ADA APA DENGAN MASA
________________________________________
Pihak Mutakallimin berpendapat bahawa Masa itu adalah perkara khayalan, sementara para filosof pula berpendapat bahawa Masa itu terjadi kerana pusingan bumi dan matahari. Orang-orang sufi pula mengatakan bahawa Masa itu ialah azali keadaannya, iaitu masa tanpa awal dan abadi iaitu masa tanpa akhir.
Pihak Mutakallimin berpendapat bahawa Masa itu adalah perkara khayalan, sementara para filosof pula berpendapat bahawa Masa itu terjadi kerana pusingan bumi dan matahari. Orang-orang sufi pula mengatakan bahawa Masa itu ialah azali keadaannya, iaitu masa tanpa awal dan abadi iaitu masa tanpa akhir.
________________________________________
Kedua-dua ini bersatu. Cipta dan binasa ada di dalamnya. ’Sebelum’ dan ’Selepas; adalah hanya pada perbandingan sahaja. Jika tidak, cipta dan binasa adalah dalam ketika yang satu dan dalam yang sama itu juga. Masa ialah sifat kekal bagi tuhan. Ianya tidak ada pangkal atau hujung. Masa itu sendiri, pada hakikatnya tidak ada yang awal dan tidak ada yang akhir.
Kedua-dua ini bersatu. Cipta dan binasa ada di dalamnya. ’Sebelum’ dan ’Selepas; adalah hanya pada perbandingan sahaja. Jika tidak, cipta dan binasa adalah dalam ketika yang satu dan dalam yang sama itu juga. Masa ialah sifat kekal bagi tuhan. Ianya tidak ada pangkal atau hujung. Masa itu sendiri, pada hakikatnya tidak ada yang awal dan tidak ada yang akhir.
________________________________________
Masa ialah pusingan untuk tahun, bulan, hari, minit, dan saat itu pula, adalah perincian- perincian masa, dan masa itu pula sifatnya kekal. Yang lepas dan Yang sekarang itu tidak menjadi soal atau masalah. Tidak ada pagi dan tidak ada petang dengan Tuhan. Tuhan itu kekal dalam kekal, dan sementara dalam sementara. Tuhan itu sentiasa saja ada.
Masa ialah pusingan untuk tahun, bulan, hari, minit, dan saat itu pula, adalah perincian- perincian masa, dan masa itu pula sifatnya kekal. Yang lepas dan Yang sekarang itu tidak menjadi soal atau masalah. Tidak ada pagi dan tidak ada petang dengan Tuhan. Tuhan itu kekal dalam kekal, dan sementara dalam sementara. Tuhan itu sentiasa saja ada.
No comments:
Post a Comment