ﺍَﺑْﻮَﺍﺏِ ﺍﻟْﺨَﻴْﺮِ ﻭَﻏَﻠْﻖٌ ﻟِﻜَﺜِﻴْﺮٍ ﻣِﻦْ ﺍَﺑْﻮَﺍﺏِ ﺍﻟﺸَّﺮِّ ، ﻓَﺎِﻥَّ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ ﻳَﺘَﻜَﻠَّﻔُﻮْﻥَ ﺗَﻜَﻠُّﻔًﺎ ﻛَﺜِﻴْﺮًﺍ ﻳُﺆَﺩِّﻱْ ﺍِﻟَﻰ ﺍَﻥْ ﻳَﻜُﻮْﻥَ ﺫَﻟِﻚَ ﺍﻟﺼُّﻨْﻊُ ﻣُﺤَﺮَّﻣًﺎ .
“Dan tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) manusia dari perbuatan bid’ah yang mungkar demi untuk menghidupkan sunnah dan mematikan (menghapuskan) bid’ah, membuka banyak pintu-pintu kebaikan dan menutup pintu-pintu keburukan dan (kalau dibiarkan bid’ah berterusan) orang-orang (awam) akan terdedah (kepada kejahatan) sehingga memaksa diri mereka melakukan perkara yang haram”.
Kenduri arwah atau lebih dikenali dewasa ini sebagai majlis tahlilan, selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari khaul .
( ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ ) juz 2. hlm. 145-146, Mufti yang bermazhab Syafie al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan
rahimahullah menukil fatwa Imam Syafie yang menghukum bid’ah dan mengharamkan kenduri arwah:
ﻭَﻻَ ﺷَﻚَّ ﺍَﻥَّ ﻣَﻨْﻊَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻣِﻦْ ﻫَﺬِﻩِ ﺍﻟْﺒِﺪْﻋَﺔِ ﺍﻟْﻤُﻨْﻜَﺮَﺓِ ﻓِﻴْﻪِ ﺍِﺣْﻴَﺎﺀٌ ﻟِﻠﺴُّﻨَّﺔِ ﻭَﺍِﻣَﺎﺗَﺔٌ ﻟِﻠْﺒِﺪْﻋَﺔِ ﻭَﻓَﺘْﺢٌ ﻟِﻜَﺜِﻴْﺮٍ ﻣِﻦْ ﺍَﺑْﻮَﺍﺏِ ﺍﻟْﺨَﻴْﺮِ ﻭَﻏَﻠْﻖٌ ﻟِﻜَﺜِﻴْﺮٍ ﻣِﻦْ ﺍَﺑْﻮَﺍﺏِ ﺍﻟﺸَّﺮِّ ، ﻓَﺎِﻥَّ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ ﻳَﺘَﻜَﻠَّﻔُﻮْﻥَ ﺗَﻜَﻠُّﻔًﺎ ﻛَﺜِﻴْﺮًﺍ ﻳُﺆَﺩِّﻱْ ﺍِﻟَﻰ ﺍَﻥْ ﻳَﻜُﻮْﻥَ ﺫَﻟِﻚَ ﺍﻟﺼُّﻨْﻊُ ﻣُﺤَﺮَّﻣًﺎ .
“Dan tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) manusia dari perbuatan bid’ah yang mungkar demi untuk menghidupkan sunnah dan mematikan (menghapuskan) bid’ah, membuka banyak pintu-pintu kebaikan dan menutup pintu-pintu keburukan dan (kalau dibiarkan bid’ah berterusan) orang-orang (awam) akan terdedah (kepada kejahatan) sehingga memaksa diri mereka melakukan perkara yang haram”.
Kenduri arwah atau lebih dikenali dewasa ini sebagai majlis tahlilan, selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari khaul .
( ﺧﻮﻝ ) Amalan ini termasuk perbuatan yang amat dibenci, ditegah, diharamkan dan dibid’ahkan oleh Imam Syafie rahimahullah sebagaimana yang telah ditegaskan oleh beliau:
ﻣَﺎ ﻳَﻔْﻌَﻠُﻪُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻣِﻦَ ﺍْﻻِﺟْﺘَﻤَﺎﻉِ ﻋِﻨْﺪَ ﺍَﻫْﻞِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﻭَﺻُﻨْﻊِ ﺍﻟﻄَّﻌَﺎﻡِ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺒِﺪَﻉِ ﺍﻟْﻤُﻨْﻜَﺮَﺓِ
“Apa yang diamalkan oleh manusia dengan berkumpul dirumah keluarga si mati dan menyediakan makanan adalah termasuk perbuatan bid’ah yang mungkar”. Lihat:
ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ juz 2 hlm. 145.
