TARIQAT
Siapa kata tariqat tdk diajar di dlm al Quran?
Proses ini ada nabi saw sebut dlm surah An Najm.....sprt yg diperlihatkan di bawah dn akn saya cerahkan.
An Najm (Bintang)
3. Tidaklah dia berbicara menurut hawa nafsunya.
4. Ia (Al-Quran) tidak lain, hanya wahyu yang
diwahyukan kepadanya,
4. Ia (Al-Quran) tidak lain, hanya wahyu yang
diwahyukan kepadanya,
Takwil untk ayat 4......
Wahyu yg diwahyukan sebenarnya adalah proses berkalam dgn orang yg di panggil di alam roh.
5. "Yang mengajarkannya, ialah yang sangat kuat"
Ayat 5 mengisahkan nabi saw berkalam dgn Ar Rahman samada dzat maujud baginda saw sendiri atau pun dgn Rasulullah Nur Muhammad.....dari naz yg menyebut yg mengajarnya ialah yg sangat kuat.
~~~~~~~~~~~~~~~€€€~~~~~~~~~~~~
Dalil mematikan diri untk berkalam adalah dari ayat 7
7. Sedang dia di ufuk yang tertinggi.
Inilah sebenarnya waktu seseorng insan sufi akn menahan nafas seketika dn memanggil roh, wali wali Allah ataupun rasulullah untk berkalam dn inilah proses Tariqat.....ya itu perjalanan ke alam Roh.
Pengertian di Ufuk yg tinggi adalah mrk yg dipanggil bukan dari Ufuk di dunia ttp alam Ghaib.
8. Kemudian ia menghampiri, lalu bertambah hampir (kepada nabi).
Setelah roh dipanggil ia akn duduk bersila di hadapannya dn jaraknya sprti yg nabi saw cerita dlm ayat 9.
9. Maka adalah (jaraknya dari nabi) sekadar dua buah panah atau lebih hampir (daripada itu).
10.Kemudian ia mewahyukan kepada hambaNya (Muhammad) apa-apa yang diwahyukannya.
Apb seseorng itu tembus hakiqat (makrifah hakiqat) mrk juga dpt berkalam sprt nabi muhammad dn yg diwahyukan kpd hambanya apa-apa yg diwahyukan maksudnya apa-apa yg nabi saw bertanya diberi jwbn.....dn begitulah pengalaman semua insan sufi yg boleh berkalam dgn wali wali Allah.
11.Tidaklah hatinya mendustakan (mengingkari) apa2 yang dilihat (matanya).
Maksud ayat 11.....apa2 yg didengarin di balik tabir ya itu komunikasi dgn alam ghaib tiada yg dusta krn mata hati yg dpt melihat yg menyampaikan apa yg mata tdk dpt melihat dn inilah adalah makrifat mata hati.
Dn mrk yg kasyaf basirah dpt melihat yg ghaib dn inilah maksud tdklah hatinya mendustakan krn mata kasyafnya melihat orng yg di hadapannya dn asma maujudnya memberi pendengaran perbualan antara yg ghaib dgn dirinya.
Semoga kebenaran ini akn manfaat ahli di sini.
No comments:
Post a Comment