Wednesday 9 August 2017

DIA TIDAK DI TEMPAT LAIN

DIA TIDAK DI TEMPAT LAIN
****************************
Salib dan umat Kristian, hujung ke hujung, sudah ku uji....
Dia tidak di Salib....
Aku pergi ke kuil Hindu, ke pagoda kuno....
Tidak ada tanda apa pun di dalamnya....
Menuju ke pergunungan Herat aku melangkah,
dan ke Kandahar Aku memandang....
Dia tidak di dataran tinggi mahupun dataran rendah....
Dengan tegas, aku pergi ke puncak gunung Kaf (yang menakjubkan)....
Di sana cuma ada tempat tinggal (legenda) burung Anqa....
Aku pergi ke Ka’abah di Mekkah....
Dia tidak ada di sana....
Aku menanyakannya kepada Avicenna (lbnu Sina) sang filosuf...
Dia ada di luar jangkauan Avicenna …
Aku melihat ke dalam hatiku sendiri....
Di situlah, tempatnya, aku melihat diriNya....
Dia tidak di tempat lain.
( RUMI )

No comments:

Post a Comment