Di dalam kitab fikh ( ﺣﺎﺷﻴﺔ ﺍﻟﻘﻠﻴﻮﺑﻲ ) juz. 1 hlm. 353 atau di kitab ﻗﻠﻴﻮﺑﻰ - ﻋﻤﻴﺮﺓ ) - ( ﺣﺎﺷﻴﺘﺎﻥ juz. 1 hlm. 414 dapat dinukil ketegasan Imam ar-Ramli
rahimahullah yang mana beliau berkata:
ﻗَﺎﻝَ ﺷَﻴْﺨُﻨَﺎ ﺍﻟﺮَّﻣْﻠِﻰ : ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟْﺒِﺪَﻉِ ﺍﻟْﻤُﻨْﻜَﺮَﺓِ ﺍﻟْﻤَﻜْﺮُﻭْﻩِ ﻓِﻌْﻠُﻬَﺎ ﻛَﻤَﺎ ﻓِﻰ ﺍﻟﺮَّﻭْﺿَﺔِ ﻣَﺎ ﻳَﻔْﻌَﻠُﻪُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻣِﻤَّﺎ ﻳُﺴَﻤَّﻰ ﺍﻟْﻜِﻔَﺎﺭَﺓَ ﻭَﻣِﻦْ ﺻُﻨْﻊِ ﻃَﻌَﺎﻡِ ﻟﻼِﺟْﺘَﻤَﺎﻉِ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻗَﺒْﻞَ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕِ ﺍَﻭْﺑَﻌِﺪَﻩُ ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟﺬَّﺑْﺢِ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻘُﺒُﻮْﺭِ ، ﺑَﻞْ ﻛُﻞُّ ﺫَﻟِﻚَ ﺣَﺮَﺍﻡٌ ﺍِﻥْ ﻛَﺎﻥَ ﻣِﻦْ ﻣَﺎﻝٍ ﻣَﺤْﺠُﻮْﺭٍ ﻭَﻟَﻮْ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺘَّﺮﻛَﺔِ ، ﺍَﻭْ ﻣِﻦْ ﻣَﺎﻝِ ﻣَﻴِّﺖٍ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺩَﻳْﻦٌ ﻭَﺗَﺮَﺗَّﺐَ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺿَﺮَﺭٌ ﺍَﻭْ ﻧَﺤْﻮُ ﺫَﻟِﻚَ .
“Telah berkata Syeikh kita ar-Ramli: Antara perbuatan bid’ah yang mungkar jika dikerjakan ialah sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab “Ar-Raudah” iaitu mengerjakan amalan yang disebut “kaffarah” secara menghidangkan makanan agar dapat berkumpul di rumah si Mati sama sebelum atau sesudah kematian, termasuklah (bid’ah yang mungkar) penyembelihan untuk si Mati, malah yang demikian itu semuanya haram terutama jika sekiranya dari harta yang masih dipersengketakan walau sudah ditinggalkan oleh si Mati atau harta yang masih dalam hutang (belum dilunas) atau seumpamanya”.
Di dalam kitab ( ﺍﻟﻔﻘﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﺬﺍﻫﺐ ﺍﻻﺭﺑﻌﺔ ) jld.1 hlm. 539, ada dijelaskan bahawa:
ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟْﺒِﺪَﻉِ ﺍﻟْﻤَﻜْﺮُﻭْﻫَﺔِ ﻣَﺎ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﺍﻵﻥ ﻣِﻦْ ﺫَﺑْﺢِ ﺍﻟﺬَّﺑَﺎﺋِﺢَ ﻋِﻨْﺪَ ﺧُﺮُﻭْﺝِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﺍَﻭْ ﻋِﻨْﺪَ ﺍﻟْﻘَﺒْﺮِ ﻭَﺍِﻋْﺪَﺍﺩِ ﺍﻟﻄَّﻌَﺎﻡِ ﻣِﻤَّﻦْ ﻳَﺠْﺘَﻤِﻊُ ﻟِﺘَّﻌْﺰِﻳَﺔِ .
