Dear Marilyn.. πΉππ½
Sememangnya segalanya berperingkat, sebegitulah jua dengan suasana kala mendalami dan menghadami babak kefahaman, ianya jelas bermakam,
dan seterusnya melalui babak suasana
apa yang di faham hadamkan, contohnya babak ‘Babak insanul kamil, babak Kefanaan, babak Majnun, Asyik dan babak kecintaan yang berkaitan yang mananya adakalanya apa yang diperkatakan oleh mereka Para Sufi adalah tidak mampu di kecapi atau TIDAK MAMPU UNTUK DIFAHAMI oleh akal fikir mereka meraka yang terkubur di makam ilmu Fekah semata-mata, dan ini beberapa contoh popular adalah;
dan seterusnya melalui babak suasana
apa yang di faham hadamkan, contohnya babak ‘Babak insanul kamil, babak Kefanaan, babak Majnun, Asyik dan babak kecintaan yang berkaitan yang mananya adakalanya apa yang diperkatakan oleh mereka Para Sufi adalah tidak mampu di kecapi atau TIDAK MAMPU UNTUK DIFAHAMI oleh akal fikir mereka meraka yang terkubur di makam ilmu Fekah semata-mata, dan ini beberapa contoh popular adalah;
‘Ana Al Haq!’- Mansoor Al Hallaj, ‘Aku tidak lagi menuju ke arah Allah’- Shaykh Sayyid Abdul Jalil. “Out beyond ideas of wrongdoing and rightdoing there is a field, and I'll meet you there’- Maulana Jalaluddin Rumi. ‘You are my sight, so have faith. You are My Face, so veil yourself’- Ibnu Arabi. ‘The happiness of the drop is to die in the River’. Syeikh Abdul Khadir Jalani. ‘I love Allah, I have no time left in which to hate the devil.’- RΔbiΚΎah al-Adawiyah.
Anyway Marilyn, Tersebutlah kisah, konon nya disuatu masa dahulu, Si Fakir Khabir telah di fitnah, di keji, di hina dengan seteruk-teruknya, dan pada suatu pagi di kawasan pasar, ramai mula menghukumnya dengan kata-kata kesat, lalu di hadapan khalayakan yang ramai dia berdiri, di pejamkan matanya, dan tapak tangan kanannya di letakkan di kawasan dada kirinya, lantas dia mempamirkan senyuman paling manis dan berkata,
"There is no me but You..‘
‘You are manifest in all seen and unseen things. yang nyata yang ghaib tidak terjangkau dek pandangan mata kasar, In the mosque, in the Tample, in the Church and in the ocean of exixtance, oh my Love, it is only You!, Wahai Cinta ku, wahai kekasih ku, terhanyalah Kamu..”
‘You are manifest in all seen and unseen things. yang nyata yang ghaib tidak terjangkau dek pandangan mata kasar, In the mosque, in the Tample, in the Church and in the ocean of exixtance, oh my Love, it is only You!, Wahai Cinta ku, wahai kekasih ku, terhanyalah Kamu..”
Marilyn, "Faith can have three meanings.
Dan tiga perkara ini akan didampingi dengan seterunya. Ianya satu tetapi memiliki dua permukaan. Seperti duit Siling, contoh ‘belief is a lie’, it is insincere, dishonest. To believe something means you don't know it and yet you believe. ‘Tak kenal mana mungkin akan jatuh cinta, It is hypocrisy. Belief is out of fear adalah satu kebodohan!, manakala Belief that conditioning by others imposed upon you it is a slavery...”
Dan tiga perkara ini akan didampingi dengan seterunya. Ianya satu tetapi memiliki dua permukaan. Seperti duit Siling, contoh ‘belief is a lie’, it is insincere, dishonest. To believe something means you don't know it and yet you believe. ‘Tak kenal mana mungkin akan jatuh cinta, It is hypocrisy. Belief is out of fear adalah satu kebodohan!, manakala Belief that conditioning by others imposed upon you it is a slavery...”
Fahamilah Marilyn, soal ‘kepercayaan’ adalah satu soal yang di peringkat lain. Dan soal ‘Faith-Iman’ adalah satu soal yang lain pula, The true religious man cannot be a believer and he cannot be a disbeliever either, because disbelief is nothing but belief in a negative form.
Orang yang PERCAYA Tuhan , dan orang yang TIDAK PERCAYA Tuhan, dua kelompok ini sama saja. They are aspects of the same coin!. One believes in God, one believes in ‘there is no God’. One loves God, and yes Indeed the love is based on conditioning, it is not true, one hates God and of course! that hate is also based on conditioning so pada kenyataannya that is not true either.
“Mereka yang hanya ‘Percaya melalui apa yang telah di konsepkan dan melalui cebisan cerita semata mata dengan tanpa PENGENALAN sebenarnya, nescaya they cannot arrive!. They will go round and round, they will never penetrate the truth of existence..”
“So Marilyn, the beginning has to be open, neither of belief nor of disbelief. The beginning has to be innocent. and if the beginning is innocent, THEN it is faith!, Iman tiada ada kena mengena dengan belief!, faith is faith in truth. "If there is truth, then we will know it.., there is no need to believe..’ Tidak perlu menaruh harapan pada Bible or the Vedas or the Koran. If truth was revealed to Mohammed and Christ and to Krishna, why not to us?,
Masalahnya kita TIDAK mengenali siapa diri kita, itulah sebabnya kita berpusat kembali kepada Huruf dan Makna semata-mata, Sebeb kita tidak disedari akan dimanakah isi Tauhid sebenar yang hendak di letakkan.., the golden key is, Kenalilah siapa sebenarnya diri kita, disitulah jawapan yang tepat bila al Quran menyebut ‘hai orang-orang yang beriman’,,
“Anyway I understand you Marilyn.. I feel your hunger.., But this is nothing got to do with ‘believe’, This is something got to do with faith!., dan makam pada mereka yang hanya tahu MELAFAS adalah sangat jauh berbeza dengan mereka yang telah MENGENAL..’
. .❤️
. π https://youtu.be/Ciim7-hZPb0 π
. .❤️
. π https://youtu.be/Ciim7-hZPb0 π
Anyway Marlyn jika hendak di proses dari sudut Huruf dan Makna, maka penjelasan muktamatnya ada pada minit ke 7.01 hinggalah ke akhir musiknya berhenti, jika hendak di proses dari sudut Huruf dan Makna lah, maka itulah kenyataan yang maha nyata pada titik penamatnya. ".
Your. ππ½πΉ❤️✌π½
Lepat.
Huchting Bremen
Germany.
Huchting Bremen
Germany.
No comments:
Post a Comment