Friday 4 August 2017

PENCARIAN


PENCARIAN
************
Paling aku tidak mengerti...
Bagaimana mahu menyeru Mu...
Jika nama juga menjadi hijab...
Antara Engkau dengan aku...

Engkau esa...
Tiada hijab menemani Mu...
Mana mungkin Engkau terhijab...
Berapa banyak hati sudah hancur luluh;
dalam merindui Mu...
Berapa banyak fikiran telah berkecai;
dalam mencari Mu...
______________________________
Engkau terlalu dekat...
Engkau teramat hampir...
Tetapi bila didekati Engkau menjauh...
Bila berhenti Engkau melambai...
Bila dikejar Engkau menjauh kembali...
Bila aku di tangga rumah Mu;
Engkau menutup pintu...
Bila aku undur;
Engkau membuka jendela...
Bila aku mengintai;
Engkau melabuhkan langsir...
______________________________
Dalam kepayahan ini...
Daku perlukan penawar...
Penawar itu ada pada tangan Mu;
Aku malu hulurkan tanganku yang tercemar...
Untuk disambut oleh tangan Mu yang suci...
Aku tidak tergamak...
Meminta Engkau menjadi teman...
Kerana aku tak pernah buktikan...
Kesetiaan sebagai sahabat...
Namun hatiku gila kepada Mu...
Tetapi ku malu memanggil Engkau kekasih...
Kerana aku ini tersangatlah hodoh dan hina...
______________________________
Ohh,, Cinta Ku...
Janganlah Engkau murka...
Lantaran si hodoh dan hina ini...
Mengasihi dan merindui Mu...
Wajahku yang hodoh dan hina...
Tidak layak Engkau tatapi;
Wajah Mu yang cantik berseri;
Tidak layak aku tatapi...
Di atas tangga rumah Mu aku terlena...
Dengan harapan mataku tidak terbuka lagi...
Kerana aku tidak tahan merindui Mu...
______________________________
Ohh,, Kekasih Abadi...
Izinkan daku bermalam di tangga rumah Mu...
Dan memejam mataku di situ...
Agar apabila Engkau membuka pintu...
Engkau memandang kepada ku...
walaupun daku tidak memandang kepada Mu.

No comments:

Post a Comment