“Termasuk bid’ah yang dibenci ialah apa yang menjadi amalan orang sekarang, iaitu menyembelih beberapa sembelihan ketika si Mati telah keluar dari rumah (telah dikebumikan). Ada yang melakukan sehingga kekuburan atau menyediakan makanan kepada sesiapa yang datang berkumpul untuk takziyah”.
ﻣَﺎ ﻳَﻔْﻌَﻠُﻪُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻣِﻦَ ﺍْﻻِﺟْﺘَﻤَﺎﻉِ ﻋِﻨْﺪَ ﺍَﻫْﻞِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﻭَﺻُﻨْﻊِ ﺍﻟﻄَّﻌَﺎﻡِ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺒِﺪَﻉِ ﺍﻟْﻤُﻨْﻜَﺮَﺓِ
“Apa yang diamalkan oleh manusia dengan berkumpul dirumah keluarga si mati dan menyediakan makanan adalah termasuk perbuatan bid’ah yang mungkar”. Lihat:
ﺍﻋﺎﻧﺔ ﺍﻟﻄﺎﻟﺒﻴﻦ juz 2 hlm. 145.
Di dalam kitab fikh ( ﺣﺎﺷﻴﺔ ﺍﻟﻘﻠﻴﻮﺑﻲ ) juz. 1 hlm. 353 atau di kitab ﻗﻠﻴﻮﺑﻰ - ﻋﻤﻴﺮﺓ ) - ( ﺣﺎﺷﻴﺘﺎﻥ juz. 1 hlm. 414 dapat dinukil ketegasan Imam ar-Ramli
rahimahullah yang mana beliau berkata:
ﻗَﺎﻝَ ﺷَﻴْﺨُﻨَﺎ ﺍﻟﺮَّﻣْﻠِﻰ : ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟْﺒِﺪَﻉِ ﺍﻟْﻤُﻨْﻜَﺮَﺓِ ﺍﻟْﻤَﻜْﺮُﻭْﻩِ ﻓِﻌْﻠُﻬَﺎ ﻛَﻤَﺎ ﻓِﻰ ﺍﻟﺮَّﻭْﺿَﺔِ ﻣَﺎ ﻳَﻔْﻌَﻠُﻪُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻣِﻤَّﺎ ﻳُﺴَﻤَّﻰ ﺍﻟْﻜِﻔَﺎﺭَﺓَ ﻭَﻣِﻦْ ﺻُﻨْﻊِ ﻃَﻌَﺎﻡِ ﻟﻼِﺟْﺘَﻤَﺎﻉِ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻗَﺒْﻞَ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕِ ﺍَﻭْﺑَﻌِﺪَﻩُ ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟﺬَّﺑْﺢِ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻘُﺒُﻮْﺭِ ، ﺑَﻞْ ﻛُﻞُّ ﺫَﻟِﻚَ ﺣَﺮَﺍﻡٌ ﺍِﻥْ ﻛَﺎﻥَ ﻣِﻦْ ﻣَﺎﻝٍ ﻣَﺤْﺠُﻮْﺭٍ ﻭَﻟَﻮْ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺘَّﺮﻛَﺔِ ، ﺍَﻭْ ﻣِﻦْ ﻣَﺎﻝِ ﻣَﻴِّﺖٍ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺩَﻳْﻦٌ ﻭَﺗَﺮَﺗَّﺐَ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺿَﺮَﺭٌ ﺍَﻭْ ﻧَﺤْﻮُ ﺫَﻟِﻚَ .
“Telah berkata Syeikh kita ar-Ramli: Antara perbuatan bid’ah yang mungkar jika dikerjakan ialah sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab “Ar-Raudah” iaitu mengerjakan amalan yang disebut “kaffarah” secara menghidangkan makanan agar dapat berkumpul di rumah si Mati sama sebelum atau sesudah kematian, termasuklah (bid’ah yang mungkar) penyembelihan untuk si Mati, malah yang demikian itu semuanya haram terutama jika sekiranya dari harta yang masih dipersengketakan walau sudah ditinggalkan oleh si Mati atau harta yang masih dalam hutang (belum dilunas) atau seumpamanya”.
