TAUHID HAKIKI
________________________________________
Yang dikatakan Tauhid Hakiki itu adalah perkara mentauhidkan diri kepada tuhan dari segi batin dan juga zahir.
Yang dikatakan Tauhid Hakiki itu adalah perkara mentauhidkan diri kepada tuhan dari segi batin dan juga zahir.
________________________________________
Dalam pengertian tubuh qadim dan Ruh Qadim itu ialah bersumber daripada Makrifatunnafsi, ertinya mengenal diri kita ini daripada tuhan dan tiada pernah terpisah dengan tuhan sejak daripada awal yang tiada berawal, sehingga kepada akhir yang tiada berakhir nanti.
Dalam pengertian tubuh qadim dan Ruh Qadim itu ialah bersumber daripada Makrifatunnafsi, ertinya mengenal diri kita ini daripada tuhan dan tiada pernah terpisah dengan tuhan sejak daripada awal yang tiada berawal, sehingga kepada akhir yang tiada berakhir nanti.
________________________________________
Demikian pula yang dikatakan Tubuh dan Ruh Zahir, sebenarnya hal ini sejak awal memang tidak pernah terpisah. Kerana pada masa qadimnya, yang zahir dibungkus oleh yang qadim, sedangkan setelah zahir, maka yang qadim pula dibungkus oleh yang zahir. Hanya ganti tempat saja secara rahsia.
Demikian pula yang dikatakan Tubuh dan Ruh Zahir, sebenarnya hal ini sejak awal memang tidak pernah terpisah. Kerana pada masa qadimnya, yang zahir dibungkus oleh yang qadim, sedangkan setelah zahir, maka yang qadim pula dibungkus oleh yang zahir. Hanya ganti tempat saja secara rahsia.
________________________________________
Demikian pula sewaktu akhir hayat kelak, apabila telah sampai panggilan Ilahi untuk kembali ke Rahmatullah atau pun asal kita, sudah tentu demikian pula dan tetap juga diselubungi oleh cahaya daripada NUR sepanjang masa.
Demikian pula sewaktu akhir hayat kelak, apabila telah sampai panggilan Ilahi untuk kembali ke Rahmatullah atau pun asal kita, sudah tentu demikian pula dan tetap juga diselubungi oleh cahaya daripada NUR sepanjang masa.
________________________________________
"Sesungguhnya tuhan tidak akan mengampuni dosa orang yang mensyirikkan (menduakan)Nya, akan tetapi segala dosa-dosa lain akan tetap diampuninya. Dan barang siapa yang telah mensyirikkan tuhan, maka iapun telah tersesat dengan kesesatan yang maha dahsyat sekali adanya".
"Sesungguhnya tuhan tidak akan mengampuni dosa orang yang mensyirikkan (menduakan)Nya, akan tetapi segala dosa-dosa lain akan tetap diampuninya. Dan barang siapa yang telah mensyirikkan tuhan, maka iapun telah tersesat dengan kesesatan yang maha dahsyat sekali adanya".
(Surah An-Nisa, ayat 116)
No comments:
Post a Comment