Cadangan Perlembagaan untuk Persekutuan Tanah Melayu
Dibentangkan oleh Setiausaha Negara ke Parlimen oleh Perintah Yang Mulia pada Jun 1957 (Halaman 18-19)
Hak Asasi
Jaminan perlembagaan
53. Telah dipersetujui bahawa Perlembagaan Persekutuan harus menentukan dan menjamin hak-hak asas tertentu, dan dicadangkan untuk menerima prinsip-prinsip yang disyorkan oleh Suruhanjaya untuk dimasukkan dalam Bahagian II Perlembagaan Persekutuan walaupun terdapat beberapa perubahan dalam penggubalan. Perkara yang dicadangkan oleh Suruhanjaya tentang subjek penguatkuasaan kedaulatan undang-undang, bagaimanapun, didapati tidak memuaskan dan telah ditinggalkan atas alasan bahawa tidak praktikal untuk menyediakan dalam had Perlembagaan untuk semua kemungkinan kontinjensi. Adalah dianggap bahawa ubat-ubatan yang mencukupi paling baik disediakan oleh undang-undang biasa.
Kedudukan istimewa orang Melayu
54. Cadangan Suruhanjaya mengenai subjek kedudukan istimewa orang Melayu termasuk dalam dua Artikel, satu yang berurusan dengan tempahan kuota berkenaan dengan kemasukan kategori tertentu dalam perkhidmatan awam, permit, dll, dan yang lain berurusan dengan tempahan tanah untuk orang Melayu. Setakat yang dipersoalkan, Perkara telah dipinda semula untuk menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong harus mempunyai tanggungjawab menjaga kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah masyarakat lain, dan dalam melaksanakan tanggungjawab ini, dia sepatutnya bertindak atas nasihat Kabinet. Dia akan dikehendaki menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan dan undang-undang persekutuan dengan apa-apa cara yang perlu untuk menjaga kedudukan istimewa orang Melayu dan untuk memastikan tempahan bagi orang Melayu kuota sedemikian sebagaimana yang difikirkannya munasabah, dan dia akan menjadi berhak memberi arahan umum kepada pihak berkuasa yang berkenaan untuk tujuan memastikan tempahan kuota ini. Dalam menjalankan fungsi-fungsi ini, Yang di-Pertuan Agong akan dikehendaki untuk melindungi kepentingan sah masyarakat lain. Adalah dicadangkan untuk memasukkan peruntukan yang bersesuaian, dengan pengubahsuaian yang diperlukan, dalam Perlembagaan Negara-negara Melayu.
55. Suruhanjaya mencadangkan bahawa cadangan mereka untuk meneruskan pilihan sekarang harus dikaji semula selepas 15 tahun. Cadangan ini diberikan pertimbangan yang teliti tetapi tidak dianggap perlu untuk memasukkan peruntukan sedemikian dalam Perlembagaan. Ia dianggap lebih baik bahawa, demi kepentingan negara secara keseluruhan dan juga orang Melayu sendiri, Yang di-Pertuan Agong harus menimbulkan semakan terhadap cadangan-cadangan yang telah disemak itu dibuat dari semasa ke semasa.
No comments:
Post a Comment