Di dalam kitab ( ﺍﻟﻔﻘﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﺬﺍﻫﺐ ﺍﻻﺭﺑﻌﺔ ) jld.1 hlm. 539, ada dijelaskan bahawa:
ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟْﺒِﺪَﻉِ ﺍﻟْﻤَﻜْﺮُﻭْﻫَﺔِ ﻣَﺎ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﺍﻵﻥ ﻣِﻦْ ﺫَﺑْﺢِ ﺍﻟﺬَّﺑَﺎﺋِﺢَ ﻋِﻨْﺪَ ﺧُﺮُﻭْﺝِ ﺍﻟْﻤَﻴِّﺖِ ﺍَﻭْ ﻋِﻨْﺪَ ﺍﻟْﻘَﺒْﺮِ ﻭَﺍِﻋْﺪَﺍﺩِ ﺍﻟﻄَّﻌَﺎﻡِ ﻣِﻤَّﻦْ ﻳَﺠْﺘَﻤِﻊُ ﻟِﺘَّﻌْﺰِﻳَﺔِ .
“Termasuk bid’ah yang dibenci ialah apa yang menjadi amalan orang sekarang, iaitu menyembelih beberapa sembelihan ketika si Mati telah keluar dari rumah (telah dikebumikan). Ada yang melakukan sehingga kekuburan atau menyediakan makanan kepada sesiapa yang datang berkumpul untuk takziyah”.
Kenduri arwah pada hakikatnya lebih merupakan tradisi dan kepercayaan untuk mengirim pahala bacaan fatihah atau menghadiahkan pahala melalui pembacaan al-Quran terutamanya surah yasin, zikir dan berdoa beramai-ramai yang ditujukan kepada arwah si Mati. Mungkin persoalan ini dianggap isu yang remeh, perkara furu', masalah cabang atau ranting oleh sebahagian masyarakat awam dan dilebih-lebihkan oleh kalangan mubtadi' ( ﻣﺒﺘﺪﻉ ) "pembuat atau aktivis bid'ah" sehingga amalan ini tidak mahu dipersoalkam oleh pengamalnya tentang haram dan tegahannya dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama yang bermazhab Syafie.
Pada hakikatnya, amalan mengirim atau menghadiahkan pahala bacaan seperti yang dinyatakan di atas adalah persoalan besar yang melibatkan akidah dan ibadah. Wajib diketahui oleh setiap orang yang beriman bahawa masalah akidah dan ibadah tidak boleh dilakukan secara suka-suka (tanpa ada hujjah atau dalil dari Kitab Allah dan Sunnah RasulNya), tidak boleh berpandukan pada anggapan yang disangka baik lantaran ramainya masyarakat yang melakukannya, kerana Allah Subhanahu wa-Ta'ala telah memberi amaran yang tegas kepada mereka yang suka bertaqlid (meniru) perbuatan orang ramai yang tidak ada dalil atau suruhannya dari syara sebagaimana firmanNya:
ﻭَﺍِﻥْ ﺗُﻄِﻊْ ﺍَﻛْﺜَﺮَ ﻣَﻦْ ﻓِﻰ ﺍْﻻَﺭْﺽِ ﻳُﻀِﻠُّﻮْﻙَ ﻋَﻦْ ﺳَﺒِﻴْﻞِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍِﻥْ ﻳَّﺘَّﺒِﻌُﻮْﻥَ ﺍِﻻَّ ﺍﻟﻈَّﻦَّ ﻭَﺍِﻥْ ﻫُﻢْ ﺍِﻻَّ ﻳَﺨْﺮُﺻُﻮْﻥَ
"Dan jika kamu menuruti kebanyakan (majoriti) orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan diri kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanya mengikuti persangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)".
Al-An'am, 6:116 .
