Saturday 5 August 2017

HABIB @ SYEIKH JADIAN

HABIB @ SYEIKH JADIAN
________________________________________
Sudah banyak kali aku katakan, janganlah terlalu TAKSUB kepada mana-mana ulamak, atau ustaz, atau pun ulamak jadian, atau pun ustaz segera, yang kita tidak pasti entah dari mana asal usulnya; asalkan mereka-mereka itu memakai gelaran HABIB, atau SYEIKH, atau MAULANA, maka terus saja engkau angkat dan julang setinggi angkasa.
Ramai dari kalangan kita yang terlalu mudah untuk DIPERDAYA dan DITIPU oleh puak-puak yang menjual nama nabi dan agama islam ini. Asal saja dia seorang yang berperwatakan alim, ala-ala syeikh atau kiyai, selalu mengenakan jubah dan serban, berjanggut panjang, apalagi yang fasih berbahasa arab, terus saja mendapat tempat di hati pengikut yang akal mereka letaknya di KEPALA LUTUT.
________________________________________
“Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah” (QS. At Taubah : 31)
Ayat ini ditafsirkan dengan hadis Adi bin Hatim di mana Rasulullah membacakan ayat tersebut kepada beliau. Kemudian beliau berkata:
“Wahai Rasulullah, kami tidaklah beribadah kepada mereka”. Lalu Rasulullah bersabda:
“Bukankah mereka menghalalkan untuk kalian apa yang Allah haramkan sehingga kalian pun menghalalkannya, dan mereka mengharamkan apa yang Allah halalkan sehingga kalian pun mengharamkannya?”.

No comments:

Post a Comment