Begitu juga sesuatu amalan yang disangkakan ibadah sama ada yang dianggap wajib atau sunnah, maka ia tidak boleh ditentukan oleh akal atau hawa nafsu, antara amalan tersebut ialah amalan kenduri arwah (tahlilan atau yasinan) maka lantaran ramainya orang yang mengamalkan dan adanya unsur-unsur agama dalam amalan tersebut seperti bacaan al-Quran, zikir, doa dan sebagainya, maka kerananya dengan mudah diangkat dan dikategorikan sebagai ibadah. Sedangkan kita hanya dihalalkan mengikut dan mengamalkan apa yang benar-benar telah disyariatkan oleh al-Quran dan as-Sunnah jika ia dianggap sebagai ibadah sebagaimana firman Allah Azza wa-Jalla :
ﺛُﻢَّ ﺟَﻌَﻠْﻨَﺎﻙَ ﻋَﻠَﻰ ﺷَﺮِﻳْﻌَﺔٍ ﻣِﻦَ ﺍْﻻَﻣْﺮِ ﻓَﺎﺗَّﺒِﻌْﻬَﺎ ﻭَﻻَ ﺗَﺘَّﺒِﻊْ ﺍَﻫْﻮَﺍﺀَ ﺍﻟَّﺬِﻳْﻦَ ﻻَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮْﻥَ . ﺍَﻧَّﻬُﻢْ ﻟَﻦْ ﻳُّﻐْﻨُﻮْﺍ ﻋَﻨْﻚَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻠﻪِ ﺷَﻴْﺌًﺎ
"Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan yang wajib ditaati) dalam urusan (agamamu) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (orang jahil). Sesungguhnya mereka sekali-kali tidak akan dapat menolak diri kamu sedikitpun dari siksaan Allah".
Al-Jasiyah, 45:18-19.
ﻭَﺍِﻥْ ﺗُﻄِﻊْ ﺍَﻛْﺜَﺮَ ﻣَﻦْ ﻓِﻰ ﺍْﻻَﺭْﺽِ ﻳُﻀِﻠُّﻮْﻙَ ﻋَﻦْ ﺳَﺒِﻴْﻞِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍِﻥْ ﻳَّﺘَّﺒِﻌُﻮْﻥَ ﺍِﻻَّ ﺍﻟﻈَّﻦَّ ﻭَﺍِﻥْ ﻫُﻢْ ﺍِﻻَّ ﻳَﺨْﺮُﺻُﻮْﻥَ
"Dan jika kamu menuruti kebanyakan (majoriti) orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan diri kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanya mengikuti persangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)".
Al-An'am, 6:116 .
Begitu juga sesuatu amalan yang disangkakan ibadah sama ada yang dianggap wajib atau sunnah, maka ia tidak boleh ditentukan oleh akal atau hawa nafsu, antara amalan tersebut ialah amalan kenduri arwah (tahlilan atau yasinan) maka lantaran ramainya orang yang mengamalkan dan adanya unsur-unsur agama dalam amalan tersebut seperti bacaan al-Quran, zikir, doa dan sebagainya, maka kerananya dengan mudah diangkat dan dikategorikan sebagai ibadah. Sedangkan kita hanya dihalalkan mengikut dan mengamalkan apa yang benar-benar telah disyariatkan oleh al-Quran dan as-Sunnah jika ia dianggap sebagai ibadah sebagaimana firman Allah Azza wa-Jalla :
ﺛُﻢَّ ﺟَﻌَﻠْﻨَﺎﻙَ ﻋَﻠَﻰ ﺷَﺮِﻳْﻌَﺔٍ ﻣِﻦَ ﺍْﻻَﻣْﺮِ ﻓَﺎﺗَّﺒِﻌْﻬَﺎ ﻭَﻻَ ﺗَﺘَّﺒِﻊْ ﺍَﻫْﻮَﺍﺀَ ﺍﻟَّﺬِﻳْﻦَ ﻻَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮْﻥَ . ﺍَﻧَّﻬُﻢْ ﻟَﻦْ ﻳُّﻐْﻨُﻮْﺍ ﻋَﻨْﻚَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻠﻪِ ﺷَﻴْﺌًﺎ
"Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan yang wajib ditaati) dalam urusan (agamamu) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (orang jahil). Sesungguhnya mereka sekali-kali tidak akan dapat menolak diri kamu sedikitpun dari siksaan Allah".
Al-Jasiyah, 45:18-19.
Supaya lebih mudah faham,tonton video ini..
No comments:
Post